Nekromanti Att göra magi intressant

Erafic

Veteran
Hai, med tanke på att det kommit några posts om magi och att jag just spelat en rollspelsomgång under hela natten så har jag märkt något som min magiker saknar, mystik och intresseskapande.

Som spelare sätts jag ofta i situationer som involverar en strid med diverse monster våran spelledare kastar mot oss, men eftersom jag har en av de "ultimata" offensiva spellsen till att börja med så känns som mystiken i det hela har försvunnit.

"SL" - Din tur, vad gör du?
"SP" - Ehm... kanske jag.... *suck* jag kastar diodactus fylgiska urladdning... igen...

Nu vet jag att det där låter ganska fantasilöst, men på det sättet jag fått uppleva magin i Eon så har jag inte funnit den rätta gnistan att göra den intressant och mystisk.
Så där kommer första frågan, hur kan jag som spelare göra mina magiska tricks mer intresseväckande? några tips?

Sedan kommer det till nästa punkt, jag tycker själv att jag inte får chansen att utveckla min karaktär, lite som att spelledaren håller mig tillbaka, (han har själv uttryckt att han tycker magi är på tok för starkt och vill oftast försvaga magierna tills de inte var värda att skaffa till och börja med). Jag gillar inte att klaga på spelledare, själv antar jag ju den rollen inemellanåt och då kommer min andra fråga:

Hur konfronterar man en spelledare?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Personligen tycker jag inte du ska konfrontera en spelledare, utan din vän som är spelledare. Personligen tror jag att du gör det svårare än det är att ta upp magi med din spelledare då du mentalt ger dig själv ett underläge att 'slå' från i och med att du tillskriver personen rollen och 'makten' som spelledaren har istället för att se personen som en medspelare. Om du finner det jobbigt att ta upp det vid spelbordet så försök ta upp det vid ett helt annat tillfälle där det bara är ni två.

han har själv uttryckt att han tycker magi är på tok för starkt och vill oftast försvaga magierna tills de inte var värda att skaffa till och börja med
Har du frågat honom vad det är som gör att han anser att magi är för mäktigt/starkt? Om man ska ta magi i en ren stridssituation så anser jag att ett kortsvärd är mäktigaren än magi, då det dels tar minst en runda att kasta en simplare besvärjelse och (om jag minns rätt) besvärjelsen får inte effekt förens i slutet av varje stidsrunda, dvs det ger dina motståndare både skyttefasen och närstridsfasen att tillfoga dig ett (1) poäng i smärta för att du ska misslyckas med din formel (med restriktioner för att jag minns fel). Sen så krävs det i detta fall en eld som du kan alstra pyrotropi från för att kunna kasta eldmagi (alla aspekter måste alstras från något) vilket gör att om du inte alstrar från dig själv (vilket är betydligt svårare och farligare) så kommer du att begränsas i ditt avsende att kasta magi så länge du inte har tillgång till en alstringskälla.

Regmolar

Swashbuckler
Som spelare sätts jag ofta i situationer som involverar en strid med diverse monster våran spelledare kastar mot oss, men eftersom jag har en av de "ultimata" offensiva spellsen till att börja med så känns som mystiken i det hela har försvunnit.

...

hur kan jag som spelare göra mina magiska tricks mer intresseväckande? några tips?
Problemet här är nog tyvärr lika uppenbart som svårlösligt; någonting som görs rutinmässigt skär sig nämligen väldigt svårt att få mystiskt, och få saker förstör magins mystik så mycket som rena "artillerimagiker" som bara pumpar eldboll på eldboll mot slumpmässiga fiender.

Ifall det inte är "ofta" utan "oftast" som situationerna involverar "strid mot diverse monster" skulle jag föreslå att du funderar över gruppens spelsätt, och ifall det verkligen passar dig och den typen av spel du vill spela. Är svaret "nej", starta en ny tråd under "rollspel" ifall du vill ha mer tips.

Ifall problemet inte ligger i spelstil utan det bara är svårt att göra det mystiskt skulle jag börja med att sluta använda metatermer när magin används. Ersätt "jag kastar DFU igen..." med "Facklornas lågor krymper märkbart när jag samlar deras energi i fyra filament, väver dem till en besvärjelse och slungar brinnande död mot mina fiender" (använder du bara samma besvärjelse slipper du ju t.o.m. ha med ett enda spår av avtändande metabenämningar).

