Nekromanti Att hypa sin kampanj

Dilandau

Myrmidon
Med anledning av detta och detta.

När man vill lansera en ny produkt brukar man ju göra reklam för den. Skapa hausse och förväntan. Allt för att den tilltänkta målgruppen ska kasta sig över produkten när den väl släpps.

Nu hade jag tänkt göra samma sak för min nya (planerade) rebootade fantasykampanj.

Jag vill få mina spelare att verkligen dräggla i förväntan inför kampanjen. Samtidigt vill jag att de ska få ett bra hum om stämningen och atmosfären, samt i breda drag lära känna världen och "handlingen".

När vi väl börjar spela kampanjen, vill jag att vi ska vara på "samma kapitel", så att säga.

Jag började hypen i går, med ett kort "pressmeddelande" där jag lanserade kampanjens namn (lagom klyschigt, med referens till den gamla kampanjen) och slog fram att 50 år har gått sedan sist, samt antydde vissa "key events" som inträffat under den tiden.

Nu är frågan hur jag ska gå vidare. Jag är ingen reklamare, men har fördelen att jag känner mina spelare rätt väl. (Tror jag) :)

Här är några uppslag jag tänkt på:
* "One sheets". Som affischerna som brukar släppas inför en ny storfilm. Fast enklare. Typ som Krilles Andra Imperiet-reklam i Fenix: En bild, en slogan, och en logga.
* Flash-trailer. Enkel trailer (med stillbilder och text, kanske musik). Nakdel: Jag kan inte flash. Kanske går att göra i Powerpoint/Impress?
* Mail-puffar. Enkla, korta texter som ger en snabb inblick i någon företeelse i kampanjen. Fokus på stämning.
* Sms-puffar. Ännu kortare texter. Kanske bara en slogan eller ett citat, samt kampanjens namn.

Har ni några fler ideer? Podcasting? Blogg? Hemsida?

(Detta inlägg kanske borde ha legat i rollspels-formuet? Osäker.)

Lindenius

Swashbuckler
Om det är för fantasy. Tänk fantasy.

Skicka handskrivna brev till utvalda rollpersoner. Kanske ett brev från mäster?
Fokusera inte på tekniken – fokusera på budskapet. En halvvåfflig flash ger mindre än några väl valda ord, skvaller, till någon av spelarna. Särskilt med tanke på den tid du måste lägga ner för att lära dig programmet.

Skaffa en "temalåt", en låt från ett soundtrack som fungerar som signaturmelodi för kampanjen. Skicka den som mp3-fil till deltagarna.

//erik. misstänker att detta blir flyttat till rollspelsforumet

Johan K

Gammal & dryg
Om jag skulle hypa min fantasykampaj så skulle jag nog göra som så att jag dels gav lite små puffar av vad som komma skall, skirva nån form av stämmningstext, nån bild som illustrerade nått ifrån kampanjen.
Jag skulle åxå vilja bli förförd på samam sätt av sl. Skulle bli ruggit sugen på att spela om man gjorde på detta sätt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Just tema-musik är toppen. När vi spelare LOTR så byggde jag ett soundtrack på 15 låtar, med ett tema per rollperson, en generell låt, nån för kärlek, nån för strid, nån för när det är hemskt och egna låtar för de viktigaste SLP.

Vet inte om det är något för förberedelserna, men när man väl igång är det jättebra, och man kommer duns in i stämningen av musiken. Eftersom det är samma musik varje gång, och jag valde musik som ingen hade några associationer till från början (obskyra spår från anime-soundtracks och liknande).

Jake Steele

Warrior
Jag skickar stämningsfulla SMS med inbjudan till varje veckas spelmöte. Jag har fått bra respons från mina spelare, de svarar att de knappt kan vänta två dagar till nästa spelmöte. Det känns ju jäkligt kul när de svarar så, men efter 8-10 veckor nu så tror jag det börjar bli lite blasé.

Man kan få med mycket i ett sms om man väljer sina ord och bryter mot lite grammatik. SMS-slang och smileys är förstås portat.

A.

Feuflux

omjonasson.se
Tema-musik

När vi lirade SWd20 så inleddes varje spelmöte med att SL drog igång huvudtemat och snackade lite inledning för oss (vad som har hänt osv, precis som början på filmerna). Det var asbra.

Mindre bra var att så fort vi gick in på en bar eller liknande så drog han igång cantina-låten... vilket ledde till att vi efter ett antal barbesök i kampanjen helst ville ut från ställena så fort det bara gick.
:gremtongue:

Dilandau

Myrmidon
Okay, här är den första puffen. Som synes är jag ute efter "klyshig fantasy", fast med en del vemod. Eller nått sånt.

Inte helt nöjd med loggan -- nästa gång blir det nog en enklare variant. Och sloganen blev nog lite för fet, så här i efterhand.

Bilden är snodd från Jordan K Nieuwland, och kan hittas någonstans på CGtalk.

Hjalle

Swashbuckler
Det är väldigt, väldigt snyggt, men "Hjältarnas tid var förbi" tyckte jag var lite avtändande, särskilt om du eftersträvar 'klyschig fantasy'. Finns det någon speciell tanke med denna slogan?

-Hjalle, finfin färs.

Dilandau

Myrmidon
Tanke och tanke. :gremsmile: Givetvis är det så att "alla" tror att de fornstora dagarna med hjältar och heroer är över. Men så uppenbarar sig "det stora hotet", och rollpersonerna siger fram för att bemöta det.

Detta kommer framgå mer i den andra puffen.