Nekromanti Att förklara rollspelshobbyn för vanliga dödliga

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Problemlösning?

har man inte beskrivit det man tänkt sig att beskriva faller ju en del av vitsen med det hela.

Tja, "vitsen" i det här fallet är att få in hela beskrivningen i en liten faktabox i en liten artikel i en tidning. Då tycker jag faktiskt att man kan tillåta sig att förenkla en smula.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Växhuset (OT)

Växhuset? Där var jag ju i somras. /images/icons/smile.gif Jag tror bestämt att det var där vi åt mat under Arosiafestivalen. De va som...

/Blackie, nostalgisk.

Re: Gör en DanielSchenström:are...

Denhär gången kan jag vara helt ärlig och säga att din förklaring faktiskt var bra, utan att det råkar vara Kornellas /images/icons/wink.gif
Fina liknelser tyckte jag.

Skuggvarg

Hero
Svårigheter

Det är väldigt svårt att generalisera, men i vissa fall måste man göra det. Det finns hur många rollspel som helst, och tonvis med varianter på hur man kan spela. Någon nämnde att man kan spela rollspel med en spelledare och en spelare. Visst, det kan man, men det hör inte till vanligheterna. Man kan också "flumspela" (som jag kallar det), då spelarna inte gör något speciellt, utan bara spelar sina rollpersoner i vardagslivet, när de går och handlar, går omkring och pratar med folk, bygger sig ett hem, letar efter en partnet, osv...visst kan man göra det, men det hör inte till vanligheterna, och det är väl just vanligheterna inom rollspel jag vill komma åt, för att kunna vara så kortfattad och tydlig som möjligt.
Jag har tagit åt mig av alla kommenterar jag har fått, och håller på att skriva om artikeln, och ja, den blir bättre (hittills har jag nog lyssnat mest på Gurgehs kommentarer, även om alla varit bra). Snart får ni se version 2, som såvitt jag ser, kommer att se helt annorlunda ut, men fortfarande vara informativ och bra.

Skuggvarg

Hero
Well...guestbooks and stuff...[OT]

"räknaren registrerar varenda gång man laddar startsidan"

Sorry, can´t do anything about that. Det är Passagens egen räknare, men visst är det lite störande, som du säger.
Varför gästboken inte fungerar, beror helt enkelt på att när jag länkade till den, skrev jag "skuggvargsrollspel.html", men det skulle ju vara "skuggvargs.rollspel.html", med en punkt där.

För den som vill komma åt gästboken redan nu, innan jag orkat åtgärda eländet, kan ni följa den här länken:

http://hem.passagen.se/guestbook/skuggvargs.rollspel.html

Skuggvarg

Hero
Ny version av artikeln!

För enkelhets skull lägger jag dock upp den som ett nytt inlägg. Den här diskussionen börjar kännas ganska stor och otymplig, dessutom handlar det ju här bara om den gamla versionen, och då kan det bli svårt att särskilja saker och ting. Eller har jag fel? Läs det nya inlägget, i alla fall.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Well...guestbooks and stuff...[OT]

""'räknaren registrerar varenda gång man laddar startsidan'

Sorry, can´t do anything about that. Det är Passagens egen räknare, men visst är det lite störande,
"
Ta och fixa en gratisräknare från thecounter.com. Den räknar bara sidan en gång.. Dessutom går det att stänga av så att den inte räknar när du (skaparen av sidan) går in på sidan..

~Själv har [color:448800]Han</font color=448800> en sådan på slurk.cjb.net

Rickard

Urverk speldesign

"Denhär gången kan jag vara helt ärlig och säga att din förklaring faktiskt var bra, utan att det råkar vara Kornellas"
Tack, men det säger du bara för att trösta mig.. /images/icons/sad.gif (/images/icons/wink.gif)

Själv ska jag nog ta och inspereras lite av [color:blue]DanielSchenström</font color=blue>s text då den var bättre formulerad än min.. Men å andra sidan är min text inte klar än..

"Fina liknelser tyckte jag."
Själv tyckte jag de är lite klyschiga, men vad gör det? Bara icke-rollspelare fattar..

~Men det var verkligen bra att [color:448800]Han</font color=448800> fick respons (redan nu)

Rickard

Urverk speldesign
Re: Svårigheter

"Det är väldigt svårt att generalisera, men i vissa fall måste man göra det. /.../ och det är väl just vanligheterna inom rollspel jag vill komma åt, för att kunna vara så kortfattad och tydlig som möjligt."
Men skit i att skriva hur man kan variera sitt rollspelande.. Skit i att skriva att man är si och så många.. Säg istället "kompisgänget".. Det borde få de flesta att förstå hur många det kan röra sig om..

~Ta bort allt det djupgående vilket [color:448800]Han</font color=448800> tycker gör det plottrigt

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Själv tyckte jag de är lite klyschiga

<hr></blockquote>

Joo, men de var klyschiga på ett originellt sätt

/Black Dwarf, vet.

Skuggvarg

Hero

Okej, tack för tipset. Man ser så jädra mycket bra saker om hemsidor och hur man ska göra och inte göra, så man glömmer bort hälften. Men nu är i alla fall räknaren prioriterad. Det är bara synd att över 100 pers redan har hunnit kolla min sida, nu får jag börja om på 0. Förresten verkar det som att The Counter kostar en massa pengar, och det tycker man inte om. Jaja, jag ska försöka fixa nån annan counter, Passagens suger ju fet hästk*k.

/Skuggvarg

Rickard

Urverk speldesign

"Men nu är i alla fall räknaren prioriterad. Det är bara synd att över 100 pers redan har hunnit kolla min sida, nu får jag börja om på 0. Förresten verkar det som att The Counter kostar en massa pengar,"
Nope, det gör den inte för mig.. Annars skulle jag inte använda den.. De lägger nog inte gratisräknaren så att du ser den direkt.. De är väl inte dummare än att de lägger sin betalräknare mer synligt.. Dessutom så kan du börja på ett valfritt tal när du registrerar räknaren.. Jag ville att räknaren skulle börja på 300 besökare då det var ungefär så många som hade varit på sidan innan jag skaffade <STRIKE>countern</STRIKE> räknaren (är så van att säga "counter")..

Som om det inte vore nog.. Du får dessutom en veckorapport över hur många som varit inne en viss dag.. Rätt kul att se.. Jag brukar se uppgångar på sidan de dagar som jag lagt ut en länk till sidan här på forumet.. /images/icons/smile.gif Och om du vill så kan du börja prenumerera på deras <STRIKE>newsletter</STRIKE> nyhetsbrev där det står vettiga saker för en webbdesigner eller nätverksoperatör..

~När [color:448800]Han</font color=448800> tänker efter så är räknaren jävligt bra