Här är en hastigt uppdiktad djungelhistoria:
Du kan ju placera ut ledtrådar som efter diverse strapatser längs vägen leder till en försvunnen stad typ
Machu Picchu:
Ledtråd/händelse 1: RP får av en ung, vacker dotter till en professor i arkeologi uppgiften att hitta hennes far som har har försvunnit i från sitt hem. Förutom professorn så är även hans unga, vackra, kvinnliga tyska forskarassistent (nazispionen) försvunnen.
Ledtråd/händelse 2: Professorn har de senaste åren forskat om en mytomspunnen plats som enligt myten ska ha funnits djupt in i
Amazonas regnskog. När professorn försvann var han på väg att påbörja en expedition i en by på gränsen till Amazonas för att hitta platsen.
Ledtråd/händelse 3: Rollpersonerna får i byn reda på att en grupp personer med tysk brytning, en ung kvinna med tysk brytning och och en äldre brittisk man har passerat byn bara några dagar innan rollpersonerna anländer. De har tvingat med sig byns två bästa regnskogsguider och gett sig in i regnskogen. Kvar återstår bara en regnskogsguide men han är tyvärr gammal, rör sig långsamt, halvblind och virrig: "Få se nu, var det åt nordväst den säkra vandringsleden gick och är det åt nordöst som vandringsleden som rasar under fötterna pga jordskred finns eller är det tvärtom (rollpersonerna väljer fel oavsett vilket val de gör)", "Jag vet att det går en hängbro högt över den stora floden vilket gör att man slipper korsa den simma/vada över den forsande floden (gubben minns gångbron som den såg ut för 30 år sedan men den har förfallit mycket sedan dess).
Ledtråd/händelse 4: Rollpersonerna hittar en av regnskogsguiderna som har rymt från nazisterna eftersom han förstår att de söker den försvunna staden . Guiden vägrar följa med eftersom myten säger att man kommer att väcka onda andar till liv om man hittar den försvunna staden.
Ledtråd/händelse 5: Gubben blir allt mer trött, uttorkad och förvirrad men tipsar RP om en by med fredliga infödingar som säkert har skickliga vägvisare som kan leda dem rätt resten av vägen. Problemet är att gubben har förväxlat stammen med en annan stam
infödingar/urpsrungsbefolkning. Infödingarna gubben tror är fredliga är i själva verket kannibaler. Kannibalerna har en person från den fredliga stammen hängandes över en trave ved. Tanken är att kannibalerna ska äta personen när de dansar regndans samtidigt som de åkalla onda andar. RP måste frita fången. Misslyckas de att frita fången så kan RP stöta på en grupp infödingar från den fredliga stammen några dagar senare som erbjuder dem en vägvisare (i utbyte mot vad?).
Ledtråd/händelse 6: ?
Ledtråd/händelse 8 ?
Ledtråd/händelse 9: ?
osv
Min grundidé är enkel:
RP får i uppgift att hitta professorn som har kidnappats av nazister. Spåren leder djupt in i Amazonas regnskog. På vägen mot den mytomspunna staden handlar om så tvingas RP kämpa mot diverse strapatser. Stadens döljer en underjordisk stad som innehåller en stor katakomb som kräver att rollpersonerna överlistar
diverse fällor (finns GF att ladda ner gratis från Riotminds hemsida precis som alla andra gamla DoD-grejer?) för att nå fram till.
Sedan kan du låta stadens alla gamla döda krigare vakna till liv om/när någon rör skatten. Kanske har någonting spärrat vägen rollpersonerna anlände till skattkammaren från vilket innebär att de måste ta en annan väg (med nya fällor) ut ur komplexet och den här gången med zombiekrigarna hack i häl.
Nazisterna finns mest med för att ge RP en huvudmotståndare i form av människor, extra spänning och för att ingenting är mer Indiana Jones än ett gäng läskiga hollywoodnazister.
Till slut når RP den försvunna platsen och hittar
ordgåtor i form av heiroglyfer som pekar ut var ingången till grottsystemet är, varnar för fällor etc. Sedan tar de sig igenom grottsystemet och förbi alla fällor och hittar skatten. Efter att ha hittat skatten så ska de ta sig ut igen. Den här gången jagade av zombieinfödingar. Någonstans mitt i alltihop så stöter RP ihop med nazisterna också.
Alltihop slutar med att det avslöjas att professorn har gömt nyckeln till gåtans lösning i en amulett som han har gett till sin dotter i födelsedagspresent (låt RP lägga märke till amuletten när de får uppdraget av professorns dotter men låt dem inte inse att den döljer någonting då). Detta förstår nazisterna strax innan RP gör det och nu gäller det att fort som attan resa tillbaka till civilisationen eller var professorn och hans dotter nu bor och rädda dottern undan nazistagenterna på hemmaplan för att sätta stopp för allting en gång för alla.
EDIT: För att göra äventyret känns mindre rälsat så kan du har en "spindelväv med platser" som är länkade till varandra och för att ta sig mellan de olika platserna så måste RP passera olika strapatser längs vägarna. Dessutom kan spelarna vara tvungna att utföra vissa saker på var och en av platserna (hitta en ledtråd) för att finna vägen till den försvunna staden. RP ges då större möjlighet att välja väg än om de bara rör sig längs än rät linje från byn på gränsen till Amazonas hela vägen till den försvunna staden. /EDIT
För Indiana Jones rollspel så rekommenderar jag annars att du tar en titt på rollspelet
Hollow Earth (du kan ju skippa den ihåliga jorden men använda resten av spelet). De har även några konventsäventyr för gratis nedladdning på spelets hemsida. West End Games har gett ut Indiana Jones äventyr men de är nog ganska svåra att få tag på. Spelsystemet Masterbook har fått mycket negativ kritik så jag tror du ska tänka dig för innan du använder det för Indiana Jones rollspelande. Det finns även ett annat Indiana Jones rollspel (TSR?) som har fått mycket skit så det riskerar också att göra mer skada än nytta om du vill lira Indiana Jones.