Nekromanti Att knö sig in i branschen

dibbe

Veteran
75%, arbetar hemifrån, helt fria arbetstider, bredband och dator hemma via jobbet.

Anställer ni? ;)

Nej, allvarligt, är egentligen inte alls ute efter att byta jobb, men det låter som arbetsförhållanden man skulle kunna stå ut med :)

Boll

Veteran
Re: Boll, läs det här och försök attta det till dig.

Jag hade inte tänkt att jobba med rollspel på heltid; den drömmen skrotades ganska så snabbt.

Vad jag undrade över är vilka jobb man kan ta som passar bra ihop med rollspelsskapande.

Projektledare låter väldigt intressant - vad exakt får man göra som en sådan?

Jag har ju egentligen två alternativ: Plugga vidare eller ta ett jobb. Om jag skall plugga skall jag nog söka till HDK (Högskolan för Design och Konst, i Göteborg), eftersom jag där får lära mig ännu mer om saker jag är otroligt intresserad av. Nackdelen med att plugga är dock de förbannade studielånen man måste ta.

Studie-biten har jag liksom klar för mig, så det är jobb-biten som jag vill klara upp nu.

Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg, det är så skönt att man kan snacka med folk som vandrat samma väg tidigare :gremwink:

Boll

Veteran
Om jag skall skriva ett eget rollspel så tänker jag inte börja trycka det så fort jag bara kan; det är bättre att ta reda på om folk faktiskt tycker om spelet först.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att skriva åt andra - så länge som jag själv gillar spelet jag skriver till. Plus att det alltid är lika mysigt att få se något som man själv skrivit hamna i tryck.

Boll

Veteran
Re: Vad jag antar att man behöver

"Tredje: man får inte vänta sig snabba resultat. Man måste ha tålamod. Jag har själv försökt om och om igen och fått både positiva och negativa svar. Men så är det - det är de positiva svaren man får leva på. Det gör bara att man blir lite mer realistisk, och lär sig att göra sitt allra bästa - för inget annat är gott nog."

Detta var en bra punkt; allt för ofta känner jag att jag vill att allting skall hända på en gång - jag får nog lära mig att ha lite mer tålamod :gremwink:

"Den dag när man sedan "gjort sig ett namn" så kanske det blir lättare, men jag tror nog vägen dit är både lång och snårig, vilket veteranerna här i forumet säkerligen kan hålla med om. (Även om kanske tiderna förändrats, men jag tror nog det alltid varit svårt att slå sig på någon form av hobbymarknad, eftersom majoriteten av en hobbys mer fanatiska utövare vill vara delaktiga.)"

Ja, det tror jag verkligen att den är, jag försöker bara få reda på ungefär hur snårig den verkligen är, samt vilka verktyg man skall skaffa för att komma framåt.

"Sedan vad man kan ha för jobb bredvid sitt rabiata skapande. Tja, det spelar nog absolut ingen roll. Jag rekommenderar jobb som antingen är väldigt slappa eller som ger naturligt utrymme för anteckningar, läsning och/eller språkutövning. Bra yrken är nog det mesta inom media, men egentligen fungerar det nog med vilket jobb som helst som inte är allt för mentalt utmattande."

Jättebra tips! Jag skall kolla runt lite och se vad jag kan hitta för arbeten inom det området. Slappa yrken hade jag ju lite i baktanke - eftersom jag får mer tid över till att pilla med rollspel.

Tack igen för alla svar!

Big Marco

Läskig
Re: Neogamarna

Jag är mest en irriterande ägare med massor av idéer, så jag stör Petter så mycket jag orkar. =) Men jag var också tvungen att skaffa ett riktigt jobb (dock var det länge sedan jag jobbade så lite som 40h per vecka).

Det är trist att marknaden är så liten. Man kanske skulle göra något åt det... ,-)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Boll, läs det här och försök attta det till dig.

Plugga måste man nästan alltid göra. Studielån är nåt man får leva med. Man kan ha flyt och surfa in tex Strix som praoplats och 12 år senare vara programutvecklare på Jarowskij som en kompis till mig är. Men oftats inte.

Design och konst är nog bra men jobben få. Och då får man verkligen problem med studieskulder. Projektledare för media innebär att man leder ett projekt tex att göra en folder, del av en tidning reklamkampanj eller ett TV-program. Det beror på var man jobbar vilka ansvar man får men de kan även inbeggripa kreativa delar. Då är det itne dumt om man har nån form av utbildning eller iaf arbetsprover.

Då du pluggar är det viktigt att se till att du får praktisera nånstans för att bygga kontakter. Det gör att KY utbildningarna är väldigt bra där man har 30 veckor praktik på 2 eller tre perioder.

Bara några småtips.

Lycka till