entomophobiac
Low Prep High Play
Det finns otaliga saker som inspirerar mig att skriva rollspel. Allt från texter till låtar till film till bilder till andra rollspel.
Men samtidigt har jag många gånger märkt att det är svårt att göra något av inspirationen som inte bara blir en blek kopia av det man inspirerades av.
Jag menar, att blanda koncepten från The Thing med konceptet i Mimic skapar liksom inte ett nytt koncept, bara en blek kopia av två koncept. (Alltså typ tokiga genmanipulerade humanoida insekter som består av självbevarande virus...)
Det här upplever jag faktiskt som ett problem. Självklart kan man använda stämning och rent av idéer från en film, men om man sitter och skriver på något "eget" i många långa timmar - varför då plagiera något som redan finns?
Så hur mycket får man egentligen kopiera? Är det ok så länge läsaren inte genast skrockar och säger "The Thing, höhö, Mimic"?
Eller måste det vara helt originellt?
Kan det vara originellt, eller är det verkligen så illa att "allt är gjort"?
Bryr man sig om ett spel som bara är en modifikation av något som redan finns?
Men samtidigt har jag många gånger märkt att det är svårt att göra något av inspirationen som inte bara blir en blek kopia av det man inspirerades av.
Jag menar, att blanda koncepten från The Thing med konceptet i Mimic skapar liksom inte ett nytt koncept, bara en blek kopia av två koncept. (Alltså typ tokiga genmanipulerade humanoida insekter som består av självbevarande virus...)
Det här upplever jag faktiskt som ett problem. Självklart kan man använda stämning och rent av idéer från en film, men om man sitter och skriver på något "eget" i många långa timmar - varför då plagiera något som redan finns?
Så hur mycket får man egentligen kopiera? Är det ok så länge läsaren inte genast skrockar och säger "The Thing, höhö, Mimic"?
Eller måste det vara helt originellt?
Kan det vara originellt, eller är det verkligen så illa att "allt är gjort"?
Bryr man sig om ett spel som bara är en modifikation av något som redan finns?