Utgår ifrån att du pratar om Nyaste Mutant aka. Mutant: Undergångens arvtagare.
Enligt kamrat Yassilus är mutant ett bra rollspel.
Kamrat Yassilus har såklart rätt.
Men vad exakt är det man gör i spelet?
Skjuter bangditer, dricker tokjos, far på upptäcktsfärd ut i Zonerna, jagar Lergök, spionerar, åker båt. Kort sagt, man äventyrar som man gör i andra rollspel.
Vad går äventyren ut på för det mesta?
Skjuta bangditer, dricka tokjos, fara på upptäcktsfärd till Zonerna, jaga Lergök, spionera, åka båt. Att generalisera här är väääldigt svårt, för Mutants spelvärld är mångfacetterad. Isånafall skulle man lika gärna kunna säga att man jagar skatter i Drakar och Demoner, dödar monster i D&D och skjuter snubbar i svarta kostymer i Neotech. Oftast. Liiite för bred fråga, tyvärr. När man fått ett hum om den generella stämningen är det lätt att skapa egna äventyr, men om du bestämmer dig för nått föreslår jag att du jagar rätt på en 'Vid regnbågens slut' som är out of print så vitt jag vet men borde finnas på en del spelaffärers hyllor, samt Pirit: Den innersta kretsen. Spelled sen dessa så har du att göra lång tid framöver.
Är det lätt att spela,SL:a?
Relativt. Intiutivt och enkelt regelsystem, men att hitta på namn på saker och platser och att behålla stämningen över gammal teknologi och i största allmänhet är en utmaning. I Drakar och Demoner kan man slänga till med ett standard fantasynamn, men i Mutant är det viktigt att de har en viss stämning över sig. Man heter inte Belgrater eller Misgit i Mutant, man heter Gerhard, Fritjof, Mats, Julius, Herr Jyckas och så vidare. Ganska speciellt.
Vad tycker ni om rollspelet?
Som sagt, det är bra, stämningen är görmysig, reglerna är lätta, spänningsfyllda och kommer inte ivägen för rollspelandet.
Ä det kul att SL:a alternativt spela?
Jag är spelledare, och det är kul. Mutantvärlden är full av färgstarka karaktärer att rollspela, och det är lätt att hitta på äventyrsuppslag som inte har gjorts innan. Jag hade såklart väldigt gärna också spelat, då jag fullkomligt älskar settingen.
Övrigt man borde veta om spelet?
Köp det. Om inte annat så ser det jävligt snyggt ut i bokhyllan, och så är det ett stycke rollspelshistoria. Faktiskt.