Rising
Vila i frid
Re: När vi ändå är inne på ämnet...
Att räkna procent på procent på det där viset är förmodligen hur accepterat som helst i matematiken (jag begriper ingenting om sånt) men personligen tycker jag det är helt idiotiskt. Skillnaden i två olika procentchanser bör enbart anges i procentenheter och ingenting annat.
Från 4 till 5 och från 10 till 11, osv... Det är hela tiden bara en fråga om 5 procentenheter.
Men det är ju bara vad jag tycker...
Problemet med det där sättet att tänka (jag raljerade över det när jag nämnde det, för länge sedan) är att man räknar procent på procenten. Skillnaden mellan att lyckas 10% av fallen och att lyckas i 20% av fallen är visserligen en skillnad på 100%, men det är så korkat att tänka så eftersom man lika gärna kan se hur liten procentuell skillnad det är på ens risk att misslyckas; man har ju ändå bara utvecklats från 90% till 80% om man tänker på det så.Å andra sidan, om man ska slå under eller lika med ett värde med en T20 (och svårigheten är 0) så blir det ju hälften så stor chans att misslyckas med värdet 19 jämfört med när man har värdet 18, vid normal svårighetsgrad, så 18 till 19 är en större ökning än 10 till 11.
Att räkna procent på procent på det där viset är förmodligen hur accepterat som helst i matematiken (jag begriper ingenting om sånt) men personligen tycker jag det är helt idiotiskt. Skillnaden i två olika procentchanser bör enbart anges i procentenheter och ingenting annat.
Från 4 till 5 och från 10 till 11, osv... Det är hela tiden bara en fråga om 5 procentenheter.
Men det är ju bara vad jag tycker...