Nekromanti Att hålla koll på stora dynamiska kampanjer

Sodivra

Champion
Elmrig, jag tror vi har liknande spelledarstilar på många sätt. Synd att vi inte träffades i Indierummet, såvida du inte var battlebaben i vår Apocalypse World-grupp.

Elmrig said:
krank said:
Varför begränsa sig till antal spelare är "bekväma" med att hantera? Återige ställer jag mig frågande till det här "spelarfokuset".
Jag har ett starkt spelarfokus när jag spelleder, kan vara där vi hittar diskrepansen i stil. Jag mår bra när jag kan ge mina spelare något häftigt och spelleder till 99% för att ge dem en upplevelse, min upplevelse är lågt prioriterad.
Jag kan inte säga att jag prioriterar min egen upplevelse lågt, däremot så delar jag nästan alla upplevelser med spelarna, det är inte så mycket sitta och pyssla och fundera.

Men jag satsar också på ett mindre antal SLP där alla känns betydelsefulla. För mig är det i relationerna som det riktiga krutet ligger, så därför är det inte fler SLP än att rollpersonerna kan ha betydelsefulla relationer till allihopa. (Ganska förenklat förstås, men det är grundtanken.) På så sätt blir det en spelstilsfråga, tänker jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Elmrig said:
Upplevas direkt av spelare? Jag förstår inte riktigt, men jag tror att jag tycker "ja" i den frågan, lite beroende på vad som menas :gremsmile:.
Alltså; det är en del av den grej jag funderar mest på numera: Vad hjälper SL? Vilka verktyg kan man ge SL så att SL enklare kommer på intressanta äventyr? Och för mig är det nog då så att om jag kan ge SL material som spelarna aldrig ser men som hjälper SL att skapa något åt spelarna som spelarna annars inte hade kunnat se, så spelar det ingen roll om det material jag ger SL någonsin kommer att ses av spelare.

Som exempel; det här med katastrofen i Mutant: Undergångens Arvtagare. Spelarna kanske aldrig får reda på vad katastrofen var, men om SL vet vad katastrofen var och under vilka omständigheter, som kan SL vara mer konsekvent vad gäller fornfynd, ruiner, och allt möjligt. Eftersom världens beskaffenhet är en direkt effekt av sagda katastrof.

Därmed inte sagt att man inte kan vara konsekvent ändå; jag säger bara att spelarna inte nödvändigtvis måste se allting för att det ska ha en positiv inverkan på deras upplevelse.

RasmusL

Champion
Metaplot är inget jag tycker illa om och om de inaktiva SLP blir en form av sådan "bakom-kulisserna"-förstärkning av handlingen så visst, det låter väl vettigt. Jag hade nog lagt den tiden på de aktiva SLP jag har att hantera men det är givetvis en fråga om vad man anser att värdet är relativt tidsåtgången.

RasmusL

Champion
(Hur som helst tycker jag systemet med listor du lade fram i startinlägget är bra och något jag kommer att använda för att modifiera mitt sätt att plannera, tack för det)

Ram

Skev
Det finns flera sätt att se på detta såklart.

En aktör med en agenda kan vara exakt en rad lång.

"Nicklas är kär i Amanda och hjälper henne på alla sätt.".

Det betyder inte att han i normalfallet är varesig Aktiv, Synlig eller Påverkande. Han kan ha kastats in tidigare (Så) för att kickas igång efter behov eller för att skaka upp ett skeende som tappat fart (Skördas).

Om någon däremot är Aktiv bakom kulisserna så är det naturligtvis så att denne i något skede kommer att bli Synlig. Annars håller jag med om att det är waste.