entomophobiac
Low Prep High Play
Igår hade vi Session 0 för Ravnica-kampanjen. Det blev inte jättemycket Ravnica utan mer regelprat till att börja med. Men det gör inte så mycket, för det är ändå reglerna folk behöver lära sig initialt.
Men. Intresset har varit i det närmaste absurt. Det var 10 spelare som gjorde gubbar igår. Och jag kände redan där och då att det kommer bli helt ohållbart att spela med så många spelare. 4-5 funkar alla dagar. Kanske 6-7 om det struktureras väldigt tydligt. Fler än så kommer göra att en strid tar hundra år att spela och att socialt rollspelande lämnar halva gruppen (eller mer) utan något att göra.
Jag kan se ett par sätt där det här kan funka, hur som helst:
Men. Intresset har varit i det närmaste absurt. Det var 10 spelare som gjorde gubbar igår. Och jag kände redan där och då att det kommer bli helt ohållbart att spela med så många spelare. 4-5 funkar alla dagar. Kanske 6-7 om det struktureras väldigt tydligt. Fler än så kommer göra att en strid tar hundra år att spela och att socialt rollspelande lämnar halva gruppen (eller mer) utan något att göra.
Jag kan se ett par sätt där det här kan funka, hur som helst:
- Dela upp gruppen i delgrupper. Tjuvarna i en grupp, slåssarna i en grupp, grupper baserade på fraktioner eller vad som helst. I det gemensamma rummet pratas bara om saker som sker i det gemensamma rummet; grupperna kan sedan göra olika saker och prata inom gruppen.
- Säga "nej, vi är för många", och lista ut ett rättvist sätt att begränsa antalet. Kanske "first come, first serve"; kanske någon sorts poängsystem.
- Spela med olika grupper vid olika tillfällen (typ enligt första punkten, men inte samtidigt).