Nekromanti Att husregla eller icket husregla, det är frågan

luddwig

Lawful evil
Det började diskuteras om husregler i en annan tråd. Rymdhamster skrev såhär.

Rymdhamster;n189269 said:
Inget av de fem rollspel jag spelar just nu har husreglats eller gjorts om.

Faktum är att jag verkligen ogillar att ändra saker från vad som står i böckerna av den enkla anledning att i mina spelgrupper brukar flera inhandla och läsa regelböckerna. Husregler tenderar sålunda att leda till missförstånd och förvirring.
Så, här kommer några följdfrågor.

Rymdhamster, hur gör du/ni då om ni spelar ett spel som uppmuntrar till husreglande eller där det helt enkelt saknas regler för något moment?

Och hur gör ni andra? Husreglar ni mycket? Är det något särskilt ni brukar husregla?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Asså. Jag blandar ihop reglerna från olika OSR-spel ibland... Räknas det? ;)

Annars har vi i min spelgrupp husreglat nästan allt vi kört. Undantagen kan räknas på ett fåtal fingrar.

kwarnberg

Swordsman
Vad räknas som att husregla? Är det att ändra på regler? Eller lägga till eller ta bort? Att lägga till positiva/negativa kvsliteter, exempelvis, är det att husregla? Eller göra egna projekt i M:Å0?

Bolongo

Herr Doktor
Guran89;n189439 said:
Vad räknas som att husregla? Är det att ändra på regler? Eller lägga till eller ta bort? Att lägga till positiva/negativa kvsliteter, exempelvis, är det att husregla? Eller göra egna projekt i M:Å0?
Ja till alla. Men det är skillnad på husregler och husregler. Att säga "det här monstret finns inte i min kampanj" är den lindrigaste formen. Att byta ut den grundläggande resolutionsmekanismen är den allvarligaste formen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n189415 said:
Rymdhamster, hur gör du/ni då om ni spelar ett spel som uppmuntrar till husreglande eller där det helt enkelt saknas regler för något moment?
Jag höll mig rätt kortfattad i förra tråden då jag tyckte att det var så pass off topic, så jag ska utveckla mig lite mer för tydlighets skull.

Som jag sa i ett av inläggen så har det varit vanligt i alla spelgrupper jag varit med i att flera i gruppen har införskaffat regelböckerna (om möjligt) eftersom många velat skapa sig en bättre bild av spelvärlden för att kunna göra passande rollpersoner som faktiskt är en del av spelvärlden snarare än bara nykomlingar till den, men även så att de själva kan skaffa sig en god kunskap om regler och sådant för att kunna avlasta spelledaren. Detta eftersom vi oftast brukat köra "enligt reglerna", och då är det jäkligt skön om alla hjälps åt att hålla koll på dem.

Det här gör att jag ogillar att "ändra" på saker från vad som står i regelboken. För då händer det lätt att man hamnar i situationen där nån sitter hemma och läser och kanske baserar något på ett visst koncept, och sen kommer spelledaren och har ändrat på det konceptet (kanske utan att ens påpeka detta, utan det framkommer inom spel), och då kan det bli rätt rörigt innan man listar ut vad det var som hände.

Så om det står i boken vill jag gärna kunna köra på det. Så jag är väl inte emot husregler rent generellt, utan specifikt husregler som ändrar på det som står i boken.

Det sagt så händer det ju ofta (beroende på spel) att ingen runt borden har koll på just den regel som just blev aktuell i spel (vad var det nu som gällde för att hoppa från ett hustag och gripa tag i landningsstället på en svävande helikopter?), och då händer det ju att vi bara gör en bedömning rakt upp och ner utan att rådfråga regelböckerna för att få saker att rulla på. Detta betraktar jag inte som husreglande.

