Nekromanti Att jävlas med spelare

G

Guest

Guest
Är det bara jag, eller finns det fler SL därute som har en eller fler RP i er spelgrupp som ni gillar att jävlas med? Själv har jag en massiv kragg som hugger av det mesta han ser med sitt magiska kraggsvärd. Honom gillar jag att jävlas med. T.ex händer det ofta att han tappar värdefulla saker i en ström eller får en fanatisk fiende i hasorna eller annat trevligt :gremlaugh:.

Den som tycker att detta är orättvist mot den stackars saten får ha i åminnelse att han trots allt spöar det mesta gult och blått och att skicka jättefarliga monster på honom hela tiden blir långtråkigt så istället så kanske en av hans kära vakthundar (ja, han har mååånga och de är honom väldigt kära) har försvunnit efter att han slagit ner en varg. Istället för en massa dödliga skador sätter sig då han och grinar efter han rännt runt i skogen ett tag.

Kul tycker jag, rättvist tycker jag, osjysst tycker han! Vad tycker DU?´

"Låt oss SL ha lite skoj också"

ejectXreject

Veteran
Det skulle kännas fel att i s f bara hacka på en person. Själv försöker jag vara så opartisk som möjligt mot mina spelare. Därmed inte sagt att jag alltid är snäll mot mina spelare, men olyckor och annat försöker jag sprida ut jämnt bland spelarna. Å andra sidan har mina spelare en tendens att på egen hand hamna i problem som de sedan med nöd och näppe klarar sig ur, så jag behöver inte vara särskilt taskig mot dem :gremgrin:

Däremot verkar jag vara riktigt grinig angående vilka karaktärer jag godkänner.. En kraggbarbar med magiskt kraggsvärd vars största hobby är att spöa folk skulle jag aldrig acceptera. Hela kragg-konceptet är i mina ögon extremt fånigt så ska mina spelare rollgestalta en sån får de allt knåpa ihop en riktigt intressant bakgrund.. Proplemet har dock inte dykt upp än så det verkar inte som jag har för höga krav för min spelgrupp.
Och det är absolut ingen kritik mot Er spelgrupp! Hur ni spelar har jag absolut ingen anledning att lägga mig i. Så länge ni har roligt så är allt bra. Sådär..det borde undanröja missförstånd :gremcrazy:

Shulger

Veteran
Jag gillar att jävlas med en spelares Thism alv har bla tvingat den att buga sig för tiraker men han fick ju en "belöning" (gifte sig med en alv tjej med 26 i PER) men han fick vingar och är numera en ving-alv.
Det är taskigt att jävlas med Kraggbarbarer dom är väldigt känsliga inerst inne :gremwink:

nej allvar nu
Om han är så bra är det inte så orättvist, är det inte tråkigt med en så bra spelare?, min Rp har lyckats en gång med att klyva en annan person men fick då 65 i skada

G

Guest

Guest
Allt blir så tråkigt man gör det

Som jag sa så jävlas jag med honom och ni kanske tror att det är lätt att rollspela så dum som den kraggen men det är inte lätt för spelaren att hålla minen när han listat ut gåtan fastän hans RP är för dum för att fatta

tyron

Veteran
Re: Allt blir så tråkigt man gör det

det beror på hur bra spelaren är. Men kraggisar är inte så dumma igentligen de har bara en annan syn på allt.

Till exempel så är en Tirak inte en fiende utan snarare ett "medel" att öva svärdshanden på
:gremgrin:

tyron

Veteran
Så länge ni har roligt så är allt bra.
jag ser på saken på ungefär samma sätt som du men måste dock säga att det ibland kan vara djävligt roligt att göra just en kraggis med ett "magiskt" kraggsvärd :gremblush: bara för att prova på hur "roligt" det är. Detta är dock bara "roligt" när man inte bar något välplanerat äventyr utan bara vill spela för sälskapets skull. Ha det roligt hel enkelt. :gremsmirk:

Men det du säger stämmer man måste vara djävligt npgram med vad det är för karaktärer man godkänner som SL

Shulger

Veteran

Det är väldigt svår att låta bli att spela på kunskap som man själv har men inte rpn har .

jag kritiserade aldrig ditt agerande som spelledare om du anser det rätt att "köra" med hans/hennes rp gör det men risken finns att han ger igen när han/hon spellerder (om han/hon gör det)

Erk

Veteran

En annan risk är ju att spelaren tappar sugen på att spela av att ständigt bli hackad på. Fast samtidigt kan man ju hålla sådana saker på en skämtsam nivå. Det kan säkert vara kul att ha en "hackkyckling", så länge denne inte tar illa upp personligen. Och det viktigaste är ju att ha roligt.

storken

Warrior
Hans karaktär verkade i mina ögon ganska oseriös & attributkåt, men det är som sagt var bara en uppfattning.
Om fallet dock är så tycker jag nog att du borde ta ett snack med honom istället för att hacka på honom. Känns som att det kan förstöra stämningen för resten av gruppen annars, om ni nu kör med karaktärsspelande & inlevelse..

