Nekromanti Att köpa sig äventyrsförfattande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har börjat leka med tanken att försöka hitta frilansande skribenter som kan tänka sig att skriva äventyr och annat till Rotsystem i utbyte mot pengar. Jag betalar ju gladeligen för illustrationer, så varför inte text?

Jag har tänkt mig något i stil med att jag börjar med att räkna ut hur mycket som är en rimlig penning i sammanhanget (per ord?) och sedan ber jag om arbetsprover från folk som är intresserade. Jag har lärt mig säga nej till illustratörer som inte passar mina projekt, jag bör kunna lära mig att säga nej även till skribenter.

Så frågorna är typ:
- Vad är rimliga summor i sammanhanget? Mellan tummen och pekfingret? För en helsides-illustration brukar jag, som jämförelse, behöva betala mellan 500 och 1500 spänn.
- Tror ni att det är rimligt att tro att man kan hitta folk som är intresserade av att skriva på Rotsystem-prylar i utbyte mot ersättning?
- Något annat jag behöver tänka på?

Jag har ett par som snackat om att skriva saker utan ersättning, och det får de såklart gärna göra, men jag skulle gärna vilja öka produktionstakten och är otålig vad gäller att förvandla Rotsystem till ett mer levande varumärke. Och jag själv har begränsat med tid; jag skulle helst vilja fokusera ganska mycket på att producera de större modulerna, den feta kampanjen.

Eksem

Champion
Ett typiskt kortare äventyr skulle alltså kunna landa runt 2,5K SEK? Låter det rimligt? Det är iaf tillräckligt mycket för att jag skulle gå från intresserad (vill hemskt gärna göra volontärarbete för spel jag gillar), till att faktiskt färdigställa nåt (jag är visst inte så bra på att avsluta det volontärarbete jag vill göra...).

Däremot så ställer ju det här ganska höga krav på redaktörsarbete föreställer jag mig? Eller det kanske inte behöver bli så om man tycker man hittat rätt med arbetsproverna? Nåja, behöver ju inte vara ett problem egentligen.

Tror om man börjar tala tusenlappar i plural hittar du nog till och med skribenter med lite recognition som vill skriva till Rotsystem. Eller är den här branschen såpass mycket vanity att folk som skrivit förr helst skriver eget om de ändå inte kan livnära sig på det?

krank

Intressant länk! Hade inte sett den. Mycket sånt jag tycker är "självklart" men som tydligen inte är det -- betala författare schysst, inte hålla på och försöka betala med "erfarenhet" eller "att få synas" etc. Där ser det ju likadant ut på illustratörssidan. Jag menar, okej om man ritar eller skriver till något för att man tycker att det är kul, men får man beställning är det klart man ska få betalt.

Men nu ska vi se... 0.01 till 0.07 dollar per ord, dvs mellan c:a 10 och 60 öre i reda svenska pengar, löst räknat och slarvigt avrundat. Låt oss säga 50 öre som det högre; det är lätt att räkna på.

Äventyret jag nyss skickade iväg till Fenix låg på 2500 ord ungefär. Vid 10 öre kostar det 250 spänn, vid 50 öre 1250. Det känner jag hade varit rätt rimligt; det tog mig en hel del timmar att skriva ihop det själv. Rör det sig om en duktig skribent som bygger ett bra äventyr känns 1250 helt OK; för ett slentrianäventyr som är väldigt rälsat kanske närmare 250. Det kommer man såklart överens om innan tänker jag, plus att man snackar under resans gång så att vi är överens. Jag skulle ju bara vilja jobba med folk som har en liten top-downapproach och som kan presentera översiktlig struktur i tidigt skede så man ser om det är för linjärt eller så.

Om jag kollar några andra grejer jag skrivit, då:
  • Äventyret som följde med G som i Gängkrig: 8400 ord. 840 - 4200:-.
  • Äventyret som följde med grundboken: 6300 ord. 630 - 3150:-
  • Minimodulen "Stridszoner": 1200 ord. 120 - 600:-
Det här är på intet sätt orimligt, känner jag.