Vill du ge ännu mer intryck kan du ju också gå bortom det rena praktiserandet jobba på att göra hela din karaktär till en mer mystisk magiker. Låt honom/henne spendera tid med att forska om magi, läsa tjocka böcker med svåra namn på utländska språk, undersöka magiska fenomen, komma med mer eller mindre långsökta magiteoretiska kommentarer och förklaringar till allt möjligt (framför allt övernaturliga fenomen och dyl.).

Du kan skaffa som mål mål att skapa/hitta en besvärjelse som överträffar den fylgiska urladdningen, eller bemästra nya aspekter (för andra sammanhang än strid, t.ex.) eller t.o.m. magivägar. En bra koll på bakgrundsinfon i Magi & Mystik samt en vald magiväg kan låta dig forma en hel världssyn baserad på hur din karaktär anser att magin fungerar (minst två magivägar är ju faktiska livsfilosofier, och alla magivägar har mer eller mindre drag av det). Låt karaktären ge ett intryck av att han/hon besitter sanningar och djupare kunskaper om världen som är förborgade för de som saknar förmågan - både magiskt och [magi-]filosofiskt - och att magin faktiskt är ett sätt att med blotta tanken styra för den vanlige mundanen okända naturlagar. Kort sagt: spela på allting med att vara magier som _inte_ är att stå och pumpa eldbollar på folk.

Jag håller med Vicotnik; konfrontera honom som en vän, inte en spelledare, och försök få en diskussion om problemen och hur ni kan lösa det gemensamt, genom konsensus eller en kompromiss. Se till att vara förstående, resonabel och se till att han förstår att det inte är personlig kritik utan bara en fråga om viss frustration från din sida. Om det behövs kan ni diskutera i gruppen om magi verkligen är så starkt och om din utveckling skulle störa balansen i spel så pass mycket att det skulle förstöra spelglädjen. Av personlig erfarenhet kan jag säga att det är väldigt lätt att försöka begränsa spelarna på rutin för att de verkar bli mäktigare än de "ska" vara, varpå man glömmer att det som bestämmer hur mäktiga de "ska" vara är vad som är roligast för gruppen som helhet, inte exempel och regler i spelet.

Frågan om magi i Eon är för mäktigt eller inte (jag skulle säga att det handlar otroligt mycket om taktik och omständigheter) förtjänar en egen tråd ifall det ska tas upp vidare.

Lycka till med mystifierandet, och berätta gärna vad du gjorde och hur det gick sedan (kan kanske ta egen inspiration från de praktiska exemplen :gremwink: )

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du kan ju låna från Deciphers Lord of the Rings RPG. När man trollar där så måste man beskriva vad ens trollkarl säger, gör (typ gester, hötter med staven, läser ur en bok, eller vad som nu passar...) och hur effekten ser ut rent visuellt.

ermine

Warrior
Nu vet jag att det där låter ganska fantasilöst, men på det sättet jag fått uppleva magin i Eon så har jag inte funnit den rätta gnistan att göra den intressant och mystisk.
Så där kommer första frågan, hur kan jag som spelare göra mina magiska tricks mer intresseväckande? några tips?
Magi i mundana, åtminstonde den som används till vanliga besvärjelser, är egentligen inte särskillt mystiskt. Åtminstonde magiker och andra välutbildade ser i första hand magin som ett verktyg och ett avancerat forskningsområde, inte som någonting mystiskt och okänt. Mystiken kommer egentligen genom att magi är rätt krångligt och att besvärjare genom åren har utvecklat en rätt så avancerad form av "teknobabbel" som utan tvekan låter rätt så obegripligt i de flesta människors öron, men som andra magiker begriper.

Pröva att köra magikern mer som en akademiker eller lätt galen vetenskapsman: "Facinerande, de båda kraftlinjerna möts här och formar ett instabilt ptrotropiskt fält, vars styrka förmodligen överstiger femhundra kilotaum! Vänta bara tills mina kolegor får höra att jag funnit det slutliga empiriska beviset för Haneas instabilitetshypotes!".

Det finns flera olika magitraditioner som beskrivs i mystik och magi, och en del av dem har ett mer "mystiskt" förhållningsätt till magi och betraktar vissa former som ond och andra som goda. Mitt tips är, om du spelar som en medlem av någon av dessa, att helt enkelt lära dig så mycket du kan om den riktningens filosofi och deras terminologi, då det i hög grad formar hur de ser på världen och magin.

En medlem av legio colonan är förmodligen mer av en galen vetenskapsman, talaskisk magiker blandar vetenskap och en rätt elitistisk filosofi (som beskrivs utförligt i Thalamurmodulen), primitiva magiker påminner mer om klassiska trollpackor och läser ofta långa krångliga besvärjelser och har en massa konstiga tabun och regler för sig medan en magimästare från Sung beter sig lite som en blandning av en arabisk mystiker och gammal zenmästare som ser magin som en väg till upplysning.

