Nekromanti Att höja färdigheter.

Pantera

Veteran
Hejsan. Jag har tänkt på det här med att höja färdigheter lite grann. Och jag tycker att en sak är lite konstig. Nämligen att två olika personer där den ena är mycket smart och den andra rätt korkad, ska lära sig att läsa bättre, har lika lätt att höja färdigheten. Så jag tänkte att man kanske skulle kunna ha något liknande system för att se hur bra förbättringsslag man skulle kunna ha:

I exemplet så gäller det färdigheter där man använder PSY.

PSY...............Antal Ob-tärningar att höja med.

1-4...................................1
5-8...................................2
9-12.................................3
13-16...............................4
17-20...............................5
+4..................................+1

För andra färdigheter där man inte använder PSY så mycket kan tex RÖR användas för tex rörelsefärdigheter.

Och ifall en färdighet är lättärd så får man en exra tärning på förbättringsslaget.

En annan sak är då man försöker höja en färdighet men misslyckas så har man inte lärt sig någonting alls. Detta tycker jag är väldigt konstigt. Därför kan man dela upp förbättringsslagen i fem-tio delar. Så istället fär att träna i typ 40 timmar kan man träna i 4 timmars intervaller och då slå ett slag för varje intervall eller något sådant vilket gör att ett enda slag inte blir så himla avgörande. Så då man lyckas med ett intervallsslag ökar man med ett (1/10) osv. till man kommer upp i 10/10 och då får man höja ett steg.

Detta medför dock att det blir mycket mer tärningsslag.

Vad tycker ni om detta?

Förslag om förbättringar är mer än välkomna :gremsmile:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Intelligens (Psyke) används för att lära sig nya färdigheter oberoende på vad färdigheten handlar om. Detta då på grund av att man måste få in vissa grunder innan man kan utöva en färdighet.

Det är sant att inte alla har lika lätt för allting det är därför du har svår/lätt lärd som ger +/- Ob1T6 på dina förbättringsslag. För att få varje karaktär mer unik kan du avvända dig av sjärntolkaren på Jörgens Eonsida den är skriven för att du ska slippa sitta räkna ut hur sjärnorna står, utan med denns hjälp fyller du bara i några få värden och vips så har du en lista på vilka färdigheter som är lätt/svår lärda för just den karaktären.

Pantera

Veteran
Nja, jag tycker inte att det käns rätt att gå efter stjärnorna för att se vad man är bra/dålig på. (eller vad den där stjärnkartan handlade om) Då känns det bättre att se vilka förutsättningar man har för att lära sig något genom att titta på atributerna istället. För stjärnorna har ju egentligen ingenting med det att göra.

Och angående svår/lätt lärd så tycker jag att man kan lägga till/ta bort en tärning från slaget bara.

Helmgast
Principen för attributsmoddar på höjningsslagen är god, men med Eons grovkorniga system så blir det lite väl att få en extra tärning för att höja färdigheter som liknar det attribut man har högt värde i. Det du kallar Psyke är i Eon uppdelat i Psyke och fördelarna fotografiskt minne, språköra, etcetera.

En fördel med Eons system är att man inte behöver plutta för delhöjningar samt att man inte vet exakt hur lång tid det tar att bli si och så bra. att plutta för 10 gånger per färdighetssteg skulle jag inte orka med, det ger dessutom inget till spelet (ibland lär man sig saker och ibland går det trögt, det känns bra och trovärdigt).

haltageten

Dum inuti huvudet
Vicotnik skrev: "Det är sant att inte alla har lika lätt för allting det är därför du har svår/lätt lärd som ger +/- Ob1T6 på dina förbättringsslag."

Pantera skrev: "Och angående svår/lätt lärd så tycker jag att man kan lägga till/ta bort en tärning från slaget bara. "

Uhm, ja? Var det inte det som Vicotnik sa, eller menar du något annat?

Sen kan väl ändå stjärnorna vara bra för att bestämma vad olika personer är bra och mindra bra på. Det jag menar är att grundegenskaperna ger dig en mall över hur stark, rörlig, smart, tålig osv, som du är. Sen bara för att du är smart betyder det inte att du har lätt för att lära dig språk. Bara för att du är "rörlig" betyder det inte att du kan akrobatik. Eller vad säger ni?

- Jocke

Pantera

Veteran
Vicotnik skrev: "Det är sant att inte alla har lika lätt för allting det är därför du har svår/lätt lärd som ger +/- Ob1T6 på dina förbättringsslag."

