Efter att ha tittat på tio nya episoder av Rurori Kenshin (anime med massa svärddueller) har en sak slagit mig. I filmer verkar det ofta vara så att folk slåss under sin förmåga, för att testa hur bra motståndaren är, tills hjälten/skurken visar sig vara bättre än väntat. Detta brukar yttra sig som någon liten skråma på den förvånade parten.
Så... naturligtvis vill jag konstruera regler som stödjer, nej, stimulerar detta beteende. Litet tänkande ger mig följande:
Man får specificera ett avdrag som görs från ens fv, ej mer än hälften.
Detta avdrag fungerar som en reserv utifall att det går åt helvete och kan användas för att minska en attacks eller en motattacks effekt. Det går inte att på detta sätt omvandla en träff till en miss, men man kan dra ned den till effekt 0, vilket oftast innebär en skråma.
Ex:
[color:blue]I en gränd möter Julia en mörkklädd man med mask för ansiktet. Osäker på vad detta är för en typ håller hon sig avvaktande men hon vill i.a.f. anfalla. Hon väljer ett avdrag av 4 från sin färdighet och får en cl av 9. Med ett kvickt steg framåt riktar hon en stöt med sin trästav mot mannens bröstkorg. Kvickt som en skugga glider mannen åt sidan och en dolk glimmar till i hans hand. Överraskad kastar Julia sig bakåt men lyckas inte helt undgå anfallet (nu återgår hon till sin fulla potential av 13, Mannen vinner med en effekt av 5, med Julias reserv sänks detta till 1). Hon får ett lätt skärsår över magen. En viss oro fyller henne då hon inser att killen är rätt duktig.</font color=blue>
Så vad tror ni? är det en bra idé eller är det bara förvirrande?
Så... naturligtvis vill jag konstruera regler som stödjer, nej, stimulerar detta beteende. Litet tänkande ger mig följande:
Man får specificera ett avdrag som görs från ens fv, ej mer än hälften.
Detta avdrag fungerar som en reserv utifall att det går åt helvete och kan användas för att minska en attacks eller en motattacks effekt. Det går inte att på detta sätt omvandla en träff till en miss, men man kan dra ned den till effekt 0, vilket oftast innebär en skråma.
Ex:
[color:blue]I en gränd möter Julia en mörkklädd man med mask för ansiktet. Osäker på vad detta är för en typ håller hon sig avvaktande men hon vill i.a.f. anfalla. Hon väljer ett avdrag av 4 från sin färdighet och får en cl av 9. Med ett kvickt steg framåt riktar hon en stöt med sin trästav mot mannens bröstkorg. Kvickt som en skugga glider mannen åt sidan och en dolk glimmar till i hans hand. Överraskad kastar Julia sig bakåt men lyckas inte helt undgå anfallet (nu återgår hon till sin fulla potential av 13, Mannen vinner med en effekt av 5, med Julias reserv sänks detta till 1). Hon får ett lätt skärsår över magen. En viss oro fyller henne då hon inser att killen är rätt duktig.</font color=blue>
Så vad tror ni? är det en bra idé eller är det bara förvirrande?