Nekromanti Att inspireras

entomophobiac

Low Prep High Play
Det finns otaliga saker som inspirerar mig att skriva rollspel. Allt från texter till låtar till film till bilder till andra rollspel.

Men samtidigt har jag många gånger märkt att det är svårt att göra något av inspirationen som inte bara blir en blek kopia av det man inspirerades av.

Jag menar, att blanda koncepten från The Thing med konceptet i Mimic skapar liksom inte ett nytt koncept, bara en blek kopia av två koncept. (Alltså typ tokiga genmanipulerade humanoida insekter som består av självbevarande virus...)

Det här upplever jag faktiskt som ett problem. Självklart kan man använda stämning och rent av idéer från en film, men om man sitter och skriver på något "eget" i många långa timmar - varför då plagiera något som redan finns?

Så hur mycket får man egentligen kopiera? Är det ok så länge läsaren inte genast skrockar och säger "The Thing, höhö, Mimic"?

Eller måste det vara helt originellt?

Kan det vara originellt, eller är det verkligen så illa att "allt är gjort"?

Bryr man sig om ett spel som bara är en modifikation av något som redan finns?

Muggas

Hero
Kan det vara originellt, eller är det verkligen så illa att "allt är gjort"?

Allt är nog redan gjort i olika former tyvärr, men det du gör blir unikt när du själv väljer ut vilka delar som ska ingå i helheten av vad du håller på med. Om din sammansättning är bra, så skiter åtminstone jag i om jag påminns om vad de olika idéerna kommer ifrån. Din kombination och bearbetning av andras och egna idéer kan vara unik i sig.

Olle Linge

Snigel
Tjaaa... jag tycker inte man ska kopiera någonting. Däremot att låna idéer är helt ok och kan utövad flitigt innan jag säger ifrån. Då det börjar bli fånigt är när det är helt uppenbart att det är snott rakt av. Ska man sno ska man göra det snyggt helt enkelt. :gremgrin:

Föresten tycker jag de gamla goa gula gubbarna var bättre för smileys.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Att inspireras (OT)

Föresten tycker jag de gamla goa gula gubbarna var bättre för smileys.

Och jag håller med helt och hållet! Vart tog de vägen? Hade de ingen mer tid kvar till pension?

Johan K

Gammal & dryg
Hemmm, tror nog att det mesta är gjort på ett eller annat sätt.... Men bara för den sakens skull ska man intre bli nedstämmt för det. När man gör "sitt" rollspel så finns det alltid enns egen vinkel & touch på det hela & därigenom tror jag att det blir unikt på sitt sätt.

zuntona

Swordsman
Tolkien

Tolkien pratas det ju vitt om han är fantasyns fader även om så inte är fallet men har stor betydelse för dess utveckling.
Men det är ju väldigt uppenbart att han har snott massor från vikingarna. Se bara på Boromirs färd i båten och alla namnen som är tagna ur Eddan.
Så den så hyllas som den främsta har snott massor tydligt så det måste ju vara okej. Så länge man använder sina egna ord.

Jade

Warrior
there is a saying...

en gång hade vi en gästlärare.... som sade mycket underliga saker, och en del lite mindre underliga saker och ett och annat som lät nästan vettigt.

följande var en av alla dessa saker (huruvida det är underligt, mindre underligt eller nästan vettigt får ni själva avgöra);

Fake it 'til you make it.

(vilket han tolkade som; sno och stjäl och gör om det.. så länge ingen märker av den direkta stölden är det helt lugnt....

nämnde jag att han var lite underlig? :gremgrin:)

Grasshopper

Veteran
Jag tycker att man ska få "hedra" men inte "sno". Tarantino har inspirerats av billig kioskliteratur och skräpkultur, men när han gjorde Pulp Fiction så satte han inspirationen i en ny, egen miljö; han gav en vardag åt tuffingarna. Visade dem i en helt ny vinkel. I nya "Kill Bill" så har han däremot mest efterapat sina inspirationskällor.

Se det som att du spelar in en cover på en låt du gillar. För att kunna spela låten på ett nytt sätt behöver du förstå låten mycket mer än om du bara tänker göra en enkel efterapning.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Plundra och stjäl!

"Dåliga författare lånar. Bra författare stjäl!" påstås det. Bara för att man blandar koncept som man tagit någonstans ifrån behöver inte det betyda att det blir en blek kopia av originalet; det kan ju bli en klart lysande kopia av originalet. De flesta koncept innehåller en hel del omjölkad potential, framför allt om det är hämtat ur en film, där det antagligen inte har hunnit utvecklas något alls under de 1,5-2 timmar filmen pågick. Se till exempel filmerna "Highlander", "Stargate" och "Buffy, the Vampire Slayer" som alla innehåll hyggligt intressanta koncept, men egentligen inte var speciellt bra, och sedan följdes av överlägsna TV-serier där konceptet fick blomma ut i sin fulla potential.

