Exempel:
Här är lite exempel, lite use-cases för det jag snackar om. Notera att det är alltså inte dedikerade heistspel och megaplaner, utan snarare situationer som dyker upp i "vanliga" rollspel där man hellre vill tänka efter lite istället för att slå iniativ med en gång.
1) Eon, konventsscenario: Vi ska sno något i ett slott. Vi smyger in, tar grejen, någon ser oss, strid utbryter, förstärkning anländer, alla dör.
2) Buffy the Vampire slayer: Rollpersonerna behöver ta sig in i hemliga området på en klubb som ägs av deras fiende. Jag spelar ett miffo som är ny i stan, och vi arrangerar en scen där jag "spöar upp dem" och kastar ut dem. Med det nyvunna förtroendet från The Bad Guy så kan vi ta oss in. Lite för lätt egentligen, men vi ville få till ett avslut innan spelmötet tog slut.
3) Dungeons and Dragons, 4th edition: Vi sitter i hemlighet och kollar in en bro, överlusad med goblins och tre tunnor sprängämnen. Dom vill spränga den, vi vill stoppa dom. Vi bollar idéer som att vi ska skjuta eldpilar på tunnorna, eller att vår vatten-genasi ska smyga uppströms, simma ner för floden, hoppa upp ur vattnet och ganka deras ledare samtidigt som de andra rusar fram. Ingen nappar riktigt på de andras idéer, spelledaren tröttnar och vi blir upptäckta, strid utbryter.
4) Alternativt Mundana med alternativa regler: Vi ska ta oss in i en borg... igen. Och kidnappa prinsen. Att klä ut sig till tvättkvinnor kan förekomma.
Vad ser ni för problem i dessa fall, och hur gör man dem rätt?
Här är lite exempel, lite use-cases för det jag snackar om. Notera att det är alltså inte dedikerade heistspel och megaplaner, utan snarare situationer som dyker upp i "vanliga" rollspel där man hellre vill tänka efter lite istället för att slå iniativ med en gång.
1) Eon, konventsscenario: Vi ska sno något i ett slott. Vi smyger in, tar grejen, någon ser oss, strid utbryter, förstärkning anländer, alla dör.
2) Buffy the Vampire slayer: Rollpersonerna behöver ta sig in i hemliga området på en klubb som ägs av deras fiende. Jag spelar ett miffo som är ny i stan, och vi arrangerar en scen där jag "spöar upp dem" och kastar ut dem. Med det nyvunna förtroendet från The Bad Guy så kan vi ta oss in. Lite för lätt egentligen, men vi ville få till ett avslut innan spelmötet tog slut.
3) Dungeons and Dragons, 4th edition: Vi sitter i hemlighet och kollar in en bro, överlusad med goblins och tre tunnor sprängämnen. Dom vill spränga den, vi vill stoppa dom. Vi bollar idéer som att vi ska skjuta eldpilar på tunnorna, eller att vår vatten-genasi ska smyga uppströms, simma ner för floden, hoppa upp ur vattnet och ganka deras ledare samtidigt som de andra rusar fram. Ingen nappar riktigt på de andras idéer, spelledaren tröttnar och vi blir upptäckta, strid utbryter.
4) Alternativt Mundana med alternativa regler: Vi ska ta oss in i en borg... igen. Och kidnappa prinsen. Att klä ut sig till tvättkvinnor kan förekomma.
Vad ser ni för problem i dessa fall, och hur gör man dem rätt?