Nekromanti Att knuffa ett troll

Mogger

Hipsteranka
Ända sedan Debracy postade den här tråden har jag velat spela en anka som dricker julmust och knuffar troll:
https://www.rollspel.nu/threads/50403

"Vem vill inte... bara vara en anka efter att ha sett det? Eller möjligen fajtas med en anka, om man nu är mera lagd åt det hållet. Skjuta armborst, dricka julmust, snattra lite, kanske knuffa ett troll."

Så, om ni skulle skapa ett spel, vad skulle ni fokusera på, givet förutsättningarna?

hakanlo

Hero
Ankor är för mig mycket Ereb Altor, där de har sin hemvist på någon ö i Kopparhavet. Den bättre beläste får gärna komplettera vilken. Ankorna, eller stammar av ankor, är ofta i konflikt med diverse andra (människo-) riken.

Jag tänker därför att man skulle kunna basera spelet på Erebsk setting, med viss beskrivning av ett av dessa ankriken. Ankriket skulle förmodligen ha mål i form av att stärka sin handel, kontrollera trader, och stärka sig i vissa regioner. För detta skulle de ha behov av operationer i fiendeland.

Äventyrarna skulle då vara en grupp ank-agenter. Kanske reser de inkognito som (relativt) fredliga köpmän runt på kopparhavet. Men när natten faller över fiendehamnen där deras kogg för stunden ligger, klär de sig i svarta, lånta fjädrar, och smyger ut på tysta plattfötter, för att förrätta dolska värv - spionage, kidnappningar och annat dolskt.

Väl på havet kan deras handelskuta närhelst sämre skyddade vesslor siktas plötsligt hissa en näbbbeprydd dödskallefana, varefter snattrande pirater bordar via änterhakar eller snabbsimmande specialtrupper.

Då spelet skulle handla om små agentgrupper, skulle det finnas visst stöd för att skapa sådana - alla spelare får en roll i gruppen. Ankorna har sedan specialkunskaper inom allsköns ofog av typ inbrott, spionage och kaperi.

Säkert har ankornas samhälle en säregen (brist på) moral, och annat lustigt. Givetvis utövas deras religion i ett tempel vid namn Ankor Wat.

Troll att knuffa? Kanske inte så många på Kopparhavets vågor, men det kan gärna introduceras någon falang av havstroll som eftersträvar samma intressen som ankorna. På så sätt bjudes möjligen läge att kölhala eller knuffa ett troll av plankan.

Ram

Skev
Måns said:
Så, om ni skulle skapa ett spel, vad skulle ni fokusera på, givet förutsättningarna?
Jag skulle nog fokusera på att ha trollknuffandet som avslutning, det som alla både jobbar emot och det som alla vill undvika. 50 cm anka är över lag ett lättare snack för ett 300 kg:s troll.

Så spelet skulle snarare fokusera på snattrandet, mustandet, någon sorts lagom ofokuserade förhandlingar om vem som måste gå ut och knuffa trollet, vad trollet egentligen gjort, vems farbror som borde vara mest sur över det, vems ägg som är snyggast, hur alla andra saker man kommer på knyts samman till det som trollet faktiskt eventuellt gjort sig skyldig till och liknande.

Genesis

Ni dés ni maître
Ankestaadt: kronan i det Ankerländska imperiet. Här samlas folk från världens alla hörn för att göra affärer, bli rika, nå sina drömmar. Folk och fä verkar hamna i Ankestaadt utan att ens ha koll på hur de kom dit. Det är en jättelik smältdegel av alver, människor, orcher, dvärgar och troll. Och förstås ankorna.
Det är inget snack om att ankorna är stadens herrar. Lagen är inte jämlik; att döda en anka är många gånger värre än att döda en människa. Att ens vara oartig mot en av Ankestaads elit är att riskera fängelse. Och där är det många som hamnar, för det är svårt att vara artig mot en anka. Skräniga, burdusa, ofta fulla av must och med en von oben-attityd som får håret att resa sig i nacken. Om du är ett troll i Ankestadt och blir knuffad av en anka, knuffa inte tillbaka.

Alternativt skulle jag basera det på samma attityd hos ankorna, men man spelar en grupp ankor i främmande land där de inte beskyddas av lagen, men istället ge dem en rejäl dos sanslös tur. Vunna konflikter beskrivs inte som ett resultat av ankans skicklighet, utan av hennes tur. Så efter att trollet blivit knuffat vänder det sig om för att slå iväg ankan till Hälsingland, men missar och träffar en pelare istället, vilket får taket att rasa in över honom, men mirakulöst skona ankan.

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Jag skulle nog fokusera på att ha trollknuffandet som avslutning, det som alla både jobbar emot och det som alla vill undvika. 50 cm anka är över lag ett lättare snack för ett 300 kg:s troll.

Så spelet skulle snarare fokusera på snattrandet, mustandet, någon sorts lagom ofokuserade förhandlingar om vem som måste gå ut och knuffa trollet, vad trollet egentligen gjort, vems farbror som borde vara mest sur över det, vems ägg som är snyggast, hur alla andra saker man kommer på knyts samman till det som trollet faktiskt eventuellt gjort sig skyldig till och liknande.
Ah, coolt. Det är alltså ett troll som ska knuffas. Tuff lösning. Du leder.