Allt detta sagt så så föredrar jag ju verkligen spel som i sig är ganska nedbantade i grundreglerna, där det inte finns specifika regler för hur man hoppar och sånna saker, utan där man presenteras generella sätt att använda färdigheter och där man sedan får bedömma från fall till fall hur man ska applicera de reglerna. Det viktiga för mig här är just att det som står i boken ska funka, så att alla kan utgå från den. Sen får varje SL i det spelet själv tolka varje situation (antingen själv eller i rådslag med spelarna). Detta tycker jag oftast funkar bäst för då kan man se till vad som gör just den situationen unik, istället för att försökka applicera en schablonregle som kanske inte alls passar i sammanhanget.

Även detta skulle jag inte kalla för husregler, för vi bestämmer ju inte hur sånna situationer skall hanteras från och med då, utan vi bestämmer enbart hur just den situationen skulle hanteras, och nästa gång gör vi en helt ny bedömning.

Så man kan väl säga att jag är emot husregler, men jag är för bedömningar =)

Så när jag tittar på ett spel nu för tiden, och grunnar på om jag ska köpa det, då tittar jag egentligen på dessa saker:

Tilltalar världen mig?
Ger regelsystemet mig en tillräckligt bra grund att stå på för att göra mina bedömningar?
Kan jag utgå från regelsystemet så som det är skrivet?
Orkar jag läsa allt det här?

Just Coriolis var på gränsen på framför allt det sista, för det är många sidor. Men sammtidigt var det så pass lättläst och pedagogiskt att det gick fort och var enkelt att läsa i alla fall.

Sen skall ju sägas att det här är hur jag är nu. En gång i tiden hade jag inga som helst problem med att göra omfattande regelrevideringar av rollspel, och kunda lägga ner mycket jobb med att formulera och speltesta husregler för att se till att de funkade. Och ville gärna ha heltäckande, överdådiga regelverk som skulle täcka alla eventualiteter.

Och grejen är att spelen jag spelar just nu är spel jag började med på den tiden. Jag skulle nästan garanterat inte orka sätta mig in i ett spel som Dark Heresy idag. Men för några år sedan när det kom så var det okej, och eftersom jag tog mig den tiden då kan jag fortfarande spela det i dag.

Fast jag har allt eftersom plockat bort fler och fler av husreglerna som jag hade gjort, och spelar som sagt dem nu helt utan husregler utan "så som de är skrivna".

Så att ett spel saknar regler har jag inga större problem med. Problemet för mig är när de har "fel" regler. Och även här har vi ju en gradfråga. Beroende på vad det är som "behöver" ändras på, och hur mycket världen tilltalar mig, så kan jag kanske acceptera en del lite smärre modifikationer.

Och precis som Bolongo säger är det ju skillnad på förändring och förändring. Att lite diskret stryka ett monster eller två från spelvärlden är ju betydligt lättare för mig att acceptera än om jag exempelvis måste ändra om vilka grundegenskeper (om några) som finns i spelet.

Genesis

Ni dés ni maître
luddwig;n189415 said:
Och hur gör ni andra? Husreglar ni mycket? Är det något särskilt ni brukar husregla?
Nej, jag husreglar i princip aldrig. Om jag måste ändra på spelet för att det ska vara kul att spela så är det nog inte rätt spel för mig. Då bygger jag ett eget spel, istället. Det är svårt att ha tillräcklig förståelse för någon annans spel att jag skulle kunna förbättra det, så då gör jag hellre något eget från grunden.

Läser jag ett spel som uppmuntrar till husreglande eller säger något i stil med "Det viktigaste är att ni har kul, så om reglerna kommer ivägen för detta, strunta i dem eller improvisera något i stunden" så kommer jag nog aldrig att spela det. Det känns för mig som att designern säger "Jag vet inte vad jag sysslar med och har bara slängt ihop några regler på måfå som jag tror är bra. Du kan säkert komma på något lika bra på tre sekunder".