Och jag vill poängtera att när jag skrev att jag tänkte efterfråga arbetsprover så menar jag såklart inte att de ska skriva något till Rotsystem specifikt, utan att de visar mig nåt de skrivit öht tidigare, som håller en bra nivå. Oavsett om det är ett köpeäventyr från ett annat företag eller något hobbyskrivet äventyr man kan dela med sig av i PDF-form. Jag vill inte ha free stuff, bara koll på att författaren verkar kapabel att skapa saker jag gillar och är bekväm att betala för.

Vad gäller redaktionsarbete kan jag ju göra en del sånt själv, och brukar kunna ragga tag i åtminstone några korrläsare som kan ge lite feedback. Jag har ju också haft STOR och ovärderlig hjälp från gizmo när det gäller redigering; hon har gjort ett jättejobb och om hon lät mig betala henne så skulle jag göra det. Men som du säger, Eksem, hittar man rätt med arbetsprover... Så har jag ju jobbat med mina illustratörer: Hittar bra folk, ger dem så lösa eller hårda instruktioner de föredrar, och släpper dem lösa. Det är väldigt sällan jag bett om ändringar på något.

krank

Jag förutsätter för övrigt att eventuella frilansskribenter som vill jobba med mig kommer att göra det på samma basis som illustratörer: Jag har inte råd att betala lika mycket som ett större företag, så jag accepterar att bli nedprioriterad och har förståelse för förseningar och så. Jag vet att flera av mina illustratörer använder ströjobb från t.ex. mig för att fylla ut utrymmet mellan större och mer förmögna klienter. Det blir svårt, med de här pengarna, att försörja sig ordentligt enbart på rollspelsskriveri.

Ymir

Liten kantbaron
Neogames gamla rate för texter brukade vara 5 öre per tecken, om jag minns rätt. Nuförtiden gäller en annan och imho bättre modell där textskribenten får procent på vinsten av produkten, men den funkar ju inte om texten är gratis eller dylikt. Jag lovprisar alla ambitioner att betala rollspelsskribenter. Jag har helt slutat jobba gratis för rollspelsföretag och rollspelsmakare och tänker aldrig göra det igen, men jag har ibland accepterat mindre jobb jag bara får böcker i betalning för - tex Western IV, för att det var så otroligt awesome.

krank

Ymir;n126301 said:
Neogames gamla rate för texter brukade vara 5 öre per tecken, om jag minns rätt. Nuförtiden gäller en annan och imho bättre modell där textskribenten får procent på vinsten av produkten, men den funkar ju inte om texten är gratis eller dylikt.
Eller om man, som mig, konsekvent går med brakförlust =)

(Eller ja; inget av mina spel har hittills gått med vinst kan vi väl säga. Ett par av dem ligger dock bara några tusingar eller så från den magiska nollan...)

Så jag kommer att vara, ahem, försiktig med att använda mig av just den modellen. För att det inte skulle kännas schysst; "procent på vinst" blir lika med gratisarbete. Helmgast har ju helt andra siffror att leka med där.

Jag skulle däremot absolut vara öppen för en lösning där en skribent skulle få dels en rimlig bassumma per ord och utöver det en "in the unlikely event of profits"-procent.

Ymir

Liten kantbaron
krank;n126303 said:
Eller om man, som mig, konsekvent går med brakförlust =)

(Eller ja; inget av mina spel har hittills gått med vinst kan vi väl säga. Ett par av dem ligger dock bara några tusingar eller så från den magiska nollan...)

Så jag kommer att vara, ahem, försiktig med att använda mig av just den modellen. För att det inte skulle kännas schysst; "procent på vinst" blir lika med gratisarbete. Helmgast har ju helt andra siffror att leka med där.

Jag skulle däremot absolut vara öppen för en lösning där en skribent skulle få dels en rimlig bassumma per ord och utöver det en "in the unlikely event of profits"-procent.
För ett så litet spel/företag som ditt hade jag personligen utan tvekan nöjt mig med en rimlig bassumma per ord. Heck, det hade jag gjort i de flesta lägen, och nog föredragit i en hel del.

