Nekromanti Att hänvisa till Tradera på Köp-och-sälj-forumet

Dewil

Skrivbordsgeneral
Denna annons i köp-och-sälj-forumet har fått kritik både från moderatorer och andra forumiter för att annonsören hänvisar till Tradera.

Reglerna för köp-och-sälj-forumet förbjuder i skrivande stund(*) inte entydigt att säljare hänvisar till andra webbplatser och hänvisningar till Tradera har förekommit vid flera tidigare tillfällen utan kritik från moderatorerna.

Det vore lättare för annonsörerna att göra rätt om 1) reglerna vore tydligare och 2) moderatorerna agerade konsekvent.

Dewil

(*)
ur köp-och-sälj-forumets regler said:
Länkar som postas i annonserna måste ha med varan att göra, i annat fall kommer länken att tas bort. <strike>Länkar till andra försäljningsplatser eller liknande är inte heller tillåtna.</strike> Denna mening skall bort 060527.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Att hänvisa till Tradera på Köp-och-sälj-forum

Ett mer konsekvent agerande vore ju bra, för jag har sett massor med poster som hänvisar till Tradera utan någon moderator ingripande.

Personligen tycker jag det borde vara helt okej att posta länkar till Tradera. Det handlar ju trots allt inte om någon förlustaffär för Rollspel.nu eftersom de inte får procent på sålda varor här :gremtongue: Men det är ju bara mina två ören.

seinet

Swashbuckler
Re: Att hänvisa till Tradera på Köp-och-sälj-forum

Mitt förslag till regelhäftet skulle se ut något i stil med:

"För försäljning av rollspelsmatrial hänvisar vi här på Rollspel.nu till en nätauktionssida, exempelvis Tradera eller Blocket, då de har klara regler vad som gäller vid försäljning.

Att lägga upp en annons på Rollspel.nu innebär att du skriver ett inlägg med vad du vill ha sålt och hänvisar till en länk på någon sådan sida eller uppgifter om hur man kommer i kontakt med dig ifall man är intresserad.

VARNING! Bedrägerier på internet är vanligt, var säker på att både köpare och säljare är ärliga och inte vill dig något ont."

/Seinet Wintermute - Givetvis bör det omarbetas lite :gremtongue:

EchonCique

Hero
Japp och så.

Ja. Jag har också uppmärksammat detta och jag är den enda moderatorn för det forumet. Jag har inte tid att moderera alla forum själv och det har inte anlänt några rapporter om regelöverträdelser, som alla användare kan anmäla via ikonen vid varje inlägg.

Därav mitt modererande inlägg där jag skrev att det var ett regelbrott och att alla som lägger in annonser skall läsa reglerna. Samtidigt som jag valde att redigera reglerna, enligt vad som står i dem, för att påvisa att om 10 dagar (nu 9) kommer regeln om att man inte får länka externt kommer tas bort.

Jag hade inte lust att moderera den annonsen, när jag vet att andra gjort det eftersom jag inte retroaktivt kan gå in och moderera gamla annonser.

Men om du, eller någon annan, vill ställa upp och moderera enligt våra uppsatta regler så varsågod! Jag tar med värme emot intresseanmälningar om att moderera ett eller flera av våra delforum här!