Nekromanti Att köpa E-böcker lagligt...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom jag för några dagar sedan hamnade i en rätt hetsig diskussion om det här med DRM och E-böcker, så tänkte jag testa en grej. Jag vill nämligen gärna betala för kultur när den är bra.

Sedan en tid läser jag Neil Stephensons Cryptonomicon, så jag tänkte köpa den och försöka läsa klart den 100% legalt. Förutsättningen är att jag vill läsa boken på min Samsung Galaxy S wifi 4.0, en bekväm pryl med Android.

Första försöket: 13 dollar på Kobo Books. Upptäcker försent att "Available formats: Adobe DRM Epub" inte betyder att formaten "Adobe DRM" och "ePub" stöds, utan... ja, ni förstår. Det betyder att jag har följande val:

- Läsa i Kobo Reader-appen på min androidapparat. Denna app är undermålig, bland annat eftersom vanlig vänsterjustering i mina ögon funkar mycket sämre än marginaljustering på små skärmar. Och de har inget snabbt och enkelt sätt att ändra ljusstyrkan, nåt som är rätt viktigt när jag är ute och går.
- Använda Adobe Digital Editions som mellanhand till Aldiko Reader, som är min favvoläsare (och som dessutom är typ den enda som åtminstone påstår sig ha stöd för Adobe Digital Editions) på android. Adobe Digital Editions finns, och fungerar, BARA i windows/mac, inte i linux.

OK, undermåligt alltså. Extra massa mängder med krångel, där jag som pirat bara behövt tanka ner ePuben och lägga in den.

Andra försöket: 10 dollar på Amazon Kindle. Här är det inte ens snack om icke-DRM; den här boken läser jag hos Amazon, punkt. Amazons Kindle-app är... OK. Inte alls lika trevlig som Aldiko (återigen saknar jag det här med enkel ändring av ljusstyrkan i skärmen). Irriterar mig en smula på att jag tydligen inte kan döpa om mina apparater, så nu heter min Galaxy "Mikaels Android2". Fräsigt värre.

Så... Slutsatser? Jag har just slängt 180 spänn på att fortfarande inte komma upp i den grad av trevlighet och komfort jag haft som pirat. Varför i --*-- är det såhär?

Jag tyckte bättre om Amazon än om Kobe. Nån som har andra erfarenheter? Kanske tips om DRM-fria eboksbutiker?

Själv tycker jag nog att jag nu efter att ha spenderat 180 spänn borde ha rätt att ladda ner boken i vilket format jag nu känner för, även om lagen säger annorlunda. En sak är säker: Jag kommer inte att köpa fler DRM-skyddade böcker om jag slipper. Att betala extra för att få en massa krångel känns... kontraintuitivt. Jag underar lite varför förlagen tycker att det är så otroligt viktigt att krångla till det för betalande kunder. Borde de inte försöka göra det ENKLARE att vara laglig?

Here's how jag skulle vilja se det: När man köper boken får man tillgång till analyser, kanske olika utgåvor, författarkommentarer och annat göttigt. Sedan får man också en DRM-fri epub, som verkligen bara är själva boken - inga förord, efterord, ingen framsida...

Sedan sätter man priset lågt - att jämföra med app-priser. App stores har visat att man kan tjäna mycket pengar genom att sälja billigt till många...

krank

Övrigt:

På Amazon.com kostar "mass market paperback"-versionen av Cryptonomicon $8.99, dvs omkring en dollar mindre än den DRM-skyddade elektroniska motsvarigheten.

SF-bokhandeln har den i pocket för 105:-.

Det betyder alltså att en starkt begränsad och krånglande DRM-skyddad E-bok kostar lika mycket som den fysiska boken. Möjligen något mer.

Übereil

Swashbuckler
När jag var liten så fanns det såna däringa bibliotek som gjorde att man kunde läsa böcker helt gratis utan att upphovsmannen fick ett öre. Lagligt var det också, och ingen ifrågasatte det.

Men piratkopiering är hemskt.

