Statement och tankar om namn:
(Det bara kom för mig att resonera om det här...)
Kort och gott är namn viktiga. Inte alltid för att de ska ha en faktisk innebörd och betyda någonting utan för att det stärker intrycket av att "det här är trovärdigt" - "Den här världen är sin egen, den finns".
Att spela med spelledare som inte kan ge svar på vad stället heter eller som i ren panik döper sina SLP:s till Sven-Bertil eller Legolas är det värsta jag vet. Då får man relationer till saker utanför spelvärlden och det känns plötsligt inte längre trovärdigt - det känns bara hafsigt och löjligt. En spelvärld i en "fantastisk" värld bör vara sin egen - även om den bygger på verkliga kulturer behöver den namn, kulturer och detaljer som gör den trovärdig. Kort och gott är min filosofi den att det är inte det stora hela - att man skriver tre hundra A4 om världens geografi - som är det viktigaste, utan detaljerna: "Namnen här låter si och så, det här landet är berömt för sin vinexport, här använder man sådana vapen på grund av, här är klädmodet sådant..."
Därav försöker jag alltid påminna mig om att förbereda namnlistor, både för sporadiska SLP:s liksom för platser. Kort och gott, i relation till tråden, så är det nog bra för oss rollspelare att tänka över det här med namn och försöka vara seriösa med det. Och just där är inspirationskällorna viktiga. Att ta en utländsk film med undertexter på ett främmande språk, som du, Niklas, tipsar om, var ett bra initiativ tycker jag. Det är ibland ruskigt svårt att hitta bra inspiration med andra ord. Hoppas den här tråden utvecklar sig.