Jag har funderat en del på det här med att skapa äventyr.
Hur Rollspels äventyr ska vara, vad som behövs för att de ska bli roliga osv. Hur kräsen ska SL vara? Vad krävs för att ett äventyr ska bli bra?
Kanske man kan ta reda på det på att något sett dela upp äventyret i komponenter. Eller ja fast med ett mer passande ord.
Så jag tänkte igenom lite äventyr jag spelat och dom jag skapat.
Jag har kommit fram till att alla ser lika ut till grunden.
Det finns ett offer och en skurk, rpna är hjältarna. (glömde;
en plats också).
Detta kanske inte är någon nyhet för er, särskilt inte för ni som kanske har lite koll på grundläggande dramaturgi. Men det jag funderar är om det verkligen behövs några fler saker för att ett rollspels äventyr ska bli roligt. Det kanske räcker med at det är så enkelt? Sen bara varierar man innehållet. En skurk måste ju inte alltid vara en onding, det kan vara en sjukdom, en öken osv.
Offret kan ju också variera, ofta kanske det är "försvarslösa goda bybor", ibland kanske det är rpna själv. Man kan ju också göra så att rpna omedvetet är skurkarna, iaf till en början att dom fattat att de gjort fel. Sen behöver det ju inte vara så stelt, det kan ju finnas flera platser, flera olika offer och flera skurkar, men att ändå grunden består av den principen.
Jag tror att man med dessa grundläggande pelare kan ganska lätt göra äventyr. Man kan ju helt utgå från dom egentligen, eller stödja sig mot dom när man får lite idetorka. Vad vet jag. Bara lite ideer jag såhär kom på, eller ja... jag har väll inte uppfunnit hjulet direkt^^
Jag har många äventyrs ideer jag inte vetat hur jag ska göra med,
men nu när jag tänker att det inte är så krångliare än såhär så får jag enklare att reda ut dom genom att gå liksom till grunden.
När vi ändå är inne på detta. Känner ni till några bra "komponenter" eller ingridienser som ofta förekommer i äventyr oavsett genre/ eller i en särskild genre?
Hur Rollspels äventyr ska vara, vad som behövs för att de ska bli roliga osv. Hur kräsen ska SL vara? Vad krävs för att ett äventyr ska bli bra?
Kanske man kan ta reda på det på att något sett dela upp äventyret i komponenter. Eller ja fast med ett mer passande ord.
Så jag tänkte igenom lite äventyr jag spelat och dom jag skapat.
Jag har kommit fram till att alla ser lika ut till grunden.
Det finns ett offer och en skurk, rpna är hjältarna. (glömde;
en plats också).
Detta kanske inte är någon nyhet för er, särskilt inte för ni som kanske har lite koll på grundläggande dramaturgi. Men det jag funderar är om det verkligen behövs några fler saker för att ett rollspels äventyr ska bli roligt. Det kanske räcker med at det är så enkelt? Sen bara varierar man innehållet. En skurk måste ju inte alltid vara en onding, det kan vara en sjukdom, en öken osv.
Offret kan ju också variera, ofta kanske det är "försvarslösa goda bybor", ibland kanske det är rpna själv. Man kan ju också göra så att rpna omedvetet är skurkarna, iaf till en början att dom fattat att de gjort fel. Sen behöver det ju inte vara så stelt, det kan ju finnas flera platser, flera olika offer och flera skurkar, men att ändå grunden består av den principen.
Jag tror att man med dessa grundläggande pelare kan ganska lätt göra äventyr. Man kan ju helt utgå från dom egentligen, eller stödja sig mot dom när man får lite idetorka. Vad vet jag. Bara lite ideer jag såhär kom på, eller ja... jag har väll inte uppfunnit hjulet direkt^^
Jag har många äventyrs ideer jag inte vetat hur jag ska göra med,
men nu när jag tänker att det inte är så krångliare än såhär så får jag enklare att reda ut dom genom att gå liksom till grunden.
När vi ändå är inne på detta. Känner ni till några bra "komponenter" eller ingridienser som ofta förekommer i äventyr oavsett genre/ eller i en särskild genre?