Nekromanti Att försörja sig...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag vet inte om det är rätt forum men jag gör ett försök.

Jag har inte den ambitionen men lekte med tanken på att starta ett rollspelsföretag (har lekt med många olika företagstyper) och kom då att tänka på Neogames. Är det inte sjuuukt svårt att driva ett rollspelsföretag idag? Jag menar tryckkostnader är inte gratis. Hur många frivilliga hjälper till? Går man runt med moms och skatter? Världens roligaste och mest magsårsframkallande jobb eller?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ja, det är sjukt svårt att driva ett svenskt rollspelsföretag idag. Samtliga drivs på fritidsbasis av folk som har andra jobb att försörja sig på. (T ex är jag vetenskapsjournalist.) Skaffa dig en försörjning först och bygg upp lite kapital som du kan satsa. Planera noga ekonomin och tänk ut hur mycket pengar du har råd att förlora innan du gör något.

Beskt, men sant -- tyvärr.

Big Marco

Läskig
Är det inte sjuuukt svårt att driva ett rollspelsföretag idag?

Jo. Det går inte. Inte om man vill ha ett drägligt liv.

Utan en riktigt jobb är det omöjligt. Inte ens om du har bästsäljande stora etablerade spel går det. Marknaden är för liten.

Däremed inte sagt att du inte kan göra en liten vinst på en rollspelsprodukt, men du kan inte försörja dig på det. Inte på riktigt.

Även om jag är delägare i Neogames så jobbar såsom jag är en vanlig frilansare när jag skriver åt dem... öh, mig själv. Öh.

(och om nu momsen för böcker skall höjas till 22% blir det ändå svårare)

Rosen

Myrmidon
Anders och Marco har redan besvarat huvudfrågan, men...

Hur många frivilliga hjälper till?

Beror på hur många tjänstvilliga kompisar du har. (-:
Det finns väl alltid en chans att det/de spel man ger ut lyckas dra till sig lite kreativa fans som vill pula ihop grejor till det själva, men man ska nog inte kallt räkna med det. Dessutom är det inte säkert att det de gör är så bra att du har någon nytta av det.....
Drivandet av själva företaget får du göra själv, förstås.

Världens roligaste och mest magsårsframkallande jobb eller?

Det är det - plus att det går rätt hårt åt ens sociala liv (seriöst rollspelsmakande ÄTER tid); bör hanteras med försiktighet om man har flickvän el dyl.

--
Åke

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack för svar.

Här ska inte startas något rollspelsföretag. Ser det ut som det är 1986? :gremwink:

Det är synd att man så sällan kan få betalt för att göra något man tycker är roligt och är bra på. Ni som försöker - lycka till!!! :gremsmile:

Arfert

Facit
-86 var ju en helt annan sak... då fanns till exempel inte konkurrensen från PC och konsolspel, Internet, kabel-TV osv, osv... Och rollspel var fortfarande nåt nytt, relativt sett...

Rising

Vila i frid
86 var ju en helt annan sak... då fanns till exempel inte konkurrensen från PC och konsolspel
Alla i min rollspelsgrupp på den tiden hade hemdatorer och Nintendo 8-bitars åtminstone vid '87.

När året fortfarande var 86 så hade vi allihop dessutom kabelteve och tittade jämt på Sky Channel (jag flyttade sedan till Strängnäs och där fanns inte kabelteve).

Och rollspel var fortfarande nåt nytt, relativt sett...
Jag pratade med en av mina kusiner som går i högstadiet för någon helg sedan, och frågade då om rollspel. Det visste han liksom inte ens vad det var. Han kände till Neverwinter Nights och så, men visste inget om Dungeons and Dragons och hur bordsrollspel gick till. Och igår, på SF-bokhandeln, så grabbade en liten nio-tioårig unge tag vid en DoD-bok och sade, med stora förvånade ögon; "va? spel? Är det här ett spel?" Antar att han inte visste något om rollspel heller. Så rollspel verkar kunna vara precis lika "nytt" och spännande för ungar idag.

Så... tja... njae... Vad kan den egentliga skillnaden vara mellan då och nu? Jag tror att rollspelen då var integrerade i en utpräglad nördkultur som för dagens barn ser annorlunda ut. Det finns liksom nördbarn idag som läser Shonen Jump och spelar Yu-Gi-Oh, men därifrån tar de inte steget vidare och spelar något rollspel.

Så om man vill tjäna pengar på rollspel idag tror jag att man ska fylla detta behov och se till att marknadsföra sig klokt. Att skriva åttiotalsrollspel idag är kul för oss gamlingar, men att tro att man kan tjäna pengar på det är ungefär som att gå omkring med en pudelfrilla idag och tro att man ska få lika mycket murkla på den som Joey Tempest fick på åttiotalet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Samtliga drivs på fritidsbasis av folk som har andra jobb att försörja sig på."

