Evokee;n338793 said:
Är det dåligt med simultanförmågan på forumet? Klart man kan lyssna, och aktivt delta, samtidigt som plockar undan hemma, kokar kaffe, brer en smörgås, eller hackar morötter (förutsatt att det inte görs i ett annat rum).
Människor kan inte multitaska, det är forskningen vad jag vet rätt enig om. Det vi kan göra är att vi kan väldigt snabbt byta mellan olika aktiviteter – men bara en kan ha vårt huvudsakliga fokus i taget.
Om man upplever att någon av sidoaktiviteterna kräver något som helst fokus så leder alltså sidoaktiviteterna till sämre fokus på rollspelet. Jag kan absolut promenera samtidigt som jag tänker på ett klurigt programmeringsproblem – promenerandet kräver inget vidare fokus, framför allt inte om det sker på plant underlag enligt förutbestämd rutt. Men jag skulle definitivt ha problem att verkligen försjunka ner i ett sådant problem samtidigt som jag försökte navigera en folkfylld järnvägsstation för att hitta rätt tåg, till exempel.
Jag
kan absolut göra vissa saker samtidigt som jag rollspelar också. Men det blir
sämre rollspel av det. Eller ja, mer av sånt jag inte vill ha, mindre av sånt jag vill ha.
Sämre flow, sämre fokus, sämre inlevelse. Lättare till flamset, närmare till metasnacket, längre ifrån rollpersonen och situationen. Ständig påminnelse om att jag minsann inte alls är en ball detektiv i Luna City utan bara en nörd som står och hackar morötter. Lite som att använda regelsystem alltså, fast värre eftersom regelsystemet och plastbitarna åtminstone har lite relevans.
En av de bästa rollspelsupplevelser jag haft var under ett strömavbrott. Inga distraherande moment överhuvudtaget, vi satt bara i varsin soffa/fåtölj och
rollspelande.
På samma sätt som jag kan spela mobilspel samtidigt som jag har ett djupt och ingående och utmanande samtal med någon som sitter bredvid mig, men antingen kommer mitt mobilspelande eller mitt samtal bli lidande – antagligen båda.
Ingen säger att det blir omöjligt att lyssna eller aktivt delta samtidigt som man jonglerar motorsågar, men det blir
svårare. Och
sämre.
Åtminstone om någon grad av ens föredragna rollspelsupplevelse handlar om fokus och flow.