Däremot kan det hända att jag gör ett hack av ett spel för att få spelet att göra något det aldrig var tänkt att göra från början, eller för att göra ett annat spel av det. Men behöver jag ändra på reglerna för att det ska "passa" mig och min spelgrupp så är det nog inte ett spel för mig, och jag föredrar att lägga tiden på ett annat spel som jag gillar.

Jocke

Man med skägg
Vi husreglar bort saker som inte passar hur gruppen spelar. Tex så fick vi inte ihop beskrivningar av rum i dungeons med mörkersyn när vi började spela D&D 5, i stället haltade spelet hela tiden. Så vi strök all form av mörkersyn. Nu testar vi att kryssa perception, så att man i alla fall på nått sett som inte stör vår berättelse ser bättre.

Krille

Super Moderator
luddwig;n189415 said:
Jag vill helst köra "as written" till en början. Spelskaparen har säkert en tanke med reglerna som är skrivna, och kanske har en holistisk syn som inte kommer fram om man bara bygger om reglerna sådär för att ryggmärgen säger att det är fel.

Sen finns det två möjligheter: antingen hittar jag saker som kliar (dvs regler som stör mig men som egentligen inte förstör spel eller balans) eller saker som gör ont (dvs saker i spelet som går direkt emot spelskaparens vision, eller gör spelet ospelbart).

Hittar jag saker som kliar så tittar jag ändå på dem: är det meningen att det ska klia? Eller är det mina förutfattade meningar som gör att det kliar? Ett fall kan vara typ: "Men det är orealistiskt att lasersvärd…" – "dude, ni spelar ett spel med magiska rymdtrollkarlar." Där är det mina förutfattade meningar som kommer i vägen. Då handlar det mer om huruvida jag faktiskt tycker om genren eller premissen, eller åtminstone kan se bortom mina egna förutfattade meningar och se att det finns något större bortom detaljerna.

Ett annat fall kan vara "ens skicklighet har alldeles för liten inverkan på turordingen, som är alldeles för random". Åkej, spelet går inte sönder av det, men det kan vara en sak att ändra. Kanske byta ut d20n mot en d10, och på så sätt få mindre random. Då har jag börjat husregla istället.

Hittar jag saker som gör ont ställer jag mig hela tiden frågan vad som kostar minst: att försöka husregla, eller att lära sig ett nytt spel. Här finns en fälla: ju längre man spelar desto mer hamnar man i sunken cost fallacy. Det är alltid jobbigt för en hel spelgrupp att byta spel, och de har dessutom investerat massor med tid och resurser i sina rollpersoner. Ju längre tiden går desto större är kostnaden att byta spel jämfört med att husregla.

Om ens husregler bara lappar själva grundproblemet utan att laga det (exempelvis om problemet ligger i själva tärningsresolutionen) så finns risken att tyngden av husregelverket gör att kostnaden att fortsätta spela blir större än både kostnaden att byta spel och husregla. Och då finns en risk att kampanjen självdör och spelgruppen upplöses.

Krille

Super Moderator
En sak som ofta kliar är nya rollpersoners clownighet.

Det finns en paradigm att rollpersoner ska vara rent urusla från början. Ibland kommer regelsystemets sannolikhetsfördelning i vägen och ger löjligt låga chanser att lyckas. Ibland kommer resurserna i vägen och sabbar ens koncept. Ibland är det båda.

Jag är inte såld på den paradigmen. Jag är lite av en Mary Sue-spelare (eller Gary Stu-spelare om ni vill). Jag har inte riktigt lust att spela i ett halvår med en rollperson som inte är i närheten av lika cool som vad som såldes in. Typexemplet är faktiskt DoD med Whelan-omslaget: här talar spelet om att man kan vara skitcool, ha flygande riddjur och demonsvärd, och så börjar man ändå likförbannat som en clown med rostigt svärd och utan riddjur över huvud taget.

Så den biten är en av de första som kliar såpass mycket att de husreglas.