Det är väl en definitionsfråga huruvida Neogames drivs på fritidsbasis. De som faktiskt skriver materialet till spelet gör det på fritidsbasis. De får betalt, även om det är en symbolisk summa. Däremot så heltidssysselsätter företaget faktiskt dess ägare (Carl-Johan Ström) senaste gången jag hörde något om det, vilket var något år sedan. Det kan förvisso ha förändrats sen dess men det verkar osannolikt :gremsmile:

/Naug, påpekar

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Aber...

Bevisligen är det ju möjligt för Carl Johan Ström. Om en eller flera eldsjälar på rollspel.nu skulle gå ihop och till en början på fritidsbasis försöka lansera ett spel som faktiskt kan konkurrera med neo-games (vore itne det en skojig tanke?) och ett par riktigt skarpa marknadsförare (från rollspel eller annorstädes) som kan hitta billiga eller nollbudgetlösningar på lanseringen...

DE flesta verkar inte vilja starta för att det inte kommer gå med vinst. Men om man kan få gratis kompetens från folk här som har sina jobb, älskar rollspel men itne vill ge upp dem för ett företags skull men mer än gärna kommer med kreativa lösningar, kanske tom ekonomiska, så kanske ett nytt företag skulle kunna spira ur det.

Ett par eller fler enner en eldsjäl(ar) använder rollspel.nu som kompetensbas och resursbas och startar upp med print on demand (finns tydligen billigt i regi av Jan Myrdal). Kanske kan man få spons av några företag och så marknadsför man det helt helveteiskt bra ut mot de som enligt Rising ovan itne känner till rollspel som vi gör. Är jag helt ute o cyklar?

Olle Linge

Snigel
Re: Aber...

Jag tror att det största problemet med en sådan idé är att du aldrig kommer kunna samordna oss bångstyriga rollspelsmakare. Kort sagt, du kommer inte kunna göra ett spel som alla brinner för att hjälpa till med.

Arfert

Facit
nja, visserligen FANNS de första någotåsnär användbara konsolerna.. men det hade inte blivit en massmarknad som det är nu, samma sak gäller de få dataspel som fanns på den tiden. Kortspel som Magic med kloner fanns inte. Och på den tiden hade väl en 95-99% av svenska befolkningen endast 2 kanaler att välja på... vi snackar om "DDR-sverige" som Hig-Chaparall-killarna skriver i boken. (för er som inte läst den och inte minns hur det var då, eller var för unga, dyker det upp många beskrivningar om hur livstilen på 80-talet. Som spelar in på varför rollspelen funkade bättre då... bara en sån sak att folk/ungdomar inte var så fullbokade hela tiden som idag.. man hade tid att TRÄFFAS ;-) ).

MEN min poäng är att rollspel var en NY GREJ... nåt som alla ville testa.. precis som MAgic-korten när dom kom... alla produkter har en livcykelkurva, och rollspelen verkar ha passerat den om inget NYTT händer som förändrar det. (Fast det kanske det redan gjort - onlinespelen som WoW kanske är evolutionen av rollspelen). En relansering av hobbyn.. men idag kräver väl det miljoner och TV-reklam tyvärr för att kunna konkurrera. Och nån ny typ av förpackning...

Men jag tror att det "bokbaserade rollspelet" kommer fortsätta att vara en relativt marginell företeelse, eftersom hobbyn saknar finansiella muskler; och dessutom har målgruppens livstil förändrats. Det sista är nog viktigast.

G

Guest

Guest
nja, visserligen FANNS de första någotåsnär användbara konsolerna.. men det hade inte blivit en massmarknad som det är nu, samma sak gäller de få dataspel som fanns på den tiden. Kortspel som Magic med kloner fanns inte.

Jag har i.o.f.s. en stark känsla av att att Magic och dataspel endast har hjälpt rollspelen. Magic, Warhammer och dataspel brukar vara de saker som drar ungar in i de butiker som faktiskt säljer rollspel sedan leksaksbutikerna bannlyste dem.
Dessutom har jag en känsla av att Malmös sista butik som säljer rollspel aldrig i helvete hade kunnat livnära sig på endast rollspelen. Sen att den butiken har ungefär tre dammiga exemplar av några Mutant-expansioner och en ensam t12:a är väl mest en sorglig parentes.
Det enda raka är att beställa (eller att åka till Lund i mitt fall), men webaffärer tror jag lockar väldigt få nya spelare.