Varför hackar du på honom? Den biten var jag inte säker på. Om det är för att han spöar för mycket, tja du gav honom ett magiskt svärd. Varför får man inte vara jättebra på att dänga sönder saker? Det gör väl inget? Äventyren löses väl ändå inte genom våld först och främst? :gremwink:
Om åsikten att det blir tråkigt om nån rp är mycket bätte på att dänga sönder saker...nej, det blir det inte. Varför skulle det? Så länge han inte använder det för att styra över gruppen...men då kommer ju de andra att lämna hans sällskap....

ejectXreject

Veteran
Givetvis är det skillnad om man spelar något oseriöst :gremlaugh:
Jag menade självklart att jag inte accepterar magiska kraggsvärd utan en rejäl bunt förklaringar under planerade spelmöten. Om alla är med på att spela en omgång Eon helt oseriöst så skulle jag snarare uppmana till magiska kraggsvärd :gremblush: Men det handlar i s f om oplanerade one shots, som slutar när spelmötet är över. I vår spelgrupp är det nog ingen som vill "fjanta runt" under några längre perioder.......hoppas jag.

/ejectXreject - har spelat många omgångar oseriös DoD med start klockan fyra på morgonen i sina dagar :gremwink:

Phelan

Hero
I Rolemaster har min karaktär ett enormt vandödsdräpande tvåhandssvärd som kan flyga till hans hand på befallning. Enda kruxet är att karaktären är mentalistmagiker som råkade bli bondad till svärdet av misstag och inte har någon aning om vad är som är upp eller ned på svärdet, så oftast svävar svärdet bara bakom honom och får alla att titta konstigt på honom... Kombinerat med att han är allmänt sämst på att slåss i gruppen och mest stridsbenägen så är han ganska underhållande att spela.

Mvh / Phelan

Mercellon

Veteran
Jag brukar försöka utnyttja RParnas sämsta sidor, ofta genom att få dom att använda färdigheter som inte används så ofta eller så. Detta självklart utöver de som 'behövs'.

tyron

Veteran
I vår spelgrupp är det nog ingen som vill "fjanta runt" under några längre perioder.......hoppas jag.
jag skulle tro att om det fans en spelgrupp där folk ville fjanta runt så skulle den upplösas innan den han påbörjas på riktigt. Om det skulle vara så att någon i min spelgrupp (vilket jag inte tror attd et är) som fjantar runt så skulle han tvingar lämna gruppen eller skärpa till sig illa kvikt. :gremmad:

För rollspel är inte roligt om det inte är seriöst eller riktigt oseriöst. Beroende på vad man har kommit överens om att spela. :gremcool:

tyron

Veteran
I Rolemaster har min karaktär ett enormt vandödsdräpande tvåhandssvärd som kan flyga till hans hand på befallning. Enda kruxet är att karaktären är mentalistmagiker som råkade bli bondad till svärdet av misstag
jag skulle nog som SL inte tycka att det vore allt fö bra (lite för orealistiskt för min smak)

så oftast svävar svärdet bara bakom honom och får alla att titta konstigt på honom...
jag skulle inte heller tycka att det skulle vara speciellt roligt att spela denna karaktär eftersom han skulle ha ett antal "häxjägare" efter sig och även ett antal lyckosökare. Det vill säga... död efter en månad.

tyron

Veteran
Jag brukar försöka utnyttja RParnas sämsta sidor,
vad e detta???
varför gör du detta. Som om det skulle hända i det riktiga livet att du skulle vara tvungen att lösa ett mattetal i din engelskabok
(om det skulle vara så att du va dålig på matte men bra i engelska). :gremsmirk:

tyron

Veteran

Det kan säkert vara kul att ha en "hackkyckling", så länge denne inte tar illa upp personligen
Inte i ett reriöst spelande då skulle det bara förstöra. Tror jag i alla fall :gremtongue:

Mercellon

Veteran
Du fattar väll att jag inte menar bara deras sämsta sidor. Du fattar väll hur kul det är att SLa en Trukh Frakk med Binderakkhammare, som bara slaktar allt han ser?Om jag SLar honom så försöker jag få fram lite sociala problem då och då så det blir lite utmaning! Det är ju inte speciellt ofta man har mindre än 2 RPer, och två är ju bättre än en. Jag gör det inte omöjligt, bara svårare.
Som om det skulle hända i det riktiga livet att du skulle vara tvungen att lösa ett mattetal i din engelskabok
Jättebra exempel ,passar perfekt in på mej :gremsmile:.

tyron

Veteran
Jättebra exempel ,passar perfekt in på mej .
jag förstod nästan det :gremgrin:

Du fattar väll hur kul det är att SLa en Trukh Frakk med Binderakkhammare, som bara slaktar allt han ser?
Och nej jag fattar inte hur roligt det är att SL´a en Trukh Frakk som slaktar allt han ser (det verkar lite enspårigt). Därimot så älskap jag Blinderakkhammare. Jag kan verkligen se den skadan den åstakommer framför mig. å jag njuter stort :gremtongue:

Phelan

Hero
Å andra sidan är kampanjen, som alla skrivna Rolemasterkampanjer, fylld av magiska föremål till höger och vänster så han sticker inte ut så mycket i den världen och Rolemasters värld är som sagt ett par snäpp (milt uttryckt) mindre jordnära än Eon. Samma karaktär i Eon hade dock varit grillmaterial för inkvisitionen inom 5 sekunder...

Mvh / Phelan