Übereil, som undrar varför anti-pirater inte fattar hycklerit

krank

Übereil said:
När jag var liten så fanns det såna däringa bibliotek som gjorde att man kunde läsa böcker helt gratis utan att upphovsmannen fick ett öre. Lagligt var det också, och ingen ifrågasatte det.
Mja, svenska författare får faktiskt en liten ersättning.

Utländska författare däremot. Så tänk på det: Varje gång du lånar och läser en bok på engelska så är det som stöld...

krank

]Det finns grejer man vänjer sig vid, som pirat. Som man tar för givet. Att musik man köper kan flyttas över till vilken apparat som helst enkelt och smidigt och utan att man måste använda ett visst program. Att filmer man vill se kan konverteras till vilket format som nu behövs för att kunna spelas upp på vilken apparat man vill. Att man kan lägga in sitt spel på hur många av sina datorer som helst. Jag har nu köpt Mass Effect 1 två gånger för nöjet att ha det installerat på två datorer. (Den första köptes som DVD-skivor, den andra via Steam).

Eller att böcker är systemagnostiska; man kan läsa dem på vilken apparat man vill.

Jag har förstått att det finns de som tycker att det här är företagens självklara rätt, att bestämma hur konsumenten ska få njuta av sin kultur. Jag kan inte riktigt förstå den inställningen, riktigt. Jag går inte riktigt med på att företag - eller upphovsman - ska ha den rätten.

Hade det gått att betala extra för att få de för mig självklara rättigheterna/möjligheterna, hade jag gjort det. Jag betalar gärna mer för en E-bok om det betyder att jag stödjer frihet från DRM. Det är en principsak. I dagsläget finns dock inget lagligt sätt att säga "Jag gillar den här boken, men DRM kan gå ut bakom knuten och skjuta sig i huvudet".

Übereil

Swashbuckler
Man kan ju alltid betala någonstans och sedan pirata ner en torrent och använda den verisionen till att göra vad man vill. Fast jag antar att du inte var ute efter en pragmatisk lösning på det här? :gremtongue:

Übereil

krank

Übereil said:
Man kan ju alltid betala någonstans och sedan pirata ner en torrent och använda den verisionen till att göra vad man vill. Fast jag antar att du inte var ute efter en pragmatisk lösning på det här? :gremtongue:

Übereil
Mnjä, pragmatik är ju vad jag redan har, så att säga...

krank

Sapient said:
Übereil said:
Inte efter 1954: http://sv.wikipedia.org/wiki/Biblioteksers%C3%A4ttning
Men en rapport år 2002 från Europeiska kommissionen påtalade att biblioteksersättningen i Sverige och flera andra länder strider mot fördraget, eftersom den enbart gynnar inhemska upphovsmän. I de nordiska länderna har biblioteksersättningen nämligen inte varit en del av den internationella upphovsrätten utan en del av den nationella kulturpolitiken. Andra konsekvenser av detta är att biblioteksersättningen har ett maxbelopp, så att de mest utlånade författarna inte får ersättning i proportion till utlåningen och att ingen ersättning utgår för lån från forskningsbibliotek. Då Sverige inte ändrade sitt system, hotade kommissionen hösten 2004 att dra Sverige inför EG-domstolen.
...så, som sagt, bara svenska förmågor. Att låna en utländsk bok på bibliotek är med andra ord nästan stöld... :gremwhistle:

Sapient

Swashbuckler
krank said:
...så, som sagt, bara svenska förmågor. Att låna en utländsk bok på bibliotek är med andra ord nästan stöld... :gremwhistle:
Där var det där ordet "stöld" igen.

Tycker du verkligen att det är ett ord som passar i sammanhanget?

krank

Sapient said:

Nope. Jag använde det enbart för att göra en ironiserande kommentar över ett förutsägbart argument som brukar komma, inget annat.

Sapient

Swashbuckler
krank said:
Sapient said:

Nope. Jag använde det enbart för att göra en ironiserande kommentar över ett förutsägbart argument som brukar komma, inget annat.
Ja, "förutsägbart" är det ju i allra högsta grad - om du själv använder det och lägger det i andras mun.

