Nekromanti Att klura ut namn till sin karaktär..

Johan K

Gammal & dryg
Ett av de svårare sakerna när man ska skapa sin nya karaktär är just namnet.. Tycker iaf jag.
Så min undran, hur gör ni när det står totalt stilla när man kommer till namnet ? Nuffror & sådant i all ära, men just namnet är ju just en sådan grej som är ganska viktig.. Eller hur.

/ Johan K, som i nuläget har totalstopp på att komma på ett namn till sin zvorda-dvärg till DoDT

Dimfrost

Special Circumstances
Alla bra rollspel har namnlistor att tillgå. (För Haragadas del visserligen först i Natt över Haragada, men eftersom modulen är gratis räknas det ändå.) :gremgrin:

Poseur

Swashbuckler
hmm håller med dig här och det tycker nog dom flesta är svårt.
Jag brukar använda mig av namnlistor om det finns.
Jag brukar dock offtast inte ta namnen rakt av utan modda dom lite, en konsonant här en vokal där eller en annan slutning på namnet...

Eller så brukar jag kolla på ord och namn i min omgivning och komma på ett namn som låter bra.
Tex Orumik ifårn ordet "Forumstatestik" här till höger.

Wilmer

Hero
Alla namn betyder något från början. Leta upp ett ord som representerar din karaktär på något sätt och översätt det till ett språk som får det att låta coolt.

Andy

Vila i frid
Jag har aldrig svårt att komma på namn, jag älskar att sitta och pula med olika för- och efternamn i all oändlighet. Ibland börjar min karaktär med ett namn, innan jag vet allt annat.

Jag har börjat gilla att ta namn som finns nämnda i rollspelstexter, namnet på en kung, en furste eller någon ur en stämningstext. Det, tycker jag, ger en känsla av att världen är mindre (på ett bra sätt) och det kan till och med vara så att din karaktär kommer att träffa en namne. Det tycker jag är kul.

När jag SLade Saga med ett gäng och de slog fram sina namn i från namnlistorna för Albiska namn så var det en spelare som inte ville slå på tabellen. Jag tyckte att han var töntig, men han slog istället 1T4 (en för varje spelare som satt runt bordet) och tog samma namn som spelare 3s karaktär (han slog 3). Då fanns det två personer i gruppen som hade samma namn. Och det är ju inte helt ovanligt i vår värld heller. Tänk hur många Martin eller Anders det finns.

Andy

Vila i frid
Några exempel på namn som jag är nöjd över:

Landau Mixi von Falkhaus (lönnmördar tvättbjörn med revolutionära och anarkistiska drag, M:UA)

Donerik Asksson av Sol & Måne (baron i Berendien, DoD:E)

William Ice (torped i USA, Kult)

Shawn "RedEye" Eccleton (smugglare i Berlin, Mutant 2090)

Anton Kinski (ryssk säkerhetsrisk, Kult)

Men vad ska din zvordadvärg heta? Jag ska försöka ge några tips.

Ahmen, Rakhil, Zekeom . . . (det var svårt, har inga Trudvangböcker på jobbet).

Andy

Vila i frid
En sak som är förbjudet i min bok är att ha ett förnamn och ett efternamn som börjar på samma bokstav.

Inga namn som Lennart Larsson, Erk Englon eller Servadis Sohlo.

Det är alldeles för enkelt. Det måste vara mer utmanande än så.

Eksem

Champion
jag är helt motsatt, jag är för allt som är enkelt, för att det är lättare att komma ihåg. Jag är inte vidare förtjust i namn som Abrothoth Xylimenios, utan fördrar namn i stil med Sam Smed eller så.

Andy

Vila i frid
Jag är inte vidare förtjust i namn som Abrothoth Xylimenios, utan fördrar namn i stil med Sam Smed eller så.
Jag gillar inte heller namn som Whexazerthion Dawelliphelixero, men där emot gillar jag många namn. Men ofta brukar mina karaktärer ha smeknamn, korta och enkla. Men Sam Smed går emot mina principer om för- och efternamn som börjar på samma bokstav (men det kanske var precis det du ville?).

Jag har ett annat exempel:

Min Hindenburgska hälare:

Jonathan "Oligadyste" Krysalis. Han är född med namnet Jonathan Bullare (kommer från Bullarebygden i Dalsland, sydväst om Karle) men tog namnet Krysalis från sin herre när han dog. Han smeknamn, Oligadyste, använder han när han "jobbar" som tjuv, hälare, smugglare och är det namn han är känd som på bakgatorna i Hindenburg. Men Oligadyste blev för långt så karaktärerna i spelgruppen förkortade det till "Dyste", vilket jag tycker helt okej. Det är alltid kul när namn växer fram i spel (och nu säger jag emot mig själv).

Krille

Super Moderator
Jag brukar läsa på om kulturen ifråga, eller uppfinna en kultur. Då är det i allmänhet svårt för mig att inte få ett namn typ bara sådär.

Ett exempel på processen finns här

solvebring

Superhero
Jag tycker namn är relativt lätt, men det kan väl vara för att man läser så mycket fanstsy. Jag slänger ihop något som klingar bra och som låter "fantasy".
Till DoD6 eller DODT är det ju främst nordisk fägring som gäller. Det skall låta lite svenskt, i alvernas fall lite finskt och i dvärgarnas fall någon slags ful blandning mellan finska och allmänt ruffigt med hårda vokaler.

... Men det är ju jag det. Alla tycker inte att det är lika lätt. Ena rollspelsgruppen jag är med i, som jag lirar med på folkhögskolan där jag pluggar, där var det de som just hade svårt för det här med namn. Då drog jag mig till minnes att ha sett någon pdf på Riotminds forum för länge sedan innehållande just namn. För att vara lite så där hövligt snäll i allmänhet frågade jag därför runt på riotminds forum tills jag fick namn-pdf:en skickad till mig. Det visade sig till och med finnas två sådana pdf:er.

Så, håll till godo:
Namn i Trudvang

... Blev tyvärr bara en PDF, eftersom någon tagit bort länkarna i min tråd av någon dum anledning. Men ovanstående fil finns också numera att finna under fliken "Fanmaterial" på Riotminds sida.

Christoffer

It's all pig.
Jag brukar kolla spam-mappen på mitt gmailkonto, brukar finnas massor av fina namnförslag som bara är att sno rakt av eller fantasifiera något.

Feuflux

omjonasson.se
Alla namn betyder något från början. Leta upp ett ord som representerar din karaktär på något sätt och översätt det till ett språk som får det att låta coolt.

Ganska exakt vad jag körde med en gång i tiden. Lexin har en massa svenska-till-X att plocka bland. Min Star Wars-karaktär (som var en sån där filur med gigantiskt konformat huvud (minns inte vad rasen kallas)) hette en moddad variant av orden "huvud" och "värk" på kroatiska. Glavu Trud-Ovi. Skitkul. :gremsmile:

xpanthom

Veteran
Jag är i alla fall allergisk mot stereotypa fantasynamn, som att alla dvärgnamn slutar på -in och alla alvnamn slutar på -el. När vi häromsistens nostalgitrippade och lirade lite Hero Quest (brädspelet alltså) hade jag därför demonstrativt min skäggiga dvärg att heta Kharin, son av Malin. :gremgrin:

solvebring

Superhero
som att alla dvärgnamn slutar på -in och alla alvnamn slutar på -el.
Ja, typiskt "vi försöker härma Tolkien misstag" ur mina "analyser".
Jag tycker att de flesta har Tolkiens namn som utgångspunkt - speciellt för just alver och dvärgar, men då är dvärgarna med -in och alverna med -el inte så många som man först tror, inte om man kollar Tolkiens anteckningar, och också lägger Silmarillion till Sagan Om Ringen. Då finner man massor dvärgiska och alviska namn av alla dess olika slag. I just Silmarillion tycker jag namnen varierar mångt och mycket. Det där med -in och -el är någonting vi själva har skapat när vi försökt härma Tolkien. Det kan jag säga står för mig själv för ett par år sedan i alla fall. Man försöker "likna" klangen i de namn man läst, och eftersom alver oftast är = Tolkien har det fötts någon illusion att alla alver har jätelånga namn som slutar på -el. Det stämmer dock inte om man kollar lite djupare.

Längesedan jag läste böckerna nu dock, även om jag kallar mig Tolkienfan. Det jag kommer på nu direkt bland dvärgar och alver som har -in och -el som ändelse är Galadriel, Glorifindel och Duin, Bahlin (stavningen kanske inte är den rätta nu heller). Faktum är ju också det att eftersom Tolkien skapade sina egna språk som har också de flesta alviska och dvärgiska namn som där skrivits en betydelse, vilket inte gör dem klychiga utan istället mer trovärdiga... Enligt mig i alla fall.

Nåväl, jag vet inte riktigt vad jag försökte säga, men jag luftade lite "jag tror" här, och kanske kan någon annan förstå sig på vad tusan jag hade tänkt säga. Well well...

Hjalle

Swashbuckler
-in är äldre än Tolkien

De flesta dvärgnamnen är ju från den nordiska mytologin, åtminstone de som florerar i Ringen-triologin och Bilbo (ergo, de mest kända). De är sålunda inte särskilt tolkienistiska namn - eller så är de det, beroende på hur man ser på saken.

-Hjalle, man blir sjukt dryg när man går in på den jäveln.