Nekromanti Att göra logotyper?

solvebring

Superhero
Ja, att skapa logotyper; hur fan gör man det, liksom?
Jag har aldrig grejat med tecken och symboler på det sättet, än mindre med bokstäver eller typsnitt. När jag tecknar så tecknar jag mest olika figurer och sådana saker – aldrig att jag designat text.

Nu har min bror hur som helst bett mig att försöka göra en bandlogga till det band han lirar i just nu. Jag har därav bett honom att skicka lite loggor att inspireras av; sådana loggor som de vill likna.

Jag tecknar helst gammeldags, även om jag kan tänka mig att justera och slipa lite på digital väg. Med andra ord sitter jag hellre vid ritbordet med papper och penna än vid min fnuttiga lilla Bamboo-platta. Nå, vad behöver jag veta; vad behöver jag förstå; vad behöver jag för verktyg; hur når jag fram till resultat?

/solvebring – tacksam för all hjälp.

Arfert

Facit
Du behöver penna och papper för att skissa på.

En scanner för att ev. skannra in skissen kan vara bra att ha.

Ett ritprogram som Adobe Illustrator eller annar vektorgrafiksprogram för att göra loggan i.

Ibland så kan man börja med namnet i ett typsnitt som ligger nära det man vill ha. Sen vektoriserar man det i Illustrator och modifierar det tills man är nöjd.

solvebring

Superhero
Ett ritprogram som Adobe Illustrator eller annar vektorgrafiksprogram för att göra loggan i.
Finns det några bra alternativ som kostar lite mindre?

Ibland så kan man börja med namnet i ett typsnitt som ligger nära det man vill ha. Sen vektoriserar man det i Illustrator och modifierar det tills man är nöjd.
Svibra tips! Man tackar!

Undrar förresten om det månne vara brukligt att använda sig av rutsystem? ... Icke-digitalt, menar jag.

Några vanliga misstag värda att känna till?

/solvebring – kan typ nada om vektorgrafik.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Finns det några bra alternativ som kostar lite mindre?
Inkscape är open source och väldigt kompetent. Den enda anledningen till att jag inte använder det istället för Illustrator har främst att göra med att jag inte kommer överens med dess lagerhantering, och saknar en del finesser vad gäller export och så. Men i sig är Inkscape betydligt närmare att vara en adekvat ersättning för Illustrator än vad t.ex. Gimp är för Photoshop eller Scribus för InDesign.

Däremot har det lite inlärningskurva, eftersom det är anpassat för att hanteras till större delen via tangentbordet (kortkommandon etc). men det finns bra tutorials.

Alkemist

Veteran
Ta det försiktigt med Inkscape och gimp, många färgkoder är copyrightade och det kan leda till problem och en jäkla massa meck vid tryck.
Jag vet inte om det här problemet åtgärdats men jag har hade problem med det i början när jag gjort loggor åt företag.

Arfert

Facit
Ja inkscape är bra.

För de som inte har problem med att köpa programvara så rekommenderar jag Xara Designer.

Ett mycket bra program, slår Illustrator på många punkter, och är mycket billigare, helt klart prisvärt!

Caligo

Swashbuckler
Illustrator CS2 är numera gratis. Jättebra program som dock kan vara lite knepigt innan man lärt sig.

krank

Sum Caligini said:
Illustrator CS2 är numera gratis. Jättebra program som dock kan vara lite knepigt innan man lärt sig.
Fast... Även om man KAN plocka hem det "gratis" så finns det väl vissa, eh, juridiska detaljer som inte känns helt uppklarade ännu. Dvs, det går att ladda ner, men utan licens får man väl egentligen inte göra det? Ungefär lika lagligt som Pirate Bay...

EDIT: Wikipedia säger:

Wikipedia said:
In January 2013, Adobe CS2 was released for download in DRM-free versions.[4] While these releases are officially to allow existing users to reinstall their licensed copies without needing authorisation from Adobe's servers, the continued availability of the versions after considerable publicity has been interpreted as Adobe effectively making CS2 freeware, at least for non-commercial use.[5] However, it says clearly on the download page that "the serial numbers below should only be used by customers who legitimately purchased CS2 or Acrobat 7 and need to maintain their current use of these products". (https://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html)

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
Hänger inte med.. vad för problem?
Har för mig det har med att få färger i tryck som överensstämmer med vad som visas på skärmen, och att det finns en licens man måste betala - en av orsakerna att photoshop kostar så mycket, bl a.

solvebring

Superhero
Ah, Inkscape ... Vill minnas att jag använt det förut – har nog fått det tipset förut, till någon rollspelsgrej.