Harry S

Swordsman
krank;n126299 said:
Men nu ska vi se... 0.01 till 0.07 dollar per ord, dvs mellan c:a 10 och 60 öre i reda svenska pengar, löst räknat och slarvigt avrundat. Låt oss säga 50 öre som det högre; det är lätt att räkna på.
Den stora nackdelen med betalmodellen är att den premierar kvantitet före kvalitet.

Eksem

Champion
Harry S;n126308 said:
Den stora nackdelen med betalmodellen är att den premierar kvantitet före kvalitet.
I rollspelssammanhang är ju word count på ett beställningsjobb mer eller mindre satt, så det blir inte samma problem som dylika lösningar blir inom andra områden.

Krille

Super Moderator
Harry S;n126308 said:
Det beror på hur man utformar beställningen. "Jag vill ha ett äventyr på 32 sidor. I vårt format blir det ca 12800 ord."

Helmgast
Som sagt har vi rörlig ersättning till våra skribenter. Dessutom skriver vi ut författarens namn på bokryggen, för att höja crednivån för det stora arbete som författarna gör. Och jag tror att många likt mig drivs av just uppskattningen (och att man lär sig mycket av att skapa rollspel) så att skriva ut namn kan nog vara en bra idé även för andra rollspelsförläggare oavsett storlek. Finns säkert fler som redan gör det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att det här låter som en ypperlig idé och det ökar chansen att jag kommer att köpa och skriva något till Rotsystem tusenfalt.

krank

Krille;n126315 said:
Det beror på hur man utformar beställningen. "Jag vill ha ett äventyr på 32 sidor. I vårt format blir det ca 12800 ord."
Precis. Det är ju mer så en typisk beställning i rollspelssammanhang ser ut, tänker jag mig. Eller iaf för mig. Jag har ju ganska specifika format -- en Fenixartikel på ett visst antal sidor, eller en minimodul på max två sidor, eller så. Sen om författaren ämnar gå utanför överenskommet word count så får man väl ta diskussionen då.

krank

Som sagt har vi rörlig ersättning till våra skribenter. Dessutom skriver vi ut författarens namn på bokryggen, för att höja crednivån för det stora arbete som författarna gör. Och jag tror att många likt mig drivs av just uppskattningen (och att man lär sig mycket av att skapa rollspel) så att skriva ut namn kan nog vara en bra idé även för andra rollspelsförläggare oavsett storlek. Finns säkert fler som redan gör det.
Det tycker jag också verkar väldigt sunt, åtminstone i de fall där texten blir lång nog att få en bokrygg. Principen är dock god; självklart ska författarna synas. Om jag gör ett häfte så får namnen stå på framsidan, medverkar frilansarna i någon bok som har rygg får de sina namn där, om det mer är en gratis-PDF på hemsidan (sådan som jag skrivit flera av själv) så står såklart namnet högst upp längst fram där.

Harry S

Swordsman
Krille;n126315 said:
Jag ser det så här: Om man skriver äventyr för att man brinner för att skriva äventyr så skriver man äventyr oavsett om man tjänar (eller förlorar) pengar på det. Om man däremot skriver äventyr för att man brinner för att skriva äventyr och för att man tjänar pengar på det så gör man det inte enbart för att man brinner för det. Människor är inte dumma i huvudet. De förstår betalmodellen och de förhåller sig till den. Annars hade inte pengar spelat någon roll i sammanhanget och ni hade lika gärna kunnat be dem skriva äventyr åt er gratis.

Jag hade försökt att utforma en betalmodell som betalar för fler saker än antalet ord exempelvis saker som handouts, illustrationer på spelledarpersoner mm. Om du ändå ska betala för äventyrsskrivande så kan du lika gärna passa på att använda betalmodellen som en metod att vägleda skribenterna så att de skriver äventyr som du vill se dem.

