Konrad Konvalj
Myrmidon
Jag blåser ner till Rom en sväng, och undrar över om någon forumit är villig att berätta för mig vad man verkligen måste göra, uppleve, se, ta på, unt so weiter.
// Brunisch
// Brunisch
Senecas, den gamle stofilen! Skall googla fram rätt adress på honom nu.Genesis said:Ta dig ordentligt med tid och vandra på Via Appia. Det är en upplevelse. Och kolla upp i förväg så att du är med på ungefär var Senecas grav ligger, för den är lätt att missa.
Kanske uppenbart men;Konrad Konvalj said:Jag blåser ner till Rom en sväng, och undrar över om någon forumit är villig att berätta för mig vad man verkligen måste göra, uppleve, se, ta på, unt so weiter.
// Brunisch
NEJ! Motstå! GÖR INTE DET!Konrad Konvalj said:Det ända jag egentligen har på listan just nu är:
* Besöka Colosseum, och gärna ta med mig något. Exempelvis en bit sten eller så.
Jag är ju av hög standard, ost-lord som jag är. Givet skall jag följa ditt råd, och nöja mig med ett fotografi istllet.Cybot said:NEJ! Motstå! GÖR INTE DET!Konrad Konvalj said:Det ända jag egentligen har på listan just nu är:
* Besöka Colosseum, och gärna ta med mig något. Exempelvis en bit sten eller så.
Grejen är att även om du bara plockar med en liten liten sten så slutar det upp med skitstora mängder om alla gör det. Och om inte du uppehåller en hållbar standard, vem kommer då att göra det?
Det är den här typen av "souvenir-tänkande"/"minns mig-vandalism" som är bland de största hoten som finns mot turist-intensiva områden som historiska lämningar och korallrev. "Men jag ville bara ha en liten bit" eller "det var ju bara en så liten markering" slutar snart upp med totalvandalisering och att flera ton försvinner.
Som rese- och historieintresserad tackar jag dig.Konrad Konvalj said:Jag är ju av hög standard, ost-lord som jag är. Givet skall jag följa ditt råd, och nöja mig med ett fotografi istllet.
Magnifikt! Inlägg ovan och under är också bra och vägledande, men detta är +1Ronin said:Cimitore dei capupcini är ett måste, en liten krypta inredd med över 600 döda munkars skelett, helt vansinningt coolt!
Den kan vara svår att hitta men adressen är: Via veneto 27, vilken romare som helst kan peka ut gatan åt dig! det är gratis inträde och ligger centralt!
Exakt så gjorde jag och hustrun i Lucknow. Chaffisen visade oss ett anonymt ställe som låg i en källare bredvid delstatsparlamentet. Det såg småskumt ut, men den vegetariska maten var supergod.w176 said:Ännu bättre, be om chafförens favoritresturang.
Ber du servicepersonal om en bra resturang, kollar de in vad för prisklass och typ du verkar vara och tipsar efter det snarare än vad de själva tycker.
Eller så kan du ju bara ta en sten och hävda att den är från platsen. Värdet kan ju inte ligga i att titta på stenen och tänka "ja just det - där har jag varit" utan mer som en effekt när du visar polarna/släktingarna/barnbarnen stenen och hävdar att den var därifrån. Stenen blir en artefakt som du använder för att nå beundran.Konrad Konvalj said:Jag är ju av hög standard, ost-lord som jag är. Givet skall jag följa ditt råd, och nöja mig med ett fotografi istllet.Cybot said:NEJ! Motstå! GÖR INTE DET!Konrad Konvalj said:Det ända jag egentligen har på listan just nu är:
Grejen är att även om du bara plockar med en liten liten sten så slutar det upp med skitstora mängder om alla gör det. Och om inte du uppehåller en hållbar standard, vem kommer då att göra det?
Det är den här typen av "souvenir-tänkande"/"minns mig-vandalism" som är bland de största hoten som finns mot turist-intensiva områden som historiska lämningar och korallrev. "Men jag ville bara ha en liten bit" eller "det var ju bara en så liten markering" slutar snart upp med totalvandalisering och att flera ton försvinner.