Nekromanti Att förklara rollspelshobbyn för vanliga dödliga

Skuggvarg

Hero
Re: Angående formen

Okej, ska fundera lite till och lägga upp en annan version av texten, när jag är klar med den.
Amatörtidskriften produceras i Växhuset i Västerås, och heter Växpressen. Växhuset är ett ställe där man förvarar arbetslösa och lata odågor som mig.

/Skuggvarg

DanielSchenström

Swashbuckler

Förresten, jag har också varit på min stads mostvarighet, Datorteket. 70 sidor blev mitt arbete om rollspel som jag gjorde där.

Skuggvarg

Hero
Prioritering (lite OT)

"Varför begränsar du dig inte till att beskriva det som verkligen är nödvändigt"

Ja, det är just det som är svårt, att begränsa sig, och avgöra vad som är viktigt och vad som inte är det.
Det verkar banne mig som att alla vill veta hur man vinner i rollspel, eftersom det är ett spel. Men det är väl samma sak som att jag inte förstår mig på The Sims, som mig veterligen går ut på att du har en stad med en massa folk, som du kan styra precis som du vill. Finns det något mål med spelet, så har jag helt missat det, finns det någon mening med skiten, har jag även missat den. Om någon spelat Sims, och tycker att eländet är kul, får ni gärna förklara meningen med spelet för mig.

/Skuggvarg - som undrar vad det är för mening med ett spel där man kan göra precis vad man vill?

Skuggvarg

Hero

Vi har Datorteket här också, fast Datorteket ligger i Växhuset. Växhuset kan väl sägas vara en flummig samlingsplats. Själv skriver jag på mina rollspelsprojekt, och fixar lite med en hemsida åt dem, samt sitter här på forumet hela dagarna och slänger käft.

/Skuggvarg

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Prioritering (lite OT)

Ja, det är just det som är svårt, att begränsa sig, och avgöra vad som är viktigt och vad som inte är det.

Tja, det är lite svårt för en stackare som mig att ge några tips när du lämnat så sparsamt med information om vad resten av artikeln skall handla om. Din spelvärld, säger du? I vilket syfte? Vill du fokusera på själva konstruerandet och det sätt på vilket du tycker attd et är roligt, vill du beskriva världen i sig, vill du tala om hur världen kan användas för rollspelande. Vem vänder du dig till? Vilka delar av världen tänkte du fokusera på o.s.v.

som undrar vad det är för mening med ett spel där man kan göra precis vad man vill?

Konst?

Sen är väl inte det riktigt sant, att man kan göra vad man vill. Jag har nu inte spelat The Sims, men såvitt jag förstått det rätt så fungerar det ungefär på samma sätt som Sim City och Civilization, d v s: olika handlingar kan mer eller mindre gagna dig (din familj, din stad, ditt land), och ju smartare saker du gör desto bättre går det. DÅ ligger ju själva utmaningen i att få det att gå så bra som möjligt.

Fast det kanske du redan hade förstått, och så sitter jag här och vräker ur mig självklarheter och onödig dynga. Förlåt mig så hemskt mycket.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Skuggvarg

Hero

Det var så här att jag blev ombedd att berätta om vem jag är och vad jag gör här (Växhuset), alltså vad jag pysslar med. Då ville de ha med en liten faktaruta också om vad rollspel är, och det kändes ju logiskt.
Det blir alltså en VÄLDIGT generell information om mina spel, och en liten puttig faktaruta om rollspel.

Nej, jag förstod i princip ingenting av Sims, för mig verkade det bara vara ett tämligen menlöst och uselt spel. Jag blev lite klokare av din förklaring, men tycker fortfarande att det verkar ganska torrt. Hellre spelar jag Sim City då, när jag vet att målet är att uppnå en fungerande stad, med så stor befolkning som möjligt.
Helst låter jag dock bli att spela PC-spel, då det är för mycket hårdvarukrångel för min smak.

/Skuggvarg

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag tror att en vettig angreppsvinkel skulle vara att förklara att det finns *olika* rollspel, det vill säga att alla rolslpel utspelar sig i olika världar och har olika regler och att de går att dela in i olika genrer. Det enda dina läsare behöver veta är ju hur dina olika projekt (Läste om dem förresten, Cards verkar spännande) egentligen kommer att komma till användning, så att de fattar varför du håller på med dem. Därför kan jag tänka mig något i stil med följande.

---VAD ÄR ROLLSPEL---
Rollspel är ett slags sällskapsspel som du kan spela med dina kompisar kring köksbordet. I ett rollspel upplever ni tillsammans äventyr i främmande världar, eller på vår egen jord. Varje rollspel har sin egen värld och sina egna regler som man använder för att hantera strider och andra stressiga situationer. På så vis kan alla uppleva den sortens äventyr de själva gillar: actionfyllda matinéäventyr, spännande skräckhistorier eller laserblixtrande science-fiction-berättelser.

