som att alla dvärgnamn slutar på -in och alla alvnamn slutar på -el.
Ja, typiskt "vi försöker härma Tolkien misstag" ur mina "analyser".
Jag tycker att de flesta har Tolkiens namn som utgångspunkt - speciellt för just alver och dvärgar, men då är dvärgarna med -in och alverna med -el inte så många som man först tror, inte om man kollar Tolkiens anteckningar, och också lägger Silmarillion till Sagan Om Ringen. Då finner man massor dvärgiska och alviska namn av alla dess olika slag. I just Silmarillion tycker jag namnen varierar mångt och mycket. Det där med -in och -el är någonting vi själva har skapat när vi försökt härma Tolkien. Det kan jag säga står för mig själv för ett par år sedan i alla fall. Man försöker "likna" klangen i de namn man läst, och eftersom alver oftast är = Tolkien har det fötts någon illusion att alla alver har jätelånga namn som slutar på -el. Det stämmer dock inte om man kollar lite djupare.
Längesedan jag läste böckerna nu dock, även om jag kallar mig Tolkienfan. Det jag kommer på nu direkt bland dvärgar och alver som har -in och -el som ändelse är Galadriel, Glorifindel och Duin, Bahlin (stavningen kanske inte är den rätta nu heller). Faktum är ju också det att eftersom Tolkien skapade sina egna språk som har också de flesta alviska och dvärgiska namn som där skrivits en betydelse, vilket inte gör dem klychiga utan istället mer trovärdiga... Enligt mig i alla fall.
Nåväl, jag vet inte riktigt vad jag försökte säga, men jag luftade lite "jag tror" här, och kanske kan någon annan förstå sig på vad tusan jag hade tänkt säga. Well well...