Att betalmodellen word count är en etablerad betalmodell kanske är en bidragande orsak till att så många äventyr håller så låg kvalitet?

krank

Harry S;n126344 said:
Jag hade försökt att utforma en betalmodell som betalar för fler saker än antalet ord exempelvis saker som handouts, illustrationer på spelledarpersoner mm. Om du ändå ska betala för äventyrsskrivande så kan du lika gärna passa på att använda betalmodellen som en metod att vägleda skribenterna så att de skriver äventyr som du vill se dem.
Mina erfarenheter från att jobba med illustratörer är att det är mer effektivt att hitta rätt personer och ge hyfsat lösa ramar och stor frihet än det är att försöka köra micromanagement och beskriva det man vill ha i stor detalj.

Hur kvantifierar man det jag vill ha? Hur kvantifierar du till exempel att äventyret inte ska vara alltför linjärt, eller att det ska ha låg grad av strid? Betalt per decision point, avdrag per stridssituation?

Illustrationer på SLP:er förutsätter jag att jag köper in själv, det behöver inte äventyrsförfattaren göra. Samma sak med handouts och kartor. Kartor gör jag troligen själv eftersom Rotsystem har en säregen stil vad gäller sådant och jag dessutom tycker att det är roligt.

Äventyrsförfattaren kan absolut bidra med skissade kartor vid behov, men ska hen få mer betalt för det? Hur tänker du dig att en sån här betalningsmodell ska funka? Kan du ge ett konkret exempel?

krank

Harry S;n126344 said:
Att betalmodellen word count är en etablerad betalmodell kanske är en bidragande orsak till att så många äventyr håller så låg kvalitet?
Jag tror snarare att det är en kombination av t.ex:
  • Spelföretag som ger ut vad som helst (ingen utsortering, viktigast blir att det släpps äventyr inte vilken kvalitet de håller).
  • Olika uppfattningar om vad ett bra äventyr är (en del vill ju mest ha strider efter varandra).
  • Låg betalning (<10 öre, som ju tydligen en del kör med, är ju lite pinsamt) leder till låg effort.
  • Dålig kommunikation mellan författare och spelföretag under skrivandeprocessen.
Jag är mycket skeptisk till att betalningsmodellen i sig är bidragande; om inte annat för att det du nämner - handouts och porträtt - i mina ögon faktiskt inte är relevant för äventyrens kvalitet i mina ögon.

Snow

Swashbuckler
Jag är på mobilen så det blir kort. Jag tycker texter ofta tjänar på att kondenseras eller destilleras. Att man är ska självkritisk och tänker igenom vad man skrivit. Försöker få fram det viktiga utan att pladdra. Då blir det lite kontraproduktivt att få betalt per ord. Även om det i vissa fall att en uppgift för en redaktör så är det bra om författaren själv gör första ansatsen.

Annars tycker jag det är en lysande idé krank.

Krille

Super Moderator
Harry S;n126344 said:
Jag ser det så här: Om man skriver äventyr för att man brinner för att skriva äventyr så skriver man äventyr oavsett om man tjänar (eller förlorar) pengar på det. Om man däremot skriver äventyr för att man brinner för att skriva äventyr och för att man tjänar pengar på det så gör man det inte enbart för att man brinner för det.
Jag ser det så här: folk som äventyr för att de brinner för det skriver för sig själva. Därmed är leveransen osäker. Folk som får betalt ingår ett avtal. Och det gör leveransen bra mycket mer säker.

Så frågan är hur avtalet ska utformas. Man kan förstås sätta in en massa villkor på handouts, illustrationer etc, men sådant är inte ett mått på kvalitet. Det är snarare ett redaktörsjobb för att få äventyret begripligt och kommunicerbart till slutanvändaren. Och redaktörsjobb är en nödvändighet, för inget manus kommer in perfekt och färdigt att sättas.

För min del blir det en återgång till KISS-regeln, ("keep it simple, stupid"). Sidantalet är en variabel som kostar mycket att trolla med, så att ge en maxgräns på 12800 ord = 32 sidor är en fullt rimlig gräns att sätta. Sen kan författaren få göra vad hen vill inom det utrymmet och kommer att bli redaktionerad under tiden så att kvaliteten blir bra. Och blir den inte bra kommer vi jobba tills den blir det, eller tills vi dumpar förlusterna och inte ger ut äventyret.