Nekromanti Att köpa eller inte köpa det är frågan [mutant]

Lord Renisis

Warrior
Hej,holla,Was'up.
Enligt kamrat Yassilus är mutant ett bra rollspel.Men vad exakt är det man gör i spelet?Vad går äventyren ut på för det mesta?Är det lätt att spela,SL:a?
Vad tycker ni om rollspelet?Ä det kul att SL:a alternativt spela?Övrigt man borde veta om spelet? :gremtongue:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Att köpa eller inte köpa det är frågan [mutant

Nej, det passar nog inte dig, testa Eon istället, det har dessutom betydligt fler moduler ute i handeln.

Foggmock

Myrmidon
Utgår ifrån att du pratar om Nyaste Mutant aka. Mutant: Undergångens arvtagare.

Enligt kamrat Yassilus är mutant ett bra rollspel.

Kamrat Yassilus har såklart rätt.

Men vad exakt är det man gör i spelet?

Skjuter bangditer, dricker tokjos, far på upptäcktsfärd ut i Zonerna, jagar Lergök, spionerar, åker båt. Kort sagt, man äventyrar som man gör i andra rollspel.

Vad går äventyren ut på för det mesta?

Skjuta bangditer, dricka tokjos, fara på upptäcktsfärd till Zonerna, jaga Lergök, spionera, åka båt. Att generalisera här är väääldigt svårt, för Mutants spelvärld är mångfacetterad. Isånafall skulle man lika gärna kunna säga att man jagar skatter i Drakar och Demoner, dödar monster i D&D och skjuter snubbar i svarta kostymer i Neotech. Oftast. Liiite för bred fråga, tyvärr. När man fått ett hum om den generella stämningen är det lätt att skapa egna äventyr, men om du bestämmer dig för nått föreslår jag att du jagar rätt på en 'Vid regnbågens slut' som är out of print så vitt jag vet men borde finnas på en del spelaffärers hyllor, samt Pirit: Den innersta kretsen. Spelled sen dessa så har du att göra lång tid framöver.

Är det lätt att spela,SL:a?

Relativt. Intiutivt och enkelt regelsystem, men att hitta på namn på saker och platser och att behålla stämningen över gammal teknologi och i största allmänhet är en utmaning. I Drakar och Demoner kan man slänga till med ett standard fantasynamn, men i Mutant är det viktigt att de har en viss stämning över sig. Man heter inte Belgrater eller Misgit i Mutant, man heter Gerhard, Fritjof, Mats, Julius, Herr Jyckas och så vidare. Ganska speciellt.

Vad tycker ni om rollspelet?

Som sagt, det är bra, stämningen är görmysig, reglerna är lätta, spänningsfyllda och kommer inte ivägen för rollspelandet.

Ä det kul att SL:a alternativt spela?

Jag är spelledare, och det är kul. Mutantvärlden är full av färgstarka karaktärer att rollspela, och det är lätt att hitta på äventyrsuppslag som inte har gjorts innan. Jag hade såklart väldigt gärna också spelat, då jag fullkomligt älskar settingen.

Övrigt man borde veta om spelet?

Köp det. Om inte annat så ser det jävligt snyggt ut i bokhyllan, och så är det ett stycke rollspelshistoria. Faktiskt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Utgår ifrån att du pratar om Nyaste Mutant aka. Mutant: Undergångens arvtagare.

Om han fortfarande pratar om tipset från mig så är det Mutant: UA han pratar om.

Kamrat Yassilus har såklart rätt.

Klart han har...... :gremgrin:

samt Pirit: Den innersta kretsen.

Som för övrigt är bra mycket tjockare än grundboken, vilket tyder på många timmars härligt spelande. :gremsmile:

Lambendil_UBBT

Warrior
Äger själv Mutant: UA och anser att det är en klar förbättring från mutant -84 (eller var det -87?).

Regelsystemet har piffats upp, människorna sparkar inte rumpa med de andra längre, det går fort att få igång en karaktär. Kort sagt, rent spelmässigt är det riktigt bra. Har inte hunnit spela det än, eftersom jag för tillfället spelleder en kampanj i Celenia, spelar i en annan samt spelar delroll i två kampanjer i två olika GURPS-världar.

