Kolla bara in den här flash-versionen av Sonic. Otroligt snygg och häftig
Jag hatar folk som gör spel av redan kända speljättar. Liksom, jag spelar hellre riktiga Kung Fu/Super Mario ä något spel som någon dumbfuck från Vermont slängt ihop för att han suger för mycket för att använda egna idéer. Å så är det meningslöst att använda Flash utan vektorgrafik. Liksom, använd Director istället i så fall.
1. Vilket är ert favoritflashspel?
Teagames'
BMX Backflips samt de andra Teagames-spel på BMX-temat. Jag är särskilt förtjust i varianten där man rejsar mot sin egen skugga (=sin egen bästa tid). Det är skitkul att testa varianter för att klara sig förbi varje hinder så snabbt som möjligt.
På andra plats kommer
Struma's Soap Bubble. Jätteenkelt spel, men jag älskar verkligen atmosfären i det spelet, och svårigheten ligger på helt rätt nivå. Nu har tydligen Struma gjort ett Soap Bubble 2, men det kan inte jag spela av någon anledning.
Förresten: Jag föraktar alla som i den här tråden kommer nämna spel från Orisinal. Grafiken är så tjusig att man bångnar, men det är fanimej inte vettiga spel. Inte ett enda av dem.
2. Gör ni själva spel i Flash?
Well, ett har jag ju gjort, men frågan är om det blir så många fler. Jag är egentligen mycket mer förtjust i Director, och vill nog hellre göra spel i det programmet. Men tja... Jag orkar ju aldrig. Det blir som
Katten Riving Adventure; liksom. På Amigatiden hade man ju bara fnyst åt en snubbe som inte kom längre än så med ett spel, men nu med PC, när man ju egentligen
borde kunna göra mycket bättre och snyggare spel än man åstadkom förut, så är man primitiv till och med jämfört med ens prestationer i högstadiet.
Men visst, innan jag dör ska jag göra ett riktigt bra platformsspel, om så blott en enda bana, samt ett riktigt bra sidscrollande shmup. Frågan är vad man ska göra det i.
Förresten; vad använder ni andra spelmakare som sprite-editor när ni tillverkar spel? Photoshop är ju fullkomligt uselt när man ska designa små spritar och behöver full tydlighet. Jag vill ha en editor med två vyer; förstoring och normal storlek, och när man skall rita något i förstoringsvyn så skall muspekaren förvandlas till en liten fyrkant som visar exakt var man kommer sätta en pixel om man håller ned musknappen. Alltså; muspekaren skall inte bara bli lika stor som en pixel i förstoring, som fallet är i Photoshop, utan bete sig som om den rörde sig över en stor grid, pixel för pixel, på den förstorade vyn. Å så vill jag nog gärna kunna ha en gammal hederlig palett framme. Även om PC:n kan visa miljoner färger, så vill jag gärna göra mina spel med blott 32 (eller aningens fler) färger.