Nekromanti Att köpa en ny mus...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, jag är tidigt ute - har inte riktigt de ekonomiska resurserna än, men det kommer... Lite scouting bara.

Vid min sida just nu har jag den mus som jag trivts allra bäst med. En Logitech MouseMan Dual Optical. Den har jag haft sedan 2000, och den börjar minst sagt bli sunkig. Mjujkplasten har sugit upp svett i åtta år, fattar ni? De små mattorna på undersidan är helt borta...

Så, nu behöver jag en ny mus. Vad ska jag skaffa? Jag vet inte, det är därför jag skapat den här tråden.

Vad jag vill ha:

* Två knappar plus klickbart mushjul längst fram. Det får gärna finnas fler konstigheter däromkring, men förvänta er inte att jag använder dem. Mushjulet måste fungera bra, det får inte glida och slira omkring. Pluspoäng om man faktiskt känner att man klick-klick-klick-drar i hjulet. I'm old school, jag tycker om när det känns att man gör saker.

* En eller två knappar ovanför eller under tuppositionen. Helst under, eftersom jag vant mig vid det. Jag kan dock vänja mig vid knapp/ar över tummen.

* Inte alltför lätt, inte alltför tung.

* Gärna hög precision, men...

* Måste, och jag säger MÅSTE, garanterat funka via en PS2-adapter. Varför det? Jo, för att den ENDA kvm-switch jag hittat som har stöd för att utan mjukvara switcha mellan en dator och en annan (jag använder scroll-lock-scroll-lock-1 resp 2 för att byta mellan datorer) är en gammal Belkin som bara stödjer PS2. Därför är det ett MÅSTE. Varför behöver jag nåt utan mjukvarustöd? För att jag joxar i annat än windows, bitches. Hårdvarustöd är ett måste för mig.

Annars har jag inga egentliga krav. Bara det sista kravet borde vara svårt nog att uppfylla i dessa tider...

Krille

Super Moderator
Jag har en liten favorit, Logitech Desktop Comfort. Det är dock inte enbart en mus, utan en kombo med trådlös mus + ergonomiskt delat tangentbord. Den lilla mottagaren kör två PS/2 för mus + tangentbord (genom en adapter) om man vill, eller en USB för båda. Musen uppfyller dina krav typ rätt av.

Tangentbordet är också det skönaste jag någonsin haft. Det går att lyfta upp i framkant, integrerar snällt i winamp, har lite lagom programmerbara funktioner, å sånt. Det är dessutom delat och tangenterna är skitsköna (helt subjektiv värdering - min chef hatar det).

Har det någon nackdel så är det att speciellt musen äter batterier. Så ha en laddare också.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Själv använder jag en Intellimouse expolorer 3.0 från Microsoft. När jag köpte min första kostade den 550 spänn (jag var en korkad gamer då), men jag tror att den ligger nere runt 200-snåret nu och det är helt klart prisvärt. Vad jag vet har den allt du efterfrågar (även om tumknapparna sitter ovanför) och jag kör den själv med PS2-adapter så det går uppenbarligen. Den är lätt men samtidigt stadig, scrollhjulet klickar och är klickbart.

Gardener

Champion
Ohh, uppföljaren till Logitech Cordless Desktop Pro antar jag. Ett tag hade dom ju inte något riktigt delat tgb. Och precis då dog mitt gamla, men efter en del letande hittade jag ett begagnat. Helt underbart tgb, har kört det i många år. Gillar även musen skarpt, vilken dock verkar skilja sig en del från comfort-musen. Den är även mekanisk, så den drar inte så mycket batteri.

Bra att veta vad jag ska skaffa när den jag har nu börjar sjunga på sista versen.

Iofs funderar jag på att köpa en Kinesis Ergonomic Keyboard

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har ett sådant på jobbet, de är riktigt trevliga. För något år sedan så gjorde Kinesis pajaskonster med tangentbordslayouten dock, kolla var Å sitter om du beställer, på den nya modellen så sitter den längst upp till höger, istället för där vi svenskar förväntar oss. De är medvetna om problemet så om man är tydlig med att man ser det som ett problem så skickar de med nya tangenthattar med rätt bilder på, och omprogrammeringen gör man själv i ett naffs.

Gardener

Champion
Ja, internationella stödet såg lite sämre ut nu än sist jag var inne. Det var ett bra tag sen iofs.

Måste försöka få chefen att beställa in ett åt mig.

krank

Låter najs... Synd att jag hyfsat nyss skaffat mig ett ultraslim-tangentbord som jag trivs utanhelsikke bra med... Inga musltimediatangenter alls utan bara ett simpelt, kompakt, tangentbord... Sitter inte hemma nu, men ska nog kunna komplettera med exakt vad det är för något jag har senare idag =)

krank

Den där ser faktiskt jäääädrigt najs ut. Har varit och tittat på liknande ett par gånger men har aldrig kunnat bedöma om de funkade med PS/2... Men nu ska jag kolla runt på allvar =)