Handel är en sådan där grej som i spel beror lite på - med vissa kan det bli jätteinvolverat, men med andra blir det ett slag.
Om man vill köra ett spel där man kör rymdtruckers eller spice and wolf-fantasy-handelsfolk så tycker jag att man borde kunna ha mekaniker som ger stöd till roligare handel.
En fundering jag haft är att man man drar kort (dolda för motståndaren) för handelsvaror när köp/försäljning sker, såsom "usel kvalité" (-värde), "bristvara"(+i värde) etc. Dessa kan man sedan använda i spel (eller dölja) för att få bästa möjliga deal - så man får igång något slags metaspel. Sedan kan en van handelsman kanske kunna ha nytta av sin färdighet - slå mot andra handelsmannen för att se vad denna har för dolda egenskaper, t ex.
När man sedan ska sälja så gäller lite samma - t ex "mättad marknad" ("dina dyra rustningar har inga köpare, det blev nyss fred") o s v.
Eller nåt. Så att man får känsla av en (någorlunda isolerad) ekonomi.
Har ni funderat på nåt sånt här?
Om man vill köra ett spel där man kör rymdtruckers eller spice and wolf-fantasy-handelsfolk så tycker jag att man borde kunna ha mekaniker som ger stöd till roligare handel.
En fundering jag haft är att man man drar kort (dolda för motståndaren) för handelsvaror när köp/försäljning sker, såsom "usel kvalité" (-värde), "bristvara"(+i värde) etc. Dessa kan man sedan använda i spel (eller dölja) för att få bästa möjliga deal - så man får igång något slags metaspel. Sedan kan en van handelsman kanske kunna ha nytta av sin färdighet - slå mot andra handelsmannen för att se vad denna har för dolda egenskaper, t ex.
När man sedan ska sälja så gäller lite samma - t ex "mättad marknad" ("dina dyra rustningar har inga köpare, det blev nyss fred") o s v.
Eller nåt. Så att man får känsla av en (någorlunda isolerad) ekonomi.
Har ni funderat på nåt sånt här?