Nekromanti Att hålla koll på indie-rollspelen

Skuggvarg

Hero
I have a dream...
Nä, men allvarligt talat...jag har en idé, som skulle kunna underlätta vardagen för rollspelsmakarna, och de som är intresserade av indie-rollspelen.

(Ni får ursäkta att jag skriver det här inlägget på både rollspelsmakarforumet och rollspel.nu-forumet, men det kändes som att det passade in på båda ställena. Om nån admin känner för att flytta på ett av inläggen får denne gärna göra det.)

Den sida på siten som idag är tillägnad indie-rollspelen består ju bara av en liten list ute i högra kanten, och man får plocka upp respektive rollspel ett och ett. Det känns som att många missar rollspelen då, man kanske plockar upp ett par-tre stycken, men inte fler.
Därför tror jag att det vore bättre om man istället samlade alla rollspel som hittills finns på siten, tillsammans med alla rollspel som är på gång, och presenterade dem på samma sida, uppradade direkt under varandra i bokstavsordning, komplett med kategoribeskrivning, beskrivning av rollspelet, spelmakarens/spelmakarnas kommentarer (som de själva kan komma åt att uppdatera), länk till rollspelet så att det går att ladda ner, och länk till hemsidan. Det skulle kunna se ut så här:

Rollspelet Rollspel (Oseriös humor)
Rollspelet Rollspel är ett rollspel som handlar om att spela rollspel i en rollspelsvärld och blablabla...

Konstruktörens kommentar:
Ja, inte är det mycket att skriva om det här, eftersom det bara är ett upplysande exempel...

Rollspelet Rollspel

Hemsida

Jag tror att det skulle bli mycket översiktligt, eller är jag helt fel ute nu? Det skulle vara en stor fördel för rollspelsmakarna, som skulle kunna skylta lite bättre med sina exemplar, och lite lättare för folk att hitta vad de vill ha. Men det här är ju bara ett förslag och ett exempel på hur det skulle kunna se ut.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Jag har börjat fixa lite med en lista över alla gratis rollspel jag råkar stöta på. Ska arbeta lite med den och sen lägga ut den på min hemsida, och antagligen be rollspel.nu länka vidare till min lista.

/Skuggvarg

Gardener

Champion
Låter som en bra idé, bara man kan få skaparna att skriva något, listan går nästan att fixa automatiskt (måste göra några småförändringar). Klickar man på "Information om alla" så får man ju upp en lista redan, även om det inte är lika mycket information för tillfället. Problemet är att oftast får vi inte ens en beskrivning av spelet, eller en kategoriindelning eller någonting öht, utan vi får bara en word-fil och på sin höjd en mening om att vi ska lägga upp den.

Vi hade ju även ett tag månatliga krönikor från Kitzune om de rollspel vi fick upp vilket jag tyckte var bra och gärna skulle se igen i någon form.

Jag har länge velat göra mycket mer för rollspelsmakarna, men inget har blivit av, mycket pga tidsbrist. Hade jag haft någon som kunnat vara webmaster hade jag öppnat en extra sida för ca 2 år sedan, var på väg att köpa domän till och med.

Ända sedan www.rollspel.nu öppnade har jag velat att rollspelsmakare skulle kunna uppdatera sin sida själva och ladda upp nya filer men tyvärr har jag sällan haft tid att koda färdigt det systemet. Det närmar sig mer och mer dock, men det lär fortfarande dröja ett bra tag om jag inte får hjälp. Det börjar dock snart bli möjligt att använda forumsystemet för att göra något liknande, med förbättrade uppladdningsmöjligheter och annat som vi kanske ordna något genom.

Förhoppningsvis kommer det inom kort bli möjligt att betygsätta artiklar på siten, och tanken är också att man ska kunna skriva kommentarer till dem. Det bör väl också vara något som är bra för rollspelsmakarna, att lättare kunna få respons på sina spel?

hyperdrive

Veteran
Vi hade ju även ett tag månatliga krönikor från Kitzune om de rollspel vi fick upp vilket jag tyckte var bra och gärna skulle se igen i någon form.

Det här är väl den tjänsten man skulle vilja ha egentligen? Och den finns redan, fast det inte finns någon aktiv redaktör.

Uppladdning av rollspel kan ju formaliseras via tex en winscp-lösning mot ett hemkonto som är direkt kopplat mot webservern. Man skickar helt enkelt en 'presentation.txt' och ett 'rollspel.zip' till konto@www.rollspel.nu och swisch så finns det en websida klar. Ska jag fixa?

/K

Gardener

Champion
Jo, tyvärr är det ju så att vi inte har någon aktiv redaktör. Inget hindrar dock att nån som känner sig intresserad och insatt skickar in krönikor till oss.

Jag ser hellre att det befintliga systemet används än att vi får ännu ett script att ta hand om. Dessutom är jag tveksam till om det skulle fungera, när folk inte ens idag skickar rollspel till rätt adress eller med någon presentation.

De rollspel som finns under "Gratis rollspel" hos oss är ju dessutom färdiga rollspel, och jag tror inte det är någon bra idé att även samla rollspel under utveckling där. Mitt förslag för sådana är istället att ett klistrat inlägg (ligger alltid övers i listan) läggs in på Rollspelsmakarforumet, med beskrivningar och länkar till olika projekt. Sen är det bara att meddela någon moderator som håller den uppdaterad med nya rollspel.

Kitzune

Swashbuckler
Aha!

Hej Gardener,

Till att börja med får jag väl ursäkta för mitt lata sinne och
min bristfälliga moral när det kommer till arbete. Men, nu har
jag faktiskt en del tid över för dylika strapatser igen - En
månatlig krönika över indie-rollspelen som dykt upp på
rollspel.nu, vilka som är de som det kikats mest på under
månadens lopp (hey - Vem diggar INTE topplistor :gremwink:) samt
det rent praktiska tilltaget att slänga upp dem till dig.

>Jo, tyvärr är det ju så att vi inte har någon aktiv redaktör.

Jag kan gärna bli en aktiv redaktör för denna part. Om det
kommer med lite jobbonusar som att få ett fräkt foto bland
de andra redaktörerna och om jag får svara på en massa
tuffa frågor så blir jag helnöjd. Kanske en öl också :gremwink:

/Alexander Gyhlesten, karriäristen