Nekromanti Att förklara rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Det bästa sättet att förklara vad rollspel är för någon borde väl ändå vara att låta personen få vara med och spela någon gång? Efter det är det uppenbart för personen vad rollspel går ut på (och därför kan denne bilda sig en åsikt om rollspel suger eller inte). Men vad är det nästbästa sättet då?

Själv skulle jag vilja säga att det är att läsa ett publicerat scenario (på några sidor). Om någon person skulle vara riktigt nyfiken på vad rollspel är och jag inte kan bjuda in personen på ett spelmöte så kan jag lika gärna ge personen ett scenario och be personen läsa det. Eventuella rollspelsförkortningar och -termer skulle jag skicka med på ett papper. Sedan får personen fråga mig om det är något som är oklart. Jag skulle själv tycka det är lättare att förklara något för en person som redan har en grund.

Sedan tycker jag scenarier är rätt bra på att utbilda spelledare, men det kan jag ta i en annan tråd någon annan gång. Inget direkt diskussionämne det här, utan det är bara en tanke som jag hade.

/Han som undrar om folk verkligen tänkt på vilken utbildningspotential ett scenario har

Gastono

Hero
Det är ofta ett problem att förklara vad rollspel är.
Dock så brukar det alltid lösa sig efter ett antal "öhh", "ehhh...", "jag menar alltså...", "nu hänger du inte med riktigt." osv... :gremlaugh:

Men det du säger låter korrekt :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Ska man förklara för föräldrar och så, då har man inte tid att spela med dem, eller ge dem ett scenario.

Jag tycker det är bättre att bara säga något i stil med "om det kom in en knarkare här, en spinkig yngling med en pistol, och sade att han skulle råna stället, och så vände han ryggen mot dig när han var precis två steg ifrån dig för att börja gasta något om att alla skulle lägga sig på golvet; skulle du hoppa på honom då?" och "nä? men tänk om en liten tjej där borta skulle börja gråta och han hotade att skjuta henne om hon inte slutade böla, skulle du ingripa då då?" och "jaså det skulle du? Men tänk om du precis hade vunnit femtio miljoner på lotto, du skall precis inkassera vinsten och sedan har du hela livet framför dig i sus och dus, skulle du fortfarande göra det?" och "okej, men tänk om du dessutom skulle ha världens finaste tjej och ni hade varit ihop ett tag och precis i går så födde hon två underbara små tvillingar; tänk vilken sorg det skulle bli om du dog när du lekte hjälte här?" och "okej, men tänk om rånaren var en stor och rätt farlig kille - du har ingen chans att brotta ner honom - enda möjligheten att stoppa honom är att ta den här vassa stången och döda honom med den, kallblodigt med ett hugg i ryggen, skulle du göra det då?" och "inte? Men tänk om han sköt den där lilla flickan då, och sedan gick iväg från dig - nu kan du inte övermanna honom längre. Och nu säger han att han ska ta en av er som gisslan - han vill ta flickans mamma, fastän hon är helt förstörd av sorg och lidandets alla kval. 'Ja, om ingen annan vill bli min gisslan i hennes ställe,' flinar han. Vad gör du nu då? Kliver du fram och antar erbjudandet? Ingen annan vågar." och "jaså? Men tänk om du vore rånaren, då, och så har du försökt skrämma alla här inne på banken, och så är det ändå en dum snubbe som ser ut som om han precis hade vunnit på lotto som plötsligt vill bli din gisslan... Vad hade du gjort då?" osv.

Sedan säger man "nu har du reagerat på påhittade händelser, sett ur både din egen situation och fiktiva situationer där du är en helt annan person, och sedan har du dessutom fått reagera mot olika tänkta konsekvenser av dina handlingar". Det här är, i grund och botten, hur det fungerar att rollspela.

Då frågar de förmodligen "jaha, men jag trodde det skulle handla om troll och drakar och tärningar?" och då har man väckt deras nyfikenhet. Då (och först då) kan man berätta om hur rollspel vanligtvis spelas.

Johan K

Gammal & dryg
Ett sätt som jag har använt några gånger är helt enkelt att jag packar ner några kilo rollspelsböcker & sedan tar med dem till dn berörda personen & förkara utifrån de sakerna vad rollsepl är. Oftast så bläddrar de lite & börjar fråga vad de oliak sakerna är & vad de betyder. detta sättet har funkat ganska bra tycker jag.
Sedan så tycker jag ditt exempel är helt ok åxå, det är åxå ett enkelt sätt att förkalra det hela. Dock så måste jag säga att Risings sätt är ett förbaskat bra sätt att iaf ge en inblick i vad rollsepl är.

/ Johan K, som gillar & irriterar sig nått ohemulskt på Han´s nya avatar... :gremgrin: :gremwink: