Ram said:
Att förlora kontrollen över sin rollperson har så många olika nivåer. Att förlora kontrollen över sin bakgrund är en sak, att förlora kontrollen över vad man är en annan, att förlora kontrollen över sina känslor i nuet ytterligare en.
Det kanske är det som är nyckeln? Att förlora kontrollen över sin bakgrund är nog det vanligaste och mest accepterade av de här alternativen, det händer i nån mån i de flesta rollspel som överhuvudtaget behandlar karaktärernas bakgrund som nåt mer än kuliss. I och med att RPns familj, gamla vänner etc. ligger i händerna på SL så har man ju aldrig full kontroll över dem, och tja, scenariot där gamle bäste vännen visar sig ha blivit förrädare sen sist är en klassiker av en anledning!
Därefter beror det nog väldigt mycket på personligheter, och som du sa, socialt kontrakt. Jag har haft vissa spelledare som jag glatt skulle ha låtit kontrollera vad min RP är ("du börjar inse att du bara är en klon av den verklige NN, vad hände med originalet?"), eller vad den gör ("du står nu under den onde härskarens kontroll, dina tankar är hans tankar").
I det senare fallet skulle jag dock helst se att jag fick agera efter riktlinjer, "din härskare styr dig åt det här hållet", snarare än att bara få "titta på" vad min karaktär gjorde. Även om nån har väckt allt hat och all avund som göms i min annars så snälla RPs hjärta, typ, så är det jag som är auktoriteten på hur min RP skulle VISA hat och avund.