Nekromanti Att göra logotyper?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sum Caligini said:
Jag menar ju på att man nu kan ladda ner Illustrator CS2 helt lagligt:

Återigen:

The serial numbers below should only be used by customers who legitimately purchased CS2 or Acrobat 7 and need to maintain their current use of these products.
Det blir inte automagiskt lagligt bara för att det är tillgängligt från Adobes servrar.

Adobe har inte, vad jag vet, gått ut och sagt att det är OK för folk som inte betalat för CS2 att ladda ner. Så att det här skulle betyda "freeware" är ännu så länge önsketänkande.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
Adobe har inte, vad jag vet, gått ut och sagt att det är OK för folk som inte betalat för CS2 att ladda ner.
De har, officiellt, gått ut och sagt att det INTE är okej att ladda ned. Så krank har helt rätt. Det är lätt åtkomligt, men inte lagligt.

Caligo

Swashbuckler
Robert Jonsson said:
krank said:
Adobe har inte, vad jag vet, gått ut och sagt att det är OK för folk som inte betalat för CS2 att ladda ner.
De har, officiellt, gått ut och sagt att det INTE är okej att ladda ned. Så krank har helt rätt. Det är lätt åtkomligt, men inte lagligt.
Jag skulle säga att det är inte olagligt att ladda ner men moraliskt fel. Det är väl fortfarande inte olagligt att ladda ner program men olagligt att sprida vidare?
Texten som ligger på nedladdningssidan fanns inte där när jag laddade ner programmen (nu har jag visserligen alla programmen ändå). Jag tror Adobe tjänar på detta och är medvetna om det men kan nog inte släppa programmen fria av rättighetsskäl.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tror gör man i kyrkan, som min mor sa. Jo, det är fortfarande olagligt att ladda ned det. Du får endast göra det om du har rätt licens, alltså har köpt programmen tidigare. Bara för det är lätt ladda ned och man "tror" det är lagligt, gör det inte lagligt. Jag säger "fine, gör vad du vill" men försök inte rättfärdiga det som laget, för det är det inte.

krank

Sum Caligini said:
Jag skulle säga att det är inte olagligt att ladda ner men moraliskt fel. Det är väl fortfarande inte olagligt att ladda ner program men olagligt att sprida vidare?
Stämmer inte, senaste jag kollade. Det var ju en av de där grejerna som ändrades iom IPRED, om jag minns rätt. Det var ju det som var grejen med Reinfeldts påstående om att man inte skulle jaga enskilda ungdomar etc.

Däremot är det inte helt sannolikt att företagen får ut IP-adressen för den som bara laddar ner enstaka verk, men det blir inte legalt för det.

Jag säger alltså inte att det här är en bra lag, bara att det är en lag.

Jag säger med andra ord tvärtom: Egentligen tycker jag att det är moraliskt rätt, men det är inte legalt.

Troberg

Sinister eater
Sum Caligini said:
Det där är det ingen som vet ännu, eftersom det fortfarande inte finns någon relevant dom i prejudicerande instans. Utan en sådan dom är lagen oprövad, och ingen specifik tolkning av den kan sägas vara korrekt.

Så, är du beredd att ta risken att vara den som blir fälld i en prejudicerande dom, go ahead.

Caligo

Swashbuckler
Troberg said:
Så, är du beredd att ta risken att vara den som blir fälld i en prejudicerande dom, go ahead.
hmm... Ok. Det är alltså olagligt att ladda ner om man inte har uttryckligt tillstånd till det? Jag tycker fortfarande intressant att Adobe har gjort det så oerhört lättillgängligt.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Jag har testat InkScape nu, lite grann, och måste säga att det inte alls känns bra. Iof känner jag inte programmet speciellt bra, men till exempel är lagerhanteringen är idiotisk. Är det möjligt att, säg, teckna loggan i typ Gimp eller PS först och sedan göra vektorgrafik av bilden i InkScape?
BUMP!

krank

solvebring said:
solvebring said:
Jag har testat InkScape nu, lite grann, och måste säga att det inte alls känns bra. Iof känner jag inte programmet speciellt bra, men till exempel är lagerhanteringen är idiotisk. Är det möjligt att, säg, teckna loggan i typ Gimp eller PS först och sedan göra vektorgrafik av bilden i InkScape?
BUMP!
Svaret är "ja".

Generellt skapar jag väldigt lite i vektorprogram; jag ritar eller fixar ett original någonstans ifrån och sedan fipplar jag med vaktorkurvor manuellt.

Max Raven

T12-kultist
Väldigt mycket snack om ett program som är typ 7 år gammalt och inte ens fungerar som det ska i Windows 7/64-bitarssystem (vilket jag tror de flesta har numera?). :gremwink:

Caligo

Swashbuckler
solvebring said:
solvebring said:
BUMP!
Det funkar ju säkert men testa först så att du vet säkert. Personligen brukar jag skissa på logga på papper och sedan, så att säga, göra om jobbet i Illustrator. Det kan vara lite knepigt att vektorisera en pixelbild så att det blir bra - men det beror på vilken typ av bild det är och vad man skall ha den till m.m.

Caligo

Swashbuckler
Max Raven said:
Väldigt mycket snack om ett program som är typ 7 år gammalt och inte ens fungerar som det ska i Windows 7/64-bitarssystem (vilket jag tror de flesta har numera?). :gremwink:
Ursäkta om jag kapade tråden men tyckte det var väldigt aktuellt.
Illustrator CS2 är fortfarande ett mycket bra program som funkar bra i Windows 7.
Jag tror inte en normal användare märker speciellt mycket skillnad i funktioner mellan Illustrator CS2 och Illustrator CS6. Det har hänt betydligt mer med Photoshop och InDesign.
Om det nu är så att det är olagligt att ladda ner från Adobe så kanske man ändå kan köpa en gammal version?

Troberg

Sinister eater
Sum Caligini said:
Troberg said:
hmm... Ok. Det är alltså olagligt att ladda ner om man inte har uttryckligt tillstånd till det?
Nej, vi vet inte om det är olagligt förrän lagen ifråga är prövad i en prejudicerande instans. Det kan också visa sig att det är lagligt.