Minns dock inte mycket av det, men tackar självklart för tipset och ska prova det.

Arfert

Facit
Max Raven said:
Arfert said:
Hänger inte med.. vad för problem?
Har för mig det har med att få färger i tryck som överensstämmer med vad som visas på skärmen, och att det finns en licens man måste betala - en av orsakerna att photoshop kostar så mycket, bl a.
Det man ser på skärmen överensstämmer aldrig med det man ser på papper. I bästa fall kan man komma nära, men det har snarare med kaliberering att göra. RGB och tryckt CMYK har olika färgomfång... Men det har inget med licenser att göra.

krank

Arfert said:
Det man ser på skärmen överensstämmer aldrig med det man ser på papper. I bästa fall kan man komma nära, men det har snarare med kaliberering att göra. RGB och tryckt CMYK har olika färgomfång... Men det har inget med licenser att göra.
Nej, men jag kan tänka mig att vissa färgprofiler skulle kunna vara licensbaserade. Det är ju inte bara RGB t.ex, utan sRGB, Adobe RGB, CIE RGB... Och för CMYK finns ju också en massa olika. Jag har inte superbra koll på skillnaderna, dock.

Alkemist

Veteran
Vad Krank och Max sa.
Det går men tryckeriet fick problem med filformat och jag fick mecka runt och till slut göra om allt i illustrator.

Det tryckaren sa var att det var just färgkoderna och filformatet som var problemet.
Tex gjorde jag en företagslogga som de ville ha i vektor och kunna använda på skyltar, bilar, hemsidor, kläder osv
Många olika tryckerier och användningar, det är lättare att göra det i CS och veta att det kommer funka nu och allitid än att köra freeware och var osäker.(dessutom svårt att förklara för klienten varför det inte fungerar)

krank

Alkemist said:
Vad Krank och Max sa.
Det går men tryckeriet fick problem med filformat och jag fick mecka runt och till slut göra om allt i illustrator.

Det tryckaren sa var att det var just färgkoderna och filformatet som var problemet.
Tex gjorde jag en företagslogga som de ville ha i vektor och kunna använda på skyltar, bilar, hemsidor, kläder osv
Många olika tryckerier och användningar, det är lättare att göra det i CS och veta att det kommer funka nu och allitid än att köra freeware och var osäker.(dessutom svårt att förklara för klienten varför det inte fungerar)
Just filformatet låter skumt att det blir problem med. Nog kan man väl få ut typ EPS eller PDF ur Inkscape... och de brukar ju funka.

Caligo

Swashbuckler
Alkemist said:
...
Tex gjorde jag en företagslogga som de ville ha i vektor och kunna använda på skyltar, bilar, hemsidor, kläder
Jag har jobbat massor med vektorbilder för både tryck och skyltar.
Det finns många anledningar till att en vektorbild blir fel. Speciellt känsliga är skylttillverkare och tröjtryckare. Dels behöver de oftast ha hela slutna banor (till skillnad mot enskilda streck) dels brukar skylttillverkare ha lite luddiga kunskaper i programmen (coreldraw är fortfarande populärt bland en del av dessa).
Det är ett vanligt misstag att tro att bara man gjort en EPS eller PDF så funkar det att trycka etc. Jag skulle snarare säga tvärtom. PDF er kan vara skapade på så otroligt många sätt och det kan lätt bli fel.

solvebring

Superhero
Jag har testat InkScape nu, lite grann, och måste säga att det inte alls känns bra. Iof känner jag inte programmet speciellt bra, men till exempel är lagerhanteringen är idiotisk. Är det möjligt att, säg, teckna loggan i typ Gimp eller PS först och sedan göra vektorgrafik av bilden i InkScape?

Caligo

Swashbuckler
solvebring said:
Jag har testat InkScape nu, lite grann, och måste säga att det inte alls känns bra. Iof känner jag inte programmet speciellt bra, men till exempel är lagerhanteringen är idiotisk. Är det möjligt att, säg, teckna loggan i typ Gimp eller PS först och sedan göra vektorgrafik av bilden i InkScape?
Det är nog ett bra sätt att jobba, teckna först och sedan färdigställa i ett vektorprogram.
Jag menar ju på att man nu kan ladda ner Illustrator CS2 helt lagligt:
http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html
Du måste dock vara inloggad med ett Adobe-konto först (gratis).