.113

Swashbuckler
Jag spelar ju oftast d&d vilket jag har rätt bra koll på vilket leder till att jag både kan komma på roliga nya blandningar av sätt att spela och husregla friskt utan att det blir obalancerat. Så när jag kör det kan jag husregla rätt mycket.. Det ska passa kampanjen, världen, spelarna, yrkena, raserna osv.

Å Andra sidan när jag spelledde 5th edition första gången började vi utan klasser och de fick dem senare. Jag stängde dessutom på en av dem (alla var människor) mörkersyn, ljuskänslighet och en sorts magisk pest som sänkte constitution... Så. Jag husreglar rätt friskt antar jag ;)

Mundo

Myrmidon
Vi husreglar ofta. Oftast är det mindre detaljer typ... "Ni börjar med lite XP så ni inte behöver spela muppar från start" eller "de här två sakerna som kostar lika mycket under karaktärsskapandet är tydligt bättre eller sämre. Vi ändrar kostnaderna på dem", etc.

Så mest i karaktärsgenereringsmomenten. I övrigt husreglas det när det saknas regler/detaljer. Tex. så vill en spelare ha en stridshammare men det finns inte i spelet så då hittar vi på värden för det, eller hur funkar det egentligen att få sin häst att simma med reglerna när det inte är förtydligad?

Så ja, beroende på hur man ser det husreglar vi nästan alltid eller väldigt sparsamt. Jag sätter mig inte ned med ett stridssystem och tar bort hälften av det, tex.

luddwig

Lawful evil
Jag håller mig till regelsystem som jag tycker utgör en bra grund och tillhör därmed också den skara som brukar husregla men inte i någon stor omfattning. Oftast handlar det om små justeringar för att skapa balans, bättre flyt eller för att täppa till luckor i spelet så som det är skrivet. Större förändringar som att ta reglerna från ett spel och foga ihop med världen från ett annat har aldrig varit min grej. Det blir för mycket jobb. Dessutom har jag inget regelsystem som jag inte kan slita mig ifrån. Många system har någon styrka som talar för dem och det är roligt med omväxling. Det spel som jag husreglat allra mest är utan tvekan Fantasy!, dels för att det inbjuder så mycket till just husreglande, dels för att det finns en del grus i maskineriet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag husreglar alla spel, alltid. Jag kan faktiskt inte komma ihåg senast jag spelledde något med originalreglerna. Jag husreglar till och med mina egna spel. Kanske spelade jag med reglerna så som de var skrivna ett tag i början när jag spelade Mutant Chronicles (mitt första rollspel, don't judge me) och så.

Jag hatar regler rent generellt och avskyr när spelböcker jag köper mest består av regler för jag har extremt låg tolerans mot regelkrångel. I 99 fall av 100 rör det sig alltså om regelförenklingar, i mitt fall. Eller kompletta regelmotorbyten; vissa spel går helt enkelt inte att rädda.

Jag ändrar också regler mitt under pågående kampanjer och förväntar mig att spelarna ska vara OK med detta och med improviserade regel-hittepås som jag drar ur röven. Det är alltså viktigt att folk i spelgruppen inte är några kalenderbitare som håller reglerna heliga. Reglerna är för mig oftare ett hinder än en hjälp, och då orkar jag helt enkelt inte. Jag ser reglerna som vaga förslag, som antagligen inte passar mig som SL.

Jag spelar inte rollspel för att få uppleva nya sätt att spela. Därför har jag heller ingen respekt för regler som har som mål att få mig att spela på ett visst sätt. Spelskaparen har säkert haft en tanke med hur hen utformade reglerna, men jag ser ärligt talat ingen anledning alls att bry mig om eller respektera den visionen. Spelet är mitt nu, liksom. Och jag har ofta ganska tydliga idéer om hur jag vill att spel ska vara.

Spel som inte går att husregelmodda efter eget kynne är i mina ögon trasiga. Och då inte på det där inte-passar-min-spelstil-trasiga som 99% av alla spel på marknaden är, utan byggda för rigidt för att funka utanför laboratorieförhållanden.

