Nekromanti Att handla etiskt

The_Gorger

Hero
Jag tänkte köpa en viss rollspelsmodul häromdagen. Den fanns hos ett antal webbutiker till ett liknande pris, på flera ställen samma faktiskt. Så jag funderade på hur man skall tänka när man handlar. Skall man handla hos en viss stor butik, för att säkra att åtminstonde den överlever, eller skall man köpa hos små? Har ni någon ni känner som skulle behöva sälja mer, eller som gör schysta grejer för hobbyn som ni rekomenderar?

Alltså, hur bör man handla och har ni någon ni vill rekomendera(inte för att de är billiga eller så utanför att det är rätt att handla av dem)?

Gorger

Gastono

Hero
Det är en bra fråga.
Själv brukar jag faktiskt titta mer på prislappen än företaget (jag kollar självklart om det är pålitligt men det är allt) men nu när du säger det kanske det är dags att tänka två gånger innan man handlar någonting...

Jag tror nog inte att det är fel att handla hos små butiker för att försöka få dem att klara sig bra - förutsatt att man vill ha butiken kvar och att den är bra och inte bara för att den är liten...

Krille

Super Moderator
Ska du handla etiskt så gå i första hand till din lokala butik, i andra hand till storbutiken, i tredje hand till webbutiken, i fjärde hand till utländska butiker och i femte hand förläggaren.

Honken

Hero
Jag tänkte köpa en viss rollspelsmodul häromdagen. Den fanns hos ett antal webbutiker till ett liknande pris, på flera ställen samma faktiskt. Så jag funderade på hur man skall tänka när man handlar. Skall man handla hos en viss stor butik, för att säkra att åtminstonde den överlever, eller skall man köpa hos små? Har ni någon ni känner som skulle behöva sälja mer, eller som gör schysta grejer för hobbyn som ni rekomenderar?

Jag kan säga att jag själv mest handlar hos den jag tycker har bäst service. Jag har handlat på samma ställe. Men krille har nog rätt då vi egentligen borde handla från platser där böckerna blir lite mer synliga. Även fast det kostar ett par kronor extra. Det kan få folk utanför rollspelsfären att kanske kolla i böckerna. Som det är just nu är vi en ganska skyddad hobby, folk utanför har inte lika bra koll på vad rollspel är.

/Honken

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Har min lokale handlare spelet så köper jag den vägen, lokala handlare är bra och skall uppmuntras. Nuförtiden är dock min lokale handlare Tradi.. EB Games, och de säljer ju bara Nintendo och Warhammer, och jag spelar ingedera. Så då tar jag web-butiker, oftast den jag hittar först som säljer det jag vill ha. Vad gäller engelskspråkiga saker blir det oftast Noble Knight, helt enkelt för att de handlar med begagnade saker också (Och spel som gick ur tryck för 15 år sen helt enkelt är omständiga att hitta nya, om man inte har en riktigt riktigt bra spelbutik).

Johan K

Gammal & dryg
För min del så skulle jag stödja de små butiker som innehar rollspelsprodukter. Känns som det är mest rättvist att stödja dem, de större butikerna har mot all förmodan andra saker som de åxå kan luta sig mot.
Så för min del så stöder jag helhjärtat de små butikerna !!

Nightowl

Champion
Re: Ok, seems fair, men...

Om varken lilla eller stora butiken har den...
Och dom tar inte beställningar? Bokhandeln här i Arvidsplog, som var både V65-spelhåla och leksaksbutik och inte förde många böcker, kunde ändå beställa vad fasen som helst... fast man fick vänta , förstås. Så jag tycker att det borde finnas en teoretisk möjlighet att en stor butik skulle kunna beställa ett ex (mot någon avgift, antagligen).

Erik