Har inte riktigt tid, sen ska man ju jobba också! Å så e man gift, och hon tar ganska mycke tid hon mä :gremwink:

Men köp det och testa det, men spela i så fall bara Mutant ett tag. Det krävs nästan för atmosfärens skull.

Troberg

Sinister eater
Jag köpte själv det i lördags, och jag tycker att det var väl värtpengarna.

Mutant har alltid haft en häftig attityd. Man struntar i att muterade djur är otroliga. De är häftiga, då tar vi med dem. Jätteskalbaggar? Självklart. Landhajar? Naturligtvis. Underliga fynd som kan missförstås? Det måste vi ha! Det är kul att man inte alltid behöver ta så allvarligt på saker och ting utan ibland kan koncentrera sig på att bara ha kul.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Köp köp köp!

Ja, Mutant: UA är ett bra rollspel. Reglerna är enkla och funktionella. Det är världen som är spelets stora styrka; en unik kombination av Mad Max och Kalle Anka med svensk vinkling. Det liknar inget annat rollspel.

Det här har visserligen de andra som svarat redan sagt, men jag tänkte att du skulle falla för grupptrycket.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Köp köp köp!

Det här har visserligen de andra som svarat redan sagt, men jag tänkte att du skulle falla för grupptrycket.
Och för säkerhet skull ökar vi trycket med:

Om du inte köper den så samlar vi ihop alla tuffingar på forumet och ger dig spö! :gremgrin:

Saxifrage

Hero
Re: Köp köp köp!

Det liknar inget annat rollspel

Jag skulle nog vilja hävda att det är lite likt det urgamla Gamma World... bortsett då från de svenska inslagen.

/Sax, instämmer gärna i att Mutant regerar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gamma World

Jag skulle nog vilja hävda att det är lite likt det urgamla Gamma World... bortsett då från de svenska inslagen.
Ja, originalutgåvan av Mutant liknar Gamma World, men därefter har spelet utvecklats på egen hand. Den nya versionen har stämningsmässigt mycket få likheter med GW, även om världarna naturligtvis bygger på samma premisser.

Första versionen av Mutant var väl förresten en ganska ogenerad plankning av GW? Sådana ärkemutantiga varelser som landhaj kom därifrån.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Nästan alla originalmutants monster var från någon av följande två kategorier:

Jätte-någonting.
Djur plockade ur sitt naturliga element (landhaj, luftmuräna).

Jag vet inte om man kan kalla det för rippoff...

Feuflux

omjonasson.se
to buy or not to buy

Nej, det passar nog inte dig, testa Eon istället, det har dessutom betydligt fler moduler ute i handeln.

Såhär mycket har jag inte skrattat åt ett forumsinlägg på mycket länge. :gremlaugh: Jag förväntade mig att Renisis skulle få positiva svar av typen som Foggmock (lite längre) och Gurgeh (lite kortare). Och så kommer det här!

Jaja, hursomhelst, det är ett bra spel. Är man ute efter ett bra spel så är det bara att slå till. Men med det här bra spelet gäller det att gilla världen annars är det kört.

Värden är (som redan påtalats) väldigt speciell. Gillar man inte muterade näbbmöss med slangbellor, att slåss med gigantiska ekoxar när man letar efter gamla hårtorkar (inte för att man vet vad det är...) i vildmarken eller fyraarmade bävrar med horn så hjälper det liksom inte att det är ett bra spel.

Själv har jag aldrig spelat nåt gammalt mutant (jo förresten, Chronicles, men finns det nån likhet här så har jag missat den) så jag kan inte jämföra med nåt tidigare och peka på förbättringar, men det har ju andra redan gjort.

Men om du åker ner till Tradition (som kanske har ett blädderbart ex om du har flyt) och spanar lite så att då får dig en liten bild av det hela så ska du nog se att beslutet om köp är lätt. Annars är mutant.nu en bra sida om du inte redan spanat in den.