På vilket sätt är detta "ironi"? Vari ligger den ironiska kvalitén här?

krank

Sapient said:
På vilket sätt är detta "ironi"? Vari ligger den ironiska kvalitén här?
Så svårt är det inte.

Fildelning är inte stöld, piratkopiering är inte stöld.

Det gjordes en liknelse mellan bilobioteksutlåning och piratkopiering.

Ett mycket vanligt argument mot piratkopiering är att om man inte betalar, så är det stöld.

Med andra ord: Det ironiska ligger i att påstå att något är stöld, när det inte är det, för att skapa en lustig växelverkan mot när antipirater gör exakt samma sak.

Vad är det med dig egentligen, är du helt ointresserad av att diskutera sakfrågan, bemöta argument eller ge tips? För det var lite det jag hade tänkt försöka ha den här tråden till. Liksom, att du är någorlunda förmögen att läsa och argumentera vet jag ju sedan vår diskussion i chatten, även om du då verkade missa ganska mycket av vad jag skrev. Varför anstränger du dig så för att undvika det nu?

Sapient

Swashbuckler
Tja, förmodligen därför att dina argument är totalt främmande för mig.

Den beskrivning du just gjorde, är säkert glasklar för dig. Och möjligen också för andra som delar samma uppfattning. Men jag ser fortfarande inte det minsta ironi i det - bara ett sätt att försäkra sig själv om att "mina motståndare tycker så här, även om de inte säger det, så vet jag att innerst inne tycker de så!"

Och det känns inte riktigt som en diskussion.

krank

Sapient said:
Men jag ser fortfarande inte det minsta ironi i det - bara ett sätt att försäkra sig själv om att "mina motståndare tycker så här, även om de inte säger det, så vet jag att innerst inne tycker de så!"
Tja, det är ju ett sätt att tolka saken på... Om man väljer att göra det. Det känns dock som en lite tråkig och ogin tolkning, kan jag tycka; att tolka det liksom så illa man bara kan...

Själv skulle jag gärna ha en diskussion om något annat än huruvida man tolkar det jag skriver som ironi. Till exempel om E-böcker, och om de går att köpa någonstans så att jag kan läsa dem utan att antingen behöva använda en undermålig läsare eller gå omvägen via Adobe Digital Editions... Eller varför inte om biblioteksersättningen, och varför det är moraliskt att långa engelska böcker trots att inga pengar går till upphovsmannen. Eller om det inte är det, jag vet inte. Eller om det är rimligt att behöva köpa samma bok flera gånger även om formatet inte ändras. Eller om Steam egentligen är bättre eller lika bra eller dåligt som till exempel Amazon. Eller huruvida DRM faktiskt gör någon skillnad på försäljningen - positiv, negativ, och varför. Huruvida DRM faktiskt skyddar ett verk, eller om det bara ställer till det för den som försöker vara laglig.

You know, saker som har med saken att göra. Jag kom ju, förutom min ironiska kommentar - som jag gladeligen ber om ursäkt för om den kändes jobbig - med ett konkret citat om just biblioteksersättningen, som var relevant för diskussionen i stort. Tyckte jag, iaf. Eftersom, som sagt, icke inhemska författare ju faktiskt inte får betalt. Lite som att Copyswes kopieringsavgifter på hårddiskar etc enbart går till ett fåtal svenska artister, snarare än till de som faktiskt fått sin musik kopierade. Vilket också är en intressant diskussion.

Kort sagt, jag vet att du är intresserad, jag vet att det finns diskussion att hålla, och jag har hört ett par argument från dig som jag faktiskt inte hört förut (och det är superovanligt), och även om jag tycker mig ha motargument redo så vill jag gärna se dig argumentera. För jag är alltid beredd att bli motbevisad, givet att jag får höra argument som faktiskt är vettiga och inte går att argumentera mot. Jag älskar att ha fel. Det betyder att jag kan fortsätta utvecklas som person. Den som stelnar är redan död, liksom. Kan man inte byta åsikt när man får höra bra motargument är man inte människa, utan kreatur. Och det hoppas jag att jag inte är.