Pantera skrev: "Och angående svår/lätt lärd så tycker jag att man kan lägga till/ta bort en tärning från slaget bara. "

Oj då, jag måste ha missupfattat det. Ber om ursäkt för det.

Du skriver: Sen kan väl ändå stjärnorna vara bra för att bestämma vad olika personer är bra och mindra bra på. Det jag menar är att grundegenskaperna ger dig en mall över hur stark, rörlig, smart, tålig osv, som du är. Sen bara för att du är smart betyder det inte att du har lätt för att lära dig språk. Bara för att du är "rörlig" betyder det inte att du kan akrobatik. Eller vad säger ni?

Nej, jag tycker inte stärnorna borde spela in på det, de gör ju inte det i verkligheten. Men de kan väl vara ett alternativ till att få veta vad man är bra på och mindre bra på. Men då kör jag hellre med det systemet jag har lagt fram, då jag tycker att det käns mer realistiskt.

Sen har din intelegens mycket att göra med hur lätt du lär dig språk, varför skulle annars Psyke representera grungchans i modersmål?
Och en väldigt vig person (hög rörlighet alltså) borde ha lättare att lära sig akrobatik än en väldigt stel person tycker jag iallafall.

Du skrev: Bara för att du är "rörlig" betyder det inte att du kan akrobatik.

detta har jag inte påstått heller. Det ger dig dock bättre förutsättningar att lära dig akrobatik.

haltageten

Dum inuti huvudet
"Oj då, jag måste ha missupfattat det. Ber om ursäkt för det."

No harm done. Blev bara lite konfundersam över om du tänkte på något annat sätt än Vicotnik.

Stjärnorna i sig är inte de som behöver styra för vad man är bra och dålig på. Jag ser det mer som ett sätt att bestämma vad man är bra respektiva dålig på. Tänk bort själva stjärn-tjofräset och använd själva tanken. Ibland brukar vi i vår spelgrupp göra så att vi slumpar fram en "mall" som passar just den karaktären vi skall spela. Vi struntar alltså i datum och liknande och ser istället på hur karaktären är som person och letar därför reda på en mall som passar. På så sätt får man färdigheter man har lätt att lära sig _och_ svårt att lära sig.

Det är ett väldigt enkelt sätt att avgöra vad en karaktär är bra och dålig på, istället för att knepa och hålla på med grundegenskaper och sånt. Eftersom en karaktär med högt psyke kanske inte är särskillt bra på att laga mat men däremot är en höjdare på att fiska.

- Jocke

k7e9

Hero
Hur vet du att stjärnorna inte spelar in för vad man har lätt för? :gremtongue:

Nåja, om man säger såhär då... Alla har lättare/svårare för att lära sig vissa saker... Så hur ska man då bestämma vilka färdigheter som är lättlärda/svårlärda?
Jo, då kan man ta hjälp av systemet som finns i Legender & Hemligheter, som har blivit införlivat i Stjärntolkaren som någon tidigare länkade till...'
Detta fungerar utmärkt, spelarna får inte välja vad som är lätt/svårt själva, precis som vi människor inte kan välja vad vi har lätt/svårt för...
Om du har problem med att det e just stjärnorna som bestämmer det, så kan du använda stjärntolkaren och säga att det är slumpen, inte hur stjärnorna stod när karaktären föddes... :gremwink:

Vad det gäller ett system för att få lättare/svårare att lära sig saker beroende på vad man har för attribut/grundegenskaper som du tagit fram så tror jag det är en bra grundidé som faller pladask för att (tycker jag):
<ul type="square">[*] Personer med lite tur när dom slår fram attributer förbättras långt mycket snabbare än de som haft lite otur. Då blir det plötsligt en grupp som är helt skiljda i hur bra de är på det dom gör.
[*]Att få en hel ObT6 mer eller mindre pga vad man har i grundegenskaper gör allt för stor skillnad när man slår.
[*]Hela tärningar är för mycket skillnad, att ha 12 blir sååååååå mycket sämre än att ha 13 helt plötsligt... När det egentligen inte är speciellt stor skillnad... En person med STY12 är bara marginellt svagare än en med STY13 lixom. Men med ditt system så blir det mycket mycket skillnad vid gränserna... Aldeles för mycket tycker jag.[/list]

Nåja, om man vill ha ett system där grundegenskaperna spelar in på färdigheterna (förutom att de spelar in när man skapar karaktären i form av högre grundchanser och större chans att få ett mer lyckat yrke) så tycker jag man kan göra såhär istället:

GE.............................Bonus på tärningsslaget
1-10....................................0
11-14..................................1
15-18..................................2
19-22..................................3
+4....................................+1

Alltså... Om man har en grundegenskap på 15 så slår man förbättringsslag med Ob3T6+2, om grundegenskapen är relaterad till färdigheten i fråga... T.ex. RÖR för akrobatik... Om färdigheten har en grundchans (som PP) kan man använda det som värde för att ta reda på hur mycket bonus man får... :gremtongue: Märk också väl att 1-10 inte får bonus, eftersom 10 är "normalmänniskans" värde i grundegenskaper... Det kanske till ock med skulle vara så att 1-5 fick -1 på sina slag...

ZaiToh

Warrior
Då jag är lite mer sadistisk mot mina spelare kräver jag två slag, ett 'vanligt' och ett mot attribut. Läs gärna mina tankar så ser du hur jag löste problemet. Läs även om mina modifieringar för att hitta de kategorier av färdigheter jag räknar ett visst attribut.

/ZaiToh

Archelon

Veteran
Det verkar ju som ett ganska 'realistiskt' sätt att tillämpa det på som löser problemet med den infiltrerande färdigheten Bildning men hur går det med utvecklingen för deras karaktärer? Ger du de fler chans att höja eller tränar deras karaktärar flera månader innan de får för sig att göra nått?

Archelon

Veteran
Jag gör på det viset att ett misslyckat höjningsförsök ger +1 kumulativt på nästa försök.
Dvs om Elof missat tre höjningschanser så känner han sig lite putt men kan iaf trösta sig med att det går förmodligen bättre nästa gång då han får Ob3T6+3 på det slaget.

ZaiToh

Warrior
Hos oss brukar det inte bli så mycket höjande utanför träning, och eventuella höjningschanser i sker i princip när jag tycker att någon förtjänat det (läs bra rollspel). Har i princip helt tagit bort perfektkravet utan ser till situationen (när borde rp ha lärt sig något nytt av situationen?). Fokus har helt enkelt inte legat så mycket på att skaffa bra värden utan på att rollspela bra.

Dock läste jag ett mycket bra förslag! Detta skulle med lite tur häva upp effekten av den sänkta chansen att lyckas. Tackar och bockar, ska prövas med detsamma! Kommer som en extrabonus innebära att de får lite hjältekaraktärer på sikt... något som passar kampanjen perfekt (började på lägsta grisodlar för att lära känna Mundana... om något år är det dags att jobba sig uppåt).

/ZaiToh

Avslagen_Cola

Warrior
Detta var ett mycket bra alternativ, då lär man sig liksom alltid något! Ska det gälla när man lär sig en ny färdighet, fast att man då får -1 på slaget mot PSY? (Eller +1 i PSY på just det slaget :gremtongue:)

Archelon

Veteran
Hmm, har inte behövt tillämpa det på ett sånt ganska elementärt fall än. Har inte spellett karaktärer med så låg PSY att det skulle vara ett problem för dem att höja. Jag är inte säker på att det är nödvändigt, finns det nån bra förklaring varken för eller emot att det ska vara på det ena eller andra sättet?
Jag tror dock inte jag kommer använda det för nyinlärning. Se det som den där gränsen som skall övervinnas när man börjar med nått nytt, sen efter det så rullar det på.

k7e9

Hero
Det var en mycket bra idé som jag nog kommer införa som ny regel vid höjningar... Tackar för den...

Du gör ingen skillnad på om man är svår/lättlärd? Utan man får alltid samma +1 per misslyckande..?

Archelon

Veteran
Avslagen_Cola sa:
Men om du studerar växtlära i åtta veckor och misslyckas med alla PSY-slagen? Borde man inte lära iaf nånting?

För att sannolikheten att du ska misslyckas med 8 slag ska vara relevant så måste du ha ett mycket låg PSY(alternativt BIL med ZaiTohs regler) vilket kanske betyder att RPn vart disträ under lektioner eller bara struntat i dem eller på annat vis varit oförmögen att ta till sig dem. Men vill du vara snäll mot dina spelare och minska risken för att sådana irritations moment uppstår så kör med att man får bonus på attributet.

K7e9 sa:
Du gör ingen skillnad på om man är svår/lättlärd? Utan man får alltid samma +1 per misslyckande..?

Nej det gör jag inte. Att vara svårlärd/lättlärd är tillräckligt stor skillnad som det är.

-Archelon resonerar