Jag ändrar mindre gärna i spelvärldar. Det är ju för spelvärlden jag köper rollspelsböcker; om jag inte ska använda spelvärlden i böckerna så fanns det ju faktiskt ingen anledning alls att köpa dem. Om de inte har snygga bilder då, såklart.

Idag läser jag knappt ens regelkapitel. Jag skummar igenom dem och bestämmer mig för om de går att rädda eller inte. Nya Mutant Chronicles till exempel, det behöver en total helrenovering med utbytt regelmotor - den som är med är helt enkelt för djävla dålig och onödigt plotterpillig.

zonk

muterad
Helt klart finns det en poäng med att testa hur ett system funkar innan man börjar dona, men sen börjar jag fort husregla hejvilt. Jag är SL, jag spelleder min vision, spelsystemet blir därefter.

luddwig

Lawful evil
krank;n189483 said:
Jag spelar inte rollspel för att få uppleva nya sätt att spela.
Jag vet inte riktigt vad du specifikt syftar på här krank men formuleringen får mig att tänka på en sak. Förr husreglade jag oftast för att uppnå en med mina mått mätt lagom nivå av crunch. Jag hade då outtalat de svenska 80-talsspelen som mall. Nu håller jag mig istället till i grunden regellätta spel och om jag husreglar så är det för att försöka fixa något som är obalanserat, som bromsar upp spelet eller för att fylla en lucka.

Lightshy

Hero
Vad det gäller regler så får det som får spelupplevelsen att funka bäst vara det som gäller.
Ibland det satta regelsystemet, ibland snor man något från ett annat spel som funkade bra för en viss grej, ibland får det bara bli logiskt bondförnuft och ibland får man skita i alla regler och bara gasa på och ha kul.

Brukar dock aldrig ändra på det uppbygda speluniverset mer än att jag fyller i tomma luckor som saknas.
För mig är det speluniverset som är guldkornet i rollspel. Att någon lyckats visualisera en plats där drömmar och äventyr kan ta plats. Sedan tycker jag inte alla spelvärldar är intressanta. Men de spelen skippar jag...

Minimoni

Homelander
Jag husreglar alla spel jag och min spelgrupp har. Vi köper inte spel för reglerna längre utan snarare för världarna och stämningen i spelen. Och även där husreglar och ändrar jag om en del tills spelets värld är så "bra" som jag och spelgruppen vill ha det.

Mundo

Myrmidon
krank;n189483 said:
Jag husreglar alla spel, alltid. [...]

Idag läser jag knappt ens regelkapitel. Jag skummar igenom dem och bestämmer mig för om de går att rädda eller inte.[...]
That feel när man bjuder hem Krank för att spela More than Human och han bara vill husregla hela tiden...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mundo;n189513 said:
That feel när man bjuder hem Krank för att spela More than Human och han bara vill husregla hela tiden...
Du kan ju fråga de som var mina spelare som genomled hela utvecklingsprocessen... Ett tag hade vi stora regelförändringar varje spelmöte. Deras rollpersoner blev oftare bättre pga generositet i konvertering än via erfarenhetspoäng.

Lukas

Mannen i Gult
krank;n189517 said:
Du kan ju fråga de som var mina spelare som genomled hela utvecklingsprocessen... Ett tag hade vi stora regelförändringar varje spelmöte. Deras rollpersoner blev oftare bättre pga generositet i konvertering än via erfarenhetspoäng.
Det värsta var ju att när man insåg att krank var den som hade minst koll på reglerna, trotts att det var han som gjort de där förändringarna som vi spelare fick leva med.

Det var också mycket spännande att inse mot slutet av kampanjen att min illusionist plötslig genom regelförändring fått förmågan att kunna göra sig själv osynlig, så jag gick ifrån att spela den som distraherar medans andra smyger in till att bli den som fick smyga in överallt.