Nekromanti Att göra i Rom

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag blåser ner till Rom en sväng, och undrar över om någon forumit är villig att berätta för mig vad man verkligen måste göra, uppleve, se, ta på, unt so weiter.

// Brunisch

Genesis

Ni dés ni maître
Ta dig ordentligt med tid och vandra på Via Appia. Det är en upplevelse. Och kolla upp i förväg så att du är med på ungefär var Senecas grav ligger, för den är lätt att missa.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Genesis said:
Ta dig ordentligt med tid och vandra på Via Appia. Det är en upplevelse. Och kolla upp i förväg så att du är med på ungefär var Senecas grav ligger, för den är lätt att missa.
Senecas, den gamle stofilen! Skall googla fram rätt adress på honom nu.

Det ända jag egentligen har på listan just nu är:
* Besöka Colosseum, och gärna ta med mig något. Exempelvis en bit sten eller så.
* Bada i nått skönt romerskt bad, helst under jord. Gärna med möjlighet, och närhet till en öl eller fler.

Lägger till Via Appia på listan, och sökandet efter den dolda graven.

Åker i gryningen så är det någon som har något mer att komma med släng in det.

/ Brunch nu

G

Guest

Guest
Konrad Konvalj said:
Jag blåser ner till Rom en sväng, och undrar över om någon forumit är villig att berätta för mig vad man verkligen måste göra, uppleve, se, ta på, unt so weiter.

// Brunisch
Kanske uppenbart men;
When in Rome, do as the romans do? :gremwink:

Patrick Bateman

Warrior
Här är mina "måsten":
* Vatikanen och Sixtinska kapellet
* St Peterskyrkan (båda dessa kan hinnas med på samma dag, om man ligger i)
* Forum Romanum med omgivningar
* Colosseum (besöks med fördel i samband med Forum Romanum)

Egentligen behöver du inte vara orolig för att inte hålla dig sysselsatt. Rom har löjligt mycket historiska sevärdheter, muséer och kyrkor att besöka. Låna/köp en guidebok innan resan och du kommer att hitta mer sevärdheter än vad du någonsin hinner göra under resan.

Tips: undvik maträtten trippa! Jag provade den när jag var där. Det är strimlad komage i tomatsås. Det var inte gott. Visserligen kan jag dö lite mindre nyfiken, men någon kulinarisk upplevelse var det inte.

Cybot

Mest spelbar
Turistvandalism

Konrad Konvalj said:
* Besöka Colosseum, och gärna ta med mig något. Exempelvis en bit sten eller så.
NEJ! Motstå! GÖR INTE DET!
Grejen är att även om du bara plockar med en liten liten sten så slutar det upp med skitstora mängder om alla gör det. Och om inte du uppehåller en hållbar standard, vem kommer då att göra det?

Det är den här typen av "souvenir-tänkande"/"minns mig-vandalism" som är bland de största hoten som finns mot turist-intensiva områden som historiska lämningar och korallrev. "Men jag ville bara ha en liten bit" eller "det var ju bara en så liten markering" slutar snart upp med totalvandalisering och att flera ton försvinner.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Turistvandalism

Cybot said:
Konrad Konvalj said:
Grejen är att även om du bara plockar med en liten liten sten så slutar det upp med skitstora mängder om alla gör det. Och om inte du uppehåller en hållbar standard, vem kommer då att göra det?

Det är den här typen av "souvenir-tänkande"/"minns mig-vandalism" som är bland de största hoten som finns mot turist-intensiva områden som historiska lämningar och korallrev. "Men jag ville bara ha en liten bit" eller "det var ju bara en så liten markering" slutar snart upp med totalvandalisering och att flera ton försvinner.
Jag är ju av hög standard, ost-lord som jag är. Givet skall jag följa ditt råd, och nöja mig med ett fotografi istllet.

Genesis

Ni dés ni maître

Konrad Konvalj said:
Jag är ju av hög standard, ost-lord som jag är. Givet skall jag följa ditt råd, och nöja mig med ett fotografi istllet.
Som rese- och historieintresserad tackar jag dig.

Mukwa

Swashbuckler
St Peterskyrkan (gå upp i kupolen så högt man får, det är värt det.)
Sixtinska kapellet - Är du konstintresserad ska du INTE gå dit samma dag som du är i Peterskyrkan för det är massor att kolla på (det är väl typ 23 kapell eller nåt). Jag var där efter Peterskyrkan och fördelen är ju att de ligger precis bredvid varann, men jag var trött efteråt. Jag gick bara igenom alla kapell och kikade på det jag tyckte var extra snyggt. Det är en heldagsutflykt om du ska se både peterskyrkan och kapellen (om du är konstintresserad är det en heldag bara i kapellen).

Colosseum - Världens mest överskattade turistattraktion? Jag skulle aldrig betala för att gå in. Jag gick runt den och gick till biljettförsäljningen på båda sidor. Du ser typ allt därifrån, så du behöver inte betala €50 eller vad det kostade. Det är klart att man ska ha sett byggnaden, men ha inga höga förväntningar.

Forum Romanum - När du ändå har släpat dig till den där stora gladiatorbyggnaden kan du ta dig hit till fots (det är typ bara på andra sidan vägen) och här kan man gå i några timmar. Högst upp på nån av kullarna finns en supergammal kyrka som inte moderniserats, helt klart sevärt. Detta tillsammans med Colosseum är en dagsutflykt.

Fontana di Trevi - Den legendariska fontänen. Helt klart värd att se. Den ligger centralt och tar inte värst lång tid att besöka. Massor av turister dock.

Spanska trappan - Den ligger också centralt och ses med fördel samtidigt som Fontana di Trevi. Massor med turister och svindlare här, se upp!

Pantheon - Gammalt tempel till de romerska gudarna. Jag har aldrig sett det, så jag vet inte så mycket om det här.

Stadsmuren - Det finns inte så mycket kvar av muren förutom på vissa ställen, men kolla i en guidebok eller på nätet så hittar du säkert nåt ställe. Inte för att jag tycker att den var så sevärd egentligen, men jag vet inte vad du vill ha för tips heller.
--------------------

Det finns typ fina byggnader överallt i staden och efter ett tag känns ingenting särskilt coolt längre, man får liksom en överdos av allt vackert... Men jag tycker om Rom. Skitigt, men ska man turista kommer man inte se så mycket av det.

Mitt förslag är:

Colosseum + Forum Romanum: 1 dag
Peterskyrkan + kapellen: 1 dag
Centrum (sevärdheter) + Pantheon: 1 dag

Vet inte hur länge du stannar, men på 3 dagar så har du sett alla stora sevärdheter.

w176

Förlorad dotter
Pantheon.

Kombinerar antiken med katolsk kyrklighet på en gång. Och mäktigare upplevelse än colloseum.

Kul arktektonisk detalj.

Pantheon är stort och våra vanliga referensramar lurar oss.

"Fönstrena" över pelarna, under kasetterna uppfattar vi som fönster, för det är vad nicher i väggar brukar vara i vår vanliga referenskala. Varpå vi uppfattar dom ganska små.

Egentligen är de 6 meter höga portar.

Ronin

Veteran
Cimitore dei capupcini är ett måste, en liten krypta inredd med över 600 döda munkars skelett, helt vansinningt coolt!
Den kan vara svår att hitta men adressen är: Via veneto 27, vilken romare som helst kan peka ut gatan åt dig! det är gratis inträde och ligger centralt!

yokowermland

Warrior
Be en taxi köra dig till en bra resturang. Även om rom kanske inte har den bästa maten i Italien så är käket fortfarande fantastiskt. Du ska dock inte käka i närheten av turist stråken. Där är det dyrt och ganska dåligt.

w176

Förlorad dotter
Ännu bättre, be om chafförens favoritresturang.

Ber du servicepersonal om en bra resturang, kollar de in vad för prisklass och typ du verkar vara och tipsar efter det snarare än vad de själva tycker.

yokowermland

Warrior
absolut ett bättre förslag. Be om chafförens favorit resturang. be honom att ta dig till den som han går på med sin familj.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Ronin said:
Cimitore dei capupcini är ett måste, en liten krypta inredd med över 600 döda munkars skelett, helt vansinningt coolt!
Den kan vara svår att hitta men adressen är: Via veneto 27, vilken romare som helst kan peka ut gatan åt dig! det är gratis inträde och ligger centralt!
Magnifikt! Inlägg ovan och under är också bra och vägledande, men detta är +1

Nu lyfter Konrad med sitt konkel följe så jag tackar för allt!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
w176 said:
Ännu bättre, be om chafförens favoritresturang.

Ber du servicepersonal om en bra resturang, kollar de in vad för prisklass och typ du verkar vara och tipsar efter det snarare än vad de själva tycker.
Exakt så gjorde jag och hustrun i Lucknow. Chaffisen visade oss ett anonymt ställe som låg i en källare bredvid delstatsparlamentet. Det såg småskumt ut, men den vegetariska maten var supergod.

Marukusu

Hero
Har själv aldrig varit i Rom men praktiskt taget alla i min umgängeskrets som rest dit har påpekat att det finns extremt mycket ficktjuvar där. Så är det väl å andra sidan i alla storstäder, men beware. Italien har jag dock varit i, om än väldigt hastigt, och jag kan bekräfta att fördomarna om att italienarna är högljudda och pratar med händerna stämmer.

Själv skulle jag framförallt vilja se Vatikanen, Pantheon, Colosseum, resterna av Forum Romanum och Maxentiusbasilikan eftersom jag är intresserad av historia och det gamla Rom. Speciellt sixtinska kapellet tror jag är helt awesome.
Cinecittà skulle jag också vilja se men har absolut ingen aning om man kan komma in där ö.h.t.

tull

Hero

Konrad Konvalj said:
Cybot said:
Konrad Konvalj said:

Eller så kan du ju bara ta en sten och hävda att den är från platsen. Värdet kan ju inte ligga i att titta på stenen och tänka "ja just det - där har jag varit" utan mer som en effekt när du visar polarna/släktingarna/barnbarnen stenen och hävdar att den var därifrån. Stenen blir en artefakt som du använder för att nå beundran.

w176

Förlorad dotter

Fast då föder man en kultur av att sno kulturarv. När vi har något så läkert som fotografier att tillgå.