Så; återigen, om du tog illa vid dig eller tyckte min ironi var elak eller sårande, så ber jag tusen gånger om ursäkt. Och hoppas att du kan tänka dig att bidra konstruktivt till diskussionen.

hakanlo

Hero
Jag delar din uppfattning om grundproblemet: var och hur köpa e-böcker på ett som gör att man faktiskt äger sitt exemplar, i bemärkelsen att man kan läsa den på det sätt som passar en själv.

Jag önskar att jag hade ett bra svar. Du har uppenbarligen forskat mycket mer i ämnet. När eller om du hittar den för stunden bästa lösningen får du gärna posta den.

Min egen senaste koll på eböcker rörde dito.se, rejält reklampuffad för stunden. Där säljs böckerna utan drm/kryptering, epub-format, vattenstämplat. Det tycker jag är en acceptabel lösning - jag borde kunna skyffla runt böckerna bäst jag vill mellan olika enheter, men förväntas ansvara för att de inte sprids.

Främsta problemet är, förstås, att utbudet bara verkar omfatta typ en normal svensk topplista. Dessutom är det så att prissättningen ibland känns lustig. Varför ska jag betala 99 kr för en bok elektroniskt när den finns att köpa på Bokus för 49 kr som vanlig pocket? (Gäller väl i detta fall ganska många vanliga deckare). Mysko.

Givet att, i många fall, ett köp av en bok bara ger möjlighet till ett begränsat bruk (en viss läsare mm) skulle jag gärna se en lösning av typen bok-spotify: en stor del av världens böcker för onlineläsning, men inte nedladdning, för en rimlig abonnemangssumma. Men det har jag aldrig hört talas om - eller?

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
Jag har förstått att det finns de som tycker att det här är företagens självklara rätt, att bestämma hur konsumenten ska få njuta av sin kultur. Jag kan inte riktigt förstå den inställningen, riktigt. Jag går inte riktigt med på att företag - eller upphovsman - ska ha den rätten.

Man kan ju vända lite på det. Kunden har rätten att välja det företag som erbjuder den bästa lösningen.

Ber om ursäkt för att jag inte har något bra svar till din fråga, och ber om ursäkt igen för att det där inte hjälper ett dugg, då det (såvitt jag kan se i tråden) inte finns ett enda företag som kan erbjuda dig den bästa lösningen för dig.

krank

!Paxen said:
krank said:

Man kan ju vända lite på det. Kunden har rätten att välja det företag som erbjuder den bästa lösningen.

Ber om ursäkt för att jag inte har något bra svar till din fråga, och ber om ursäkt igen för att det där inte hjälper ett dugg, då det (såvitt jag kan se i tråden) inte finns ett enda företag som kan erbjuda dig den bästa lösningen för dig.
Mjo, det är ju lite det som är grejen. Jag hade varit mycket mer positivt inställd ifall det t.ex gått att betala lite extra för att slippa DRM. Det hade jag gärna gjort.

Men i dagsläget finns bara dessa realistiska alternativ:
- Krångel och jobbigt
- Sluta läsa E-böcker
- Köra illegalt

Om jag kör illegalt kan jag döva samvetet genom att köpa någon DRM:ad version av samma bok, men det påverkar ju inte lagligheten alls.

krank

Hakanlo said:
Min egen senaste koll på eböcker rörde dito.se, rejält reklampuffad för stunden. Där säljs böckerna utan drm/kryptering, epub-format, vattenstämplat.
Coolt. Jag gillar också den lösningen. Även om jag funderar på hur svårt det är att ta bort vattenmärkning i epub, som ju trots allt är ett öppet format...

Jag testade Dito-appen vid något tillfälle, men tröttnade eftersom den gick alldeles för segt och kändes instabil. Plus att utbudet för mig, som aldrig läser något på svenska och definitivt inget från någon topplista, ganska skralt. Jag försökte hitta om de hade nån kategori i appen för böcker på engelska, men det gick inte för sig - antingen fick jag redan vara säker på titel eller så fick jag ta något ur topplistan. jag imponerades alltså föga av navigeringen...

Kanske dags att ge dem en chans till, då.