wow, nu svarar jag riktigt sent här, men jag skyller på att jag knappt loggat in senaste året.
Snittskador på artärer sluter sig vanligen effektivt och kan hålla sig slutna uppemot 60-90min. Avhuggna kroppsdelar är de bästa amputationerna.
krosskador är klart svårare eftersom den öppna änden på artären då trots sammandragning får mekaniskt svårt att sluta tätt, med partiell fortsatt blödning som följd.
Skottskador är värst då såväl kärl som övriga vävnader skadas strukturellt av stötvågen som orsakas av moderna höghastighetsvapen (äldre vapen med lägre hastighet är marginellt snällare). Här fortsätter blödningen endast i lägre takt istället för att avstannas.
Vidare sker kärlsammandragningen i en bifasisk tidslinje, där först reflexmässig sammandragning av de involverade kärlen sker och håller nga minuter som WhitePaladin skrev, härefter kommer en period utan kärlsammandragning innan personen börjar gå in i chock och med aktiverat stressystem. Stressen ger en mer generell sammandragning av alla kärl i kroppsdelen, som kan vara så stark att blodtillförselns stryps, jmfr köldskador, stressaktiveringen är den som räcker allt från 30-90min, helt enkelt beroende av hur stora förråd av stresshormonen adrenalin och noradrenalin personen har.
Det kritiska är således två perioder:
1. efter reflexsammandragninen släppt (innan adrenalinet hunnit verka effektivt) - 3-5 till 10min efter skadan
och
2. efter att adrenalinets verkan upphört - efter 30-90min efter skadan
båda dessa effekters duration kan motivera FYSslag el motsv.
kontentan är att blödning är alltid irrelevant under själva striden, men den kan döda dig efteråt.
och btw, min erfarenhet sträcker sig till att arbeta som läkare varav nga mån på rättsmedicin.