Sen finns det vissa genuint mystiska fenomen, som magiker helt enkelt inte har kunnat utforska särskilt väl. Exempel på detta är existensen av anti-aspekter och oneirotropi, skugglandet, andeplanet och diverse fenomen som demoner och drakar sysslar med. Hur en magiker ser på dessa fenomen varierar en hel del på vilken filosofisk inställning han har till det mystiska. Där en primitiv magiker ser skugglandet som någonting mystiskt och oförklarligt så ser legio colonans medlemmar det som ett fascinerande, men i grund och botten naturligt, fenomen de ännu inte hunnit utforska.

Sedan kommer det till nästa punkt, jag tycker själv att jag inte får chansen att utveckla min karaktär, lite som att spelledaren håller mig tillbaka, (han har själv uttryckt att han tycker magi är på tok för starkt och vill oftast försvaga magierna tills de inte var värda att skaffa till och börja med). Jag gillar inte att klaga på spelledare, själv antar jag ju den rollen inemellanåt och då kommer min andra fråga:

Mitt råd är att inte så mycket konfrontera som att prata med honom. Säg helt enkelt som det är, att du tycker du har fått lite lite att göra sedan han ändrade magireglerna och fråga om han verkligen inte tror det finns någon annan lösning problemet. Säg att du tycker det är lite tråkigt att han begränsar vad du kan och inte kan göra med magin och var beredd att lyssna på hans argument för varför han gör som han gör. Men du ska ju absolut inte behöva spela något som du tycker är tråkigt, så försök komma med egna förslag om hur man bör (eller inte bör) modifiera magisystemet för att det ska bli intressantare för dig att spela.

Ett annat förslag är att be att få köra med de vanliga magireglerna ett par spelmöten, bara för kolla om de verkligen är så pass dåliga som han säger. Om ni inte hittar något sätt som ni båda tycker fungerar så är kanske det bästa alternativet att be att få spela en annan rollperson, som styrs av regler ni båda gillar. Kom ihåg att ni är två kompisar som försöker berätta en intressant historia tillsammans och att båda måste vara beredda att kompromissa, men att ni gör fel om någon av er har tråkigt.

Erafic

Veteran
Nu när man vaknat till igen så känner man att man kan varit lite hård med orden tidigare. Jag tackar så mycket för alla de bra tipsen, jag får sätta mig ner och skriva ner lite från Magi & Mystik så jag vet bättre hur min magiker ska bete sig, kanske skriva ner hur kastandet av magierna sker.

Då återstår bara att prata med min SL, att "konfrontera" var nog lite hårt sagt :gremsuck:, men vi får diskutera det och jag hoppas han förstår vad jag vill ha ut av äventyren.

Tack igen för tipsen! :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
hur kan jag som spelare göra mina magiska tricks mer intresseväckande? några tips?
Snacka med din spelledare och fråga om du får ta över beskrivandet över dina besvärjelse. Försökra honom om att rent regelmässigt kommer det att fungera likadant, men att du vill tillföra mer stämning som magiker.

När det inte är din tur under exempelvis strid har du tid till att fundera kring vad du vill göra med dina besvärjelser och hur de artar sig. Som vägledning kan du i förväg välja några "element" som du måste införa i varje besvärjelsebeskrivning. Om du exempelvis väljer "mörker" och "växter" så kan du beskriva hur ett mörker väller ur magikern och omslingrar motståndaren eller hur motståndarens skugga attackerar sin "ägare". Växterna kan du frammana ur marken, använda dig av växter runtomkring dig med mera. Du tar med andra ord och personligfierar din rollperson.

Spela roll om du har eldbesvärjelser men beskriver det som att du lyfter upp stenar och krossar dem mot dina fiender. Om det ändå är samma sak som sker (de tar skada) så spelar det ingen roll hur du beskriver. I mitt system har jag försökt lägga upp magikapitlet på ett sådant sätt att spelaren inspireras när denna läser kapitlet. Jag vill att spelaren ska börja tänka i banor hur just sin magiker använder magi.

http://rpglab.net/edod/filer/EDoD_kap7_preview.pdf (173 kb)

Säg till din spelledare på vilket sätt du vill beskriva magin och använd argumentet som jag själv använde i stycket ovan: om effekten ändå blir samma sak, spelar det då någon roll hur det ser ut när besvärjelsen får effekt?

/Han som brukar vara noga med att diskutera igenom hur samma besvärjelser är annorlunda, beroende på vilken magiker som kastar besvärjelsen