Saxifrage

Hero
Re: Gamma World

Jag ska erkänna att jag inte har studerat Gamma World närmare, men jag läste för länge sedan en ganska uttömmande recension av spelet (i fanzinet Black Duck, har jag för mig), där nämndes det bla. att original-Mutant i många avseenden var inspirerat av GW. Såvitt jag förstod hade GW också lite mer superhjälte-inspirerade mutationer, såsom teleportation och dödsstrålar. Dessutom har jag läst äventyret "All animals are equal" som jag hittade på SFbok för en spottstyver. Det äventyret var rätt udda och utspelade sig på ett zoo, där djuren utvecklats till intelligenta varelser och börjat konspirera mot varandra. Jag har för mig att fiskarna var lite av filosofer som stod lite utanför de andras intriger, de utgjorde rent bokstavligt en "think tank!".

Mitt intryck är också att GW och Mutant drog åt lite olika håll, jag antar att GW behöll mer Mad Max-stämning medan Mutant gick mer åt 1800-tal. Med det sagt, kan man säga något om stämningen i Mutant: UA? Jag har inte sett spelet, men det skulle vara intressant att veta om Järnringen har siktat mot Mad Max-stilen eller mer mot den sentida Mutant-stämningen med ångkraftverk och intriger i Pyri?

Inom parentes sagt: jag köpte mitt original-Mutant på Spel & Sånt i början av nittiotalet, då fick jag betala 40 spänn för en komplett låda... vad tingar den idag månntro? :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Men vad exakt är det man gör i spelet?

Reser omkring, utför uppdrag och utforskar förbjudna zoner (läs dungeons). I Sverige!

Är det lätt att spela,SL:a?

Oh ja. Om du inte har någon bra idé till ett äventyr kan du alltid låta rollpersonerna driva omkring i Hindenburg och ställa till ofog, eller ge sig av ut i zonerna och slå ihjäl rubbitar och leta skrot.

Vad tycker ni om rollspelet?

Föredömligt enkla regler för rollpersonsgenerering, men rollpersonerna har en tendens att bli löjligt dåliga på vad de än tar för sig. Stridsreglerna är lite *för* simpla och erbjuder nästan inga specialregler för specialsituationer, vilket kräver en hel del av spelledaren för att strider inte ska bli skrattretande.

Övrigt man borde veta om spelet?

Kanske att den nuvarande versionen är den andra i raden. Den första publicerades 1984 och följdes upp med flera supplement, däribland Mutant 2 som kom 1986 och innehöll omfattande regeländringar när det gällde till exempel färdigheter och stridsregler.

Rising

Vila i frid
"Nästan alla originalmutants monster var från någon av följande två kategorier:

Jätte-någonting.
Djur plockade ur sitt naturliga element (landhaj, luftmuräna)."

...och levande växter! Strypranka och dråparträd och giftbuske, eller vad de nu hette.

---

He he. Dråparträdet och den där lilla jordekorren som grävde ner sig i ett hål, de var nog de konstigaste varelserna i mutant, resten följde ett ganska enkelt mönster.

/Rising
tyckte att allt blev knasigare med rubbitarna.

Sodivra

Champion
Instämmer med de andra.

Faktum är att jag ser Mutant som idealrollspel, den perfekta Balansen, strecket mellan innovation och lättillgänglighet.

Visst finns det rollspel jag gillar ÄNNU mer än mutant, men mutant är så lättillgängligt, och det är dess stora styrka tycker jag.

För även om det är lite tokigt, med en blandning av western och svensk bondeatmosfär, tidig industrialism och efter-katastrofen, så är det vansinnigt lätt för iallafall mig att komma in i världen. Mutantkänslan infinner sig snabbt, och sitter sedan. Jag har lätt för att naturligt spela i världen, utan att fundera på vad som "ska" finnas i världen, osv.. Det kommer naturligt.

Och så har det självdistans. En del skrev om Mutants humorfaktor - Jag tycker verkligen inte att det är ett humorrollspel, men nog märks det att det inte försöker vara så uppknäppt seriöst. Det ser jag som självdistans, och på sätt och vis blir Mutant mer seriöst då, än ett spel utan självdistans. (Självdistans tycker jag är en riktigt bra sak.) Och samtidigt så funkar det med traditionella äventyr och orealistiska kp-regler utan att det stör.

Med andra ord: Jag har spel jag gillar ännu mer än Mutant, som Nobilis, Orkworld, Lotusballaden, och så vidare.. Men Mutant är en så bra avvägning och så lättillgänglig att.. ja.. det är bäst på sitt sätt. :gremsmile: