Nekromanti Att konvertera GURPS

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Under senare tid har jag fördjupat mig i den utomordentliga boken GURPS Black Ops, som - för de som inte har en aning om vad det är - går ut på att mörda övernaturliga varelser som en del av en topphemlig konspiration.

Men eftersom GURPS och jag är en dålig kombination så har jag listat ut att Spycraft nog är det som lämpar sig bäst till min vision av Black Ops. Tyvärr dyker då frågan upp; hur konverterar man GURPS till d20?

Visst, systemet är enkelt, och skalan är i stort sett densamma. Men på något sätt måste det gå att skapa ett enkelt och konsekvent mönster för konvertering, för att spara jobb när man förbereder sina vidunder.

Så, har ni några förslag, ni som är mer matematiskt lagda än jag själv?

Hur översätter man en 700-poängs karaktär i GURPS till d20? Level 10?

Hur gör man spelet "balanserat" och ser till att monstren fortfarande är bra mycket tuffare än rollpersonerna?

Men jag tycker det kan vara intressant med en generell diskussion om hur folk här brukar använda sina GURPS böcker. Även de som inte spelar GURPS. Hur översätter man direkta regler till sina egna spel? Finns det oftast motsvarigheter, eller blir man tvungen att komplementera?

Hur konverterar man GURPS?

Shoot!

(För övrigt var mitt andra alternativ att köra med d6 Classic istället, från Men in Black RPG, men jag tror det kommer bli d20.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Bra fråga, det är mycket svårare att konvertera från de relativt löst hållna BRP-varianterna än att konvertera till dem. BRP har väldigt få beroenden mellan olika delar, man kan ganska lätt plocka och mickla med dem utan att förstöra något som är beroenende av det. Det är förresten största anledningen till att det öppna system jag pysslar med ska vara BRP-baserat, att det ska vara lätt att modifiera.

Det enklaste sättet (som du antagligen inte kommer att gilla) är att göra en GURPS-karaktär och sedan översätta värde för värde. Erfarenhet och levels får man försöka köra på känsla efter hand.

Det näst enklaste sättet är att använda källmaterialet, dvs rena fakta, och sedan använda en d20-variant i en liknande setting, så att man har lämpliga klasser man kan "låna" och modifiera. Kräver lite sunt förnuft bara.

På det hela taget tror jag att du ska bekymra dig mindre om konsekvens och balans än om flyt, speciellt då det gäller balansen karaktärer/omgivning. Den balansen kan du lätt justera on the fly efter hand som det behövs. Visst, i början kanske det visar sig att det ofta finns en skurk till runt hörnet, eller att den där NPCn spelarna har med sig har en fruktansvärd tur med sina tärningslag (som man slår dolt), men efter att tag får man känslan för det och då försvinner problemen.

Med andra ord, läs genom världen, inspireras av den och spela sedan från den inspirationen i ett annat system. Att detaljöversätta löpande är bara för segt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Med andra ord, läs genom världen, inspireras av den och spela sedan från den inspirationen i ett annat system. Att detaljöversätta löpande är bara för segt.

Jag kommer nog att spela rent Spycraft och använda mig av det spelet fullt ut, eftersom jag gillar spion-prylen och anser att den passar alldeles utmärkt i kombination med Black Ops. Sedan är ju GURPS Black Ops uppbyggd på ett sådant sätt att man kan ta vad man vill ha. Det mesta meterialet är väldigt generellt, och beskriver väl främst "The Company" så ingående som möjligt.

Näe, problemet är egentligen inte lika mycket de grundläggande reglerna som monstren. Faktiskt. Jag har funderat på att använda mig av så mycket monster jag bara kan hitta i min rollspelshylla, förutsatt såklart att de passar min vision av Black Ops. (Har redan nu planer på att kasta in lite Byakhees och andra Cthulhu godsaker... hehe. Cthulhu d20 kanske? Hmm.)

Nåja. Kort och gott är väl det jag funderar på vilka stats etc. som man kan ge exempelvis Greys och deras pryttlar för att de fortfarande ska vara förbaskat jobbiga oavsett vilken level RP befinner sig på...

Jag vet inte. Men faktum är att d20 är inte i mitt tycke tillräckligt flexibelt, men jag gillar det - så jag kommer att använda Spycraft till min Black Op kampanj. Men hur! Det är ett intressant dilemma, faktiskt...

Finns det ingen fiffig femminuterslösning?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur översätter man en 700-poängs karaktär i GURPS till d20? Level 10?
Jag har för mig att vi kom fram till en vettig formel för ett tag sedan:
GURPS points = max skill ranks * 10 i d20
(max skill ranks = lvl+3)
Så 700 points i GURPS = (700/10)-3= lvl 67 i d20
Jag vet inte hur exakt det är, men det är snabbt.
(den här konverteringen är linjär, kanske ska konverteringen vara progressiv)

Tänk på att vissa förmågor värderas olika i GURPS och d20, som t.ex. vampires.
I DnD så är Vampire ECL+2, vilket skulle ge +20pts i GURP
(jag har för mig att vampyrer ligger närmare +200pts än +20 i GURPS)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Så 700 points i GURPS = (700/10)-3= lvl 67 i d20

Oj... Tja. Jag hoppas väl att jag inte behöver ta i så mycket när det spelas. Tror den tuffaste rollperson jag någonsin haft i ett Lvl-system var på Level 8... så 67. Jag vet inte riktigt :gremwink:

Täcker ens Epic Level Handbook så högt? (Äger den inte, och kommer nog inte köpa den.)

Sak samma. Jag har en känsla av att den här jämförelsen bara påvisar att det nog är svårare att översätta än jag trodde.

Kan betyda att det blir desto roligare att se hur kampanjen artar sig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Oj... Tja. Jag hoppas väl att jag inte behöver ta i så mycket när det spelas. Tror den tuffaste rollperson jag någonsin haft i ett Lvl-system var på Level 8... så 67. Jag vet inte riktigt
Tja, 700 poäng är groteskt mycket även i GURPS. Vi pratar stålmannen i så fall. Utan superförmågor så tror jag att det är svårt att bränna 700 poäng meningsfullt, misstänker att man kan allt mycket tidigare...

GURPS har en underlig skala, där de första poängen är viktiga, sedan blir det inte så viktigt ett tag och en bit över 100 så får de helt enorm inverkan igen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, 700 poäng är groteskt mycket även i GURPS. Vi pratar stålmannen i så fall. Utan superförmågor så tror jag att det är svårt att bränna 700 poäng meningsfullt, misstänker att man kan allt mycket tidigare...
Jag har för mig att en figur i GURPS Black Ops måste ha minst 14 i alla sina stats (där ryker 180 av poängen), samt minst en poäng i kanske hundra färdigheter eftersom en Black Op ska kunna allt. Sedan är nog en schysst stor Patron inbyggd också.

Men jo, 700 poäng är tokmycket i GURPS. Den rekommenderade nivån i GURPS Supers är ca 500 poäng, och då får man något i stil med en halvbra X-menfigur (alltså inte Phoenix eller Professor X, men kanske Cyclops eller en tidig Wolverine).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jag har för mig att en figur i GURPS Black Ops måste ha minst 14 i alla sina stats (där ryker 180 av poängen), samt minst en poäng i kanske hundra färdigheter eftersom en Black Op ska kunna allt. Sedan är nog en schysst stor Patron inbyggd också.
Jag tror iofs att man har en packe riktigt saftiga disadvantages också...

Sedan tycker jag iofs att sådana karaktärer blir tråkiga. Det är tråkigt om man är så bra att man saknar svaga sidor. Jag skulle nog dragit ner poängen och kört med cinematiska regler (det finns en del bra sådana på nätet) i stället.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,636
Location
Fallen Umber
Men jag tycker det kan vara intressant med en generell diskussion om hur folk här brukar använda sina GURPS böcker. Även de som inte spelar GURPS. Hur översätter man direkta regler till sina egna spel? Finns det oftast motsvarigheter, eller blir man tvungen att komplementera?
Själv har jag en mindre samlig GURPS-böcker men använder aldrig systemet i sig. Jag koncentrerar mig på världsbeskrivningen och använder reglerna för att jämföra olika företeelser med varandra, och inte så mycket mer. Värt att notera är att jag aldrig har kört en ren kampanj i någon av mina GURPS-världar, utan bara har plockat ut väl valda delar ur dem. I mitt tycke är det just de regellätta GURPS-böckerna som är de mest intressanta: favoriterna är nog Steampunk, Cabal, Illuminati och New Sun.

Jag ser listorna på advantages/disadvantages, skills och så vidare som rekommendationer på vad som kan passa i skilda miljöer. Karaktärsbeskrivningarna ger förslag på vilken sorts äventyrare som kan finnas, och ett hum om vilka färdigheter de bör behärska, men just poängantalet struntar jag högaktningsfullt i (bara eventuellt kollar jag den övergripande nivån). Däremot måste jag tillägga att 700 poäng låter otroligt mycket. I In Nomine har man 675 poäng för att skapa sin ängel/demon, och på den högsta nivån i Technomancer (där man spelar drakar eller vampyrer, ungefär) har man runt 500 poäng. I och för sig har jag ingen direkt koll på Black Ops, men ändå...


/Dimfrost
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skulle nog dragit ner poängen och kört med cinematiska regler (det finns en del bra sådana på nätet) i stället.
Enligt uppgift ville S. John Ross (författaren till Black Ops) ha det så, och ha med en fördel som gjorde att man kunde göra prylar med schysst default i stället för att ha femtielva miljoner färdigheter på rollformuläret, men det fick han inte för