Nästan alla idéer kan härledas till att man tar två gamla idéer och slår ihop dem. Det behöver inte betyda att de är dåliga, tvärtom. Ett koncept behöver inte vara nytt för att vara intressant -- det räcker med att det är så livskraftigt att det går att utveckla det.

Kopiera hur mycket du vill. Gör det antingen så diskret att ingen märker det eller så uppenbart och fräckt att ingen vågar påpeka det! :gremwink:

/tobias

Warduke

Warrior
Medveten vs omedveten inspiration

Det är ju så att man är summan av alla sina erferenheter. De idéer man har kommer från blandandet av detta. Själv tycker jag en idé känns bättre när jag kommit på den själv än när jag just läst nåt coolt och vill göra nåt av det.

När man kommit på (sannolikt minnts) ett namn som låter bra känns det mer eget än när man läser genom gamla assyriska stentavlor i jakt på coola namn.

Jag har själv för länge sedan förlikats med tanken att de flesta av mina idéer är bara andras bearbetade och sammanbakade med andra över en tidsperiod. Ibland kan jag se varifrån en viss del av en idé kommit, ibland inte.

Detta betyder absolut inte att jag inte snor, det gör jag när jag behöver vilket oftast sker när jag har luckor i en idé eller story. Vad jag försöker göra är dock att bara ta essensen av det jag snor, inte den slutliga formen. Jag snor ett rymdskepp, inte Millennium Falcon. Man kan förklä det mesta, helst genom att ta en idé från en genre och använda den i en annan.

Jag funderar faktiskt just nu på att sno hela Sagan om Ringen och göra om den för att se ifall mina spelare skulle märka något.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Plundra och stjäl!

Se till exempel filmerna "Highlander", "Stargate" och "Buffy, the Vampire Slayer" som alla innehåll hyggligt intressanta koncept, men egentligen inte var speciellt bra, och sedan följdes av överlägsna TV-serier där konceptet fick blomma ut i sin fulla potential.

Jag tycker i och för sig att filmerna i dessa tre exempel är bättre än serierna... Antagligen mest för att jag är alldeles för "aktiv" för att sätta mig vid TV:n tio gånger i veckan. Serier är därför rätt trista, även om jag faktiskt såg pilotavsnitten till alla tre serier. Men... faen; filmerna är väl ändå bättre?! Är det bara jag som tycker det?

Kopiera hur mycket du vill. Gör det antingen så diskret att ingen märker det eller så uppenbart och fräckt att ingen vågar påpeka det!

Mycket bra uttryckt, måste jag säga. Kan bli någon form av ledord för oss sönderinspirerade skribenter :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Medveten vs omedveten inspiration

Det ligger nog en del i att allt man skriver egentligen är ett lapptäcke av andra idéer och lösryckt inspiration.

Däremot tycker jag det är fullt tillåtet att knycka namn och annat, om än aningen modifierade, från till exempel historiska källor eller gamla dokument från något dammigt bibliotek. Det är värre när man känner igen sig från första början.

Jag menar, rent krasst skiljer sig inte de stora populära fantasy världarna allt för mycket. Men trots det tillräckligt mycket för att det ska vara märkbar skillnad på till exempel Forgotten Realms och LotR. Särskilt när man spelar dem.

Det finns säkert bättre exempel också, men väldigt många kommersiella rollspel påminner om varandra - ändå har de ofta stadiga mängder fans. I alla fall de större titlarna.

Hur kommer det sig? Vilka är de små skillnader som lockar spelare egentligen?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att gör det svårare än vad det faktiskt är att komma på bra äventyrsideér. Jag lägger sällan ner någon tid på att våndas över att mina äventyrsuppslag är snodda någon annstans ifrån. Vad gör det så länge man bara har roligt?

Det som kan vara riskabelt är att om man förlitar sig för mycket på en och samma källa så finns alltid risken att spelarna genomskådar upplägget väldigt snabbt. För övrigt så behöver man inte heller nödvändigtvis hämta inspiration ifrån de uppenbara ställena. Jag kan finna en hel del bra uppslag i min kurslitteratur till exempel.

Så länge du inte rälsar så är det spelarna som driver historien framåt.
De kommer aldrig uppföra sig som de i filmen/boken/serien/whatever.
Det blir alltså automatiskt en annan historia, så länge det finns utrymme för rollspel, med olika vägar, olika slut...

Poäng? Man kan stjäla hur mycket som helst, men om spelarna känner till historien måste man ändra mycket så att de inte vet på förhand vem som är skurken.