Skuggvarg

Hero

"Det enda dina läsare behöver veta är ju hur dina olika projekt egentligen kommer att komma till användning."

Det hör till den personliga delen av artikeln, där jag beskriver dem projekten. Det kändes inte så meningsfullt att publicera den delen här.

"Läste om dem förresten, Cards verkar spännande"

Tack, du är nog den första som säger något uppmuntrande om Cards. *ler*

/Skuggvarg - som irriterar sig mäkta över det faktum att gästboken på hans hemsida inte fungerar, pga hans egen klantighet (ska snart åtgärdas)

Man Mountainman

Storsvagåret

Det hör till den personliga delen av artikeln, där jag beskriver dem projekten. Det kändes inte så meningsfullt att publicera den delen här.

Asså, jag menade inte så. Vad dina läsare måste veta är ju vad vi rollspelare tar för givet, nämligen hur en *spelvärld* används. Att just "Andor" skall nyttjas på det och det sättet är ju en sak, men för en som aldrig spelat rollspel kan ju frågan dyka upp, "Vad sjutton ska man *använda* den här skiten till? varför skapar grabben en massa små låssasvärldar?", och det är bara den frågan som din faktabox om rollspel behöver svara på.

Skuggvarg

Hero

Okej, jag missförstod dig lite, men din fråga besvaras i den delen av artikeln som du tyvärr inte har sett. Men det kunde ju inte du veta. Nå, jag gör en notering om att förklara lite om regler och spelvärldar.

/Skuggvarg

Johan K

Gammal & dryg
Såhär försöker jag att förklara...

Hmm, jag brukar åxå få frågan om vad rollspel är. försöker förklara det såhär..

roolspel är som en form av teater. Där det finns ett antal som är spelare. De har ett formulär som innehåller ett antal siffror som beskriver sin karaktär. Till sin hjälp för att visa hur karaktären klara vissa situationer har man tärningar till hjälp.
För att leda spelet så har man en Spelledare. Han sköter om alla situationer runt spelarna, han sköter åxå alla personer rut spelarana.

Det här kansek är en start till tidninge. Det finns säkert mycket som jag har missat... Isåfall så är det bara att fylla till i texten.

Anders

Hero
Problemlösning?

"Spelet går ut på att rollpersonerna ställs inför ett problem som måste lösas."

Visseligen är många spelsessioner upplagda på det sättet men att säga att rollspel generellt går ut på att rollpersonerna ställs inför ett problem som måste lösas tycker jag inte alls stämmer. Jag har spellett många spelmöten där jag inte presenterat något "problem" och inte heller spelarna byggt upp ett "problem" för rollpersonerna att lösa; spelarna har då bara gestaltat sina rollpersoner och så har man fått se vad som händer utifrån det. Jag tror mig vara långt ifrån ensam om att tycka att rollspel inte behöver gå ut på rollpersonerna ska lösa ett problem som de ställs inför.

Arcana

Anders

Hero
På det hela taget tycker jag det är en bra beskrivning som du gör. Två saker dock:

"Spelledaren har gjort eller köpt ett äventyr. Ett äventyr är som ett löst manus med tillhörande miljöbeskrivningar."

Det är ju inte alltid det finns ett äventyr i den meningen så ett litet "oftast" intryckt mellan "har" och "gjort" tycker jag skulle vara på sin plats.

"Löst är det för att det är främst vad rollpersonerna gör som ska påverka händelserna, de är berättelsens hjältar."

"Hjältar" borde bytas ut mot "huvudpersoner". Spelande där rollpersonerna är hjältar är ju bara en typ av rollspel, inte något som är generellt.

Arcana

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Problemlösning?

Jaja, men tänkt på att Skuggvarg inte förösker ge någon helt korrekt beskrivning av rollspelshobbyn, utan bara förösker förklara den på ett sätt som gör att vanligt, inskränkt folk med sin tendens att vilja ha ett "syfte" med allt ska kunna förstå.

/Dnalor, din finne på aneroidbarometern

Mask_UBBT

Hero
Hemsidan(OT)

"/Skuggvarg - som irriterar sig mäkta över det faktum att gästboken på hans hemsida inte fungerar, pga hans egen klantighet (ska snart åtgärdas) "

Det som jag stör mej mest på är att räknaren registrerar varenda gång man laddar startsidan...
...det få mej att känna mej alldeles för... generös!/images/icons/sick.gif/images/icons/wink.gif

Rickard

Urverk speldesign
Gör en DanielSchenström:are...

...och skriver dit vad jag själv har skrivit om rollspel..

Lustigt.. Själv sitter jag och filar lite på hur jag ska, i skrift, kunna förklara för en icke-rollspelare vad rollspel är för något. Som jag har skrivit hittils ser det ut..

<HR WIDTH=80% NOSHADE>
Vad är rollspel?
Har du någonsin suttit och lyssnat på när någon har läst ur en bok? Har du levt dig in i huvudpersonens roll och ibland velat göra annorlunda än huvudpersonen? Det är lite det rollspel går ut på. Rollspel är en fritidssyssla där deltagarna tillsammans skapar en historia med hjälp av berättarteknik och fantasi. Dessa regler kommer att innefatta bordsrollspel där man sitter hemma hos någon runt ett bord och spelar. Det finns också lajv då man rör sig runt ett begränsat område och mer fysiskt gestaltar sin roll. Det finns även olika genrer inom rollspelshobbyn men här så inriktas det mest på fantasy.

Hur kom rollspel till?
Militär. Gary Gyax. Dungeons and Dragons. BRP, 1982 DoD. (bara anteckningar)

Hur går rollspel till?
Man brukar jämföra rollspel med en bok där alla spelare tar på sig att spela huvudpersonerna ur boken och kan därmed ändra historien i boken. En av deltagare tar dock på sig rollen som bokens författare och inte som en huvudperson och bestämmer därmed handlingen och miljön. Denne brukar i regel kallas för spelledare i rollspel. Istället för att allting beskrivs med en text, som i en bok, så är det spelledaren som säger hur allting ser ut och vilka människor och varelser de övriga spelarna möter. Det är en krävande uppgift som spelledaren och för att underlätta lite som kommer det ett eget kapitel senare.

De övriga spelarna har var sin karaktär som befinner sig i och utsätts för de beskrivningar som spelledaren ger dem. Karaktärerna kan liknas vid skådespelarroller från en film där alla roller har olika personligheter, bakgrunder, egenskaper och mål. Dessa saker har man nedskrivet på ett papper kallat rollformulär. Varje spelare har sitt eget rollformulär för sin karaktär.

Vem vinner?
Rollspel är inte som andra spel där det bara kan stå en vinnare. Här samarbetar alla spelarna mot ett mål och försöker tillsammans övervinna alla hinder som spelledaren satt ut åt dem. Vad målet kan vara skiftar. Det kan vara att rädda prinsessor från drakar eller ta över makten från kungen.

[rollspelsexempel]

<HR WIDTH=80% NOSHADE>
I övrigt tycker jag att [color:blue]Gurgeh</font color=blue> tar upp viktiga punkter med vad som är fel med din text..

~Se det här som en sneakpeak då [color:448800]Han</font color=448800> egentligen inte vill avslöja något om sitt projekt

Rickard

Urverk speldesign
Suck on this! [NT, OT]

~Ibland gillar [color:448800]Han</font color=448800> att spela Allan

Sodivra

Champion
Eh.. hörru Skuggvarg..

Var inte du sugen på att hitta spelare.. Eller hur var det? Jag har en kompis i Västerås som fyllt arton just, men jag har ingen födelsedagspresent åt honom.. Däremot vill han veta vad rollspel är.. Ska vi göra en trade? Du pratar med honom in person, och du får honom om han joinar the dark side?

/Arvidos, använder svengelska, och inte privata meddelanden.

Anders

Hero
Re: Problemlösning?

"Jaja, men tänkt på att Skuggvarg inte förösker ge någon helt korrekt beskrivning av rollspelshobbyn, utan bara förösker förklara den på ett sätt som gör att vanligt, inskränkt folk med sin tendens att vilja ha ett "syfte" med allt ska kunna förstå."

Att det skulle vara inskränkta personer och att det inte skulle vara helt korrekt skrev han inget om eller? "Vanligt folk" har väl i de flesta fall kommit i kontakt med böcker, filmer och teatrar där berättelsens huvudpersoner inte har ett tydligt problem som ska lösas så det borde inte vara konstigare att det är på samma sätt i rollspel. Sen tycker jag att man på något sätt skjuter över målet om man beskriver rollspel felaktigt (eller snarare bara en viss typ av spel) för att det ska bli lättare att förstå; har man inte beskrivit det man tänkt sig att beskriva faller ju en del av vitsen med det hela.

Arcana - som emellenåt tycker sig komma på jättebra beskrivningar på vad rollspel är men som förvandlas till att bli allmänt förvirrad, flummig och opedagogisk så fort det är någon som faktiskt frågar.