Mogger

Hipsteranka
Hakanlo said:
Äventyrarna skulle då vara en grupp ank-agenter.
Ankenter? :gremwink:

Hakanlo said:
...Men när natten faller över fiendehamnen där deras kogg för stunden ligger, klär de sig i svarta, lånta fjädrar, och smyger ut på tysta plattfötter, för att förrätta dolska värv - spionage, kidnappningar och annat dolskt.
Lysande! Ankspioner är coolt. Och havstroll var inte så dumt heller. Ankor Wat är...Tja, vi lämnar det ämnet. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
Ankestaadt: kronan i det Ankerländska imperiet. Här samlas folk från världens alla hörn för att göra affärer, bli rika, nå sina drömmar. Folk och fä verkar hamna i Ankestaadt utan att ens ha koll på hur de kom dit. Det är en jättelik smältdegel av alver, människor, orcher, dvärgar och troll. Och förstås ankorna.
Det är inget snack om att ankorna är stadens herrar. Lagen är inte jämlik; att döda en anka är många gånger värre än att döda en människa. Att ens vara oartig mot en av Ankestaads elit är att riskera fängelse. Och där är det många som hamnar, för det är svårt att vara artig mot en anka. Skräniga, burdusa, ofta fulla av must och med en von oben-attityd som får håret att resa sig i nacken. Om du är ett troll i Ankestadt och blir knuffad av en anka, knuffa inte tillbaka.
Haha, men vad handlar spelet om? Är det ett slags moraltest?

Tur är bra! Alla ankor behöver tur!

Ram

Skev
Efter att ha haft en natt att fundera så dök en ny idé upp. Mouse guard, fast i en skitigare värld. Världen är mer utvecklad, men i kaos a la bananrepublik. De flesta är kappvändare och följer dem som är hetast just nu. Lojal är man mot sig själv och i lagom mängd mot den grupp man är tightast med, det gäng man hänger med nu.

Jag tänker mig De tre musketörerna, fast med skiftande lojaliteter och avsevärt fler fraktioner. Man bombas med händelser riktigt ofta och får ändra sin hållning på lämpligt sätt efter vad som har hänt.

Och det borde väl heta Duck patrol. :gremsmile:

hakanlo

Hero
Ankor = möss, Vesslor = troll. Ingen dum idé! Hur kan man ankifiera det vidare? Och vad innebär "duck nature"?

Själv skulle jag gärna se att territorierna ersättts med en akvatisk miljö av något slag, arkipelager, trånga sund och öar med ank-sirener. Expeditioner till avlägsna ank-kolonier. Konvojer att skydda mot havstroll. Sjunkna skatter som supersimmande fridykarankor bärgar.

Reglerna i MG för väder skulle nog funka bra till havs - där är man ju extra prisgiven vädrets nycker.

Mogger

Hipsteranka
Ja, det är nästan för lätt. :gremsmile:

Ett MG-Hack är det alltså, då vet vi det.

Edit: Och ja, till havs är väderreglerna bättre!

Mogger

Hipsteranka
Duck Patrol. :gremsmile: Ja, det här är jag sugen på att testa.

Duck Nature, jag har för mig att vi snackade om i vrållådan för ett tag sedan, och vill också minnas att vi kom fram till vad det var. Men nu minns jag inte.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det var väl till Burning Wheel? Jag tror "självhävdelse" eller något liknande kom upp -- ankor är mindre och svagare än de flesta andra humanoider, har inga egna riken och ses dessutom som komiska. Inte konstigt att de bröstar sig och försöker skryta och överbevisa andra så snart de kan.

Ram

Skev
Hakanlo said:
Ankor = möss, Vesslor = troll. Ingen dum idé! Hur kan man ankifiera det vidare? Och vad innebär "duck nature"?

Själv skulle jag gärna se att territorierna ersättts med en akvatisk miljö av något slag, arkipelager, trånga sund och öar med ank-sirener. Expeditioner till avlägsna ank-kolonier. Konvojer att skydda mot havstroll. Sjunkna skatter som supersimmande fridykarankor bärgar.

Reglerna i MG för väder skulle nog funka bra till havs - där är man ju extra prisgiven vädrets nycker.
Det där är asballa idéer! Den behöver en klassisk fantasykarta för att koka ihop till nästa naturliga steg.

Jag å min sida hade tänkt mig Paris, ~1700, ett (lego)gäng med en egen bas liknande tänket i Deds bok samt en bunt nya conditions som har med begränsningar av möjligheten att interagera med omvärlden (t.ex. Valt fel sida, Under granskande ögon och liknande). Staden är en bubblande gryta av politiska och handelsmässiga intriger, olika fallanger och olika raser. Ankorna är de dominanta, men de flesta klassiska fantasyraserna bör finnas representerade. Några lycksökande människor, ett hyfsat stort område snikna dvärgar, ett fåtal högdragna alver, svartalfer i hyfsade mängder, troll såklart och halvängdsmänsninjor. Eller nåja... Det måste finnas minst två konkurrerande religioner, hinkvis med handelshus, minst tio tronpretendenter med olika rimliga krav på tronen, en handfull officiella militära organisationer som ingen tar något vettigt ansvar utan mest träter inbördes, tonnvis med hak av olika dignitet, flera platser för spel och turneringar och en total avsaknad av struktur vad gäller lag och ordning, byggnationer, avfallshantering och annat viktigt.

Simon

Swashbuckler
Hakanlo said:

Det här är så bra!!!

Christoffer

It's all pig.
Hans. said:
Måns said:
Ett MG-Hack är det alltså, då vet vi det.
Har för mig att det hacket redan är gjort, men då bara i vrållådan.
Det var jag som lovade någon att skapa en Ank-setting, men det kom en massa skit emellan. :gremsmile: