Hejsan. Jag har tänkt på det här med att höja färdigheter lite grann. Och jag tycker att en sak är lite konstig. Nämligen att två olika personer där den ena är mycket smart och den andra rätt korkad, ska lära sig att läsa bättre, har lika lätt att höja färdigheten. Så jag tänkte att man kanske skulle kunna ha något liknande system för att se hur bra förbättringsslag man skulle kunna ha:
I exemplet så gäller det färdigheter där man använder PSY.
PSY...............Antal Ob-tärningar att höja med.
1-4...................................1
5-8...................................2
9-12.................................3
13-16...............................4
17-20...............................5
+4..................................+1
För andra färdigheter där man inte använder PSY så mycket kan tex RÖR användas för tex rörelsefärdigheter.
Och ifall en färdighet är lättärd så får man en exra tärning på förbättringsslaget.
En annan sak är då man försöker höja en färdighet men misslyckas så har man inte lärt sig någonting alls. Detta tycker jag är väldigt konstigt. Därför kan man dela upp förbättringsslagen i fem-tio delar. Så istället fär att träna i typ 40 timmar kan man träna i 4 timmars intervaller och då slå ett slag för varje intervall eller något sådant vilket gör att ett enda slag inte blir så himla avgörande. Så då man lyckas med ett intervallsslag ökar man med ett (1/10) osv. till man kommer upp i 10/10 och då får man höja ett steg.
Detta medför dock att det blir mycket mer tärningsslag.
Vad tycker ni om detta?
Förslag om förbättringar är mer än välkomna
I exemplet så gäller det färdigheter där man använder PSY.
PSY...............Antal Ob-tärningar att höja med.
1-4...................................1
5-8...................................2
9-12.................................3
13-16...............................4
17-20...............................5
+4..................................+1
För andra färdigheter där man inte använder PSY så mycket kan tex RÖR användas för tex rörelsefärdigheter.
Och ifall en färdighet är lättärd så får man en exra tärning på förbättringsslaget.
En annan sak är då man försöker höja en färdighet men misslyckas så har man inte lärt sig någonting alls. Detta tycker jag är väldigt konstigt. Därför kan man dela upp förbättringsslagen i fem-tio delar. Så istället fär att träna i typ 40 timmar kan man träna i 4 timmars intervaller och då slå ett slag för varje intervall eller något sådant vilket gör att ett enda slag inte blir så himla avgörande. Så då man lyckas med ett intervallsslag ökar man med ett (1/10) osv. till man kommer upp i 10/10 och då får man höja ett steg.
Detta medför dock att det blir mycket mer tärningsslag.
Vad tycker ni om detta?
Förslag om förbättringar är mer än välkomna