Nekromanti Att hitta en person

Feuflux

omjonasson.se
Om du heter (eller har det som användarnamn) Anchorman, Cissi, Iskaral eller Robban så tycker jag att du kan läsa den här tråden efter kampanjavslutet. Bara för säkerhets skull.

-----------------------------------------------------

Så, nutida setting och du och dina kamrater vill hitta Person X. Hur gör du? Dränk mig i tips (och eventuella krav för att metoden ska gå att använda)!

* Kolla hemmet och arbetsplats.
* Kolla hos vänner och släktingar.
* Triangulera mobiltelefon (via teleoperatören gissar jag att man får gå?).
* Kontokort används på en given plats och kan spåras (via banken?).
* Brukar hänga på en given restaurang/bar/fotbollsarena/etc.
* Sociala medier.

Sen blir det ju värre om personen verkligen försöker hålla sig undan (stänger av mobilen, använder inte kontokort, etc).

Roliga ledtrådstips ("en gammal bussbiljett till Åmål i byrålådan, han kanske åkt dit igen?") tas också gärna emot.

Cassius

Hero
1. Folkbokföringen = adress och personnummer
2. Skatteverket = Samt arbete. Personens familj. Plus eventuella bilar
3. Ring personen.
4. Gräv i personens historia en smula.
5. Hitta personens internetnamn och gå igenom ALLT personen skrivit. Hitta mailadresser.
6. Försök lösenordsåterställa personens mail medhjälp av personlig fråga(kommer antagligen inte gå)
7. Ring personen.
8. Ifall den använder sociala medier, spara ner alla bilder den har tagit. Gå in i koden i bilderna och hitta modell. Har den använt en smartphone, se om den har av aktiverat GPS funktionen. Ifall inte märk då ut alla punkter personen verkar röra sig på.
10. Ta kontakt med familjen och var en orolig flickvän/pojkvän.
11. Ta kontakt med vännerna och var orolig. Blir inte dom oroliga så gömmer dom personen.

Mundo

Myrmidon
Vad vet dom om personen? Namn? Bostad? Personnummer? Mer info annars blir det svårt!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Leta rätt på ett foto på personen. Skriv en Facebookpost med falsk text: "Det här är min pappa, han försvann för tio år sedan och jag försöker hitta honom igen". Eller nåt.

Hey, funkar för stalkers och misshandlande män som försöker hitta sina fruar och barn som bytt bostadsort och namn för att slippa dem...

(Och jag HOPPAS att ni inte är såna som delar vidare den sortens grejer...)

Feuflux

omjonasson.se
Bra grejer Cassius!

Vad vet dom om personen? Namn? Bostad? Personnummer?
Allt det där kanske (jag har inget klart scenario här, utan det är brainstorming just nu). Tänk såhär istället om det hjälper: "Om din bäste kompis Kalle är mystiskt borta, hur letar du?"

Registreringsskylt på bil ihop med bilder från fartkameror/övervakningskameror (via polisen) kan ju vara något också.

Organ

Out of time, out of mind
Fråga; håller personen ifråga sig undan frivilligt? Vill han/hon inte bli hittad?

/Anders

Storuggla

Champion
Såhär skulle Philip Marlowe göra: Han skulle ringa växeltelefonisten och fråga om det fanns något om att samtal till personen skulle skickas till en svarsservice. Sen skulle han gå runt till alla den försvunnes bekanta, affärspartners, kärleksintressen och mer därtill och fråga efter personen. När någon sedan kliver in genom hans dörr med dragen pistol vet han att det börjar brännas.
Alltså, skaka på trädet tills något ramlar ner.

I modern tid och utan den tonen är det väl google och facebook, försök se om det geotaggats några bilder på sociala nätverk, muta mobilooperatörer för att se vilk amaster den försvunnes telefon kopplat upp sig mot, bevaka ställen som säljer just sådant som personen inte kan vara utan (pervers anime, lyxsushi eller vetenskapligt korrekta tärningar) eller skaffa fram en spårhund och se om personen ligger i skogen och ruttnar.

Storuggla, skaka fram apan

Feuflux

omjonasson.se
Storuggla said:
...bevaka ställen som säljer just sådant som personen inte kan vara utan (pervers anime, lyxsushi eller vetenskapligt korrekta tärningar)...
Skitbra!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag bär faktiskt runt på en tändsticksask med logga från ett ställe där de flesta känner till mig. Om jag någonsin försvinner får jag se till att tappa den, för att ge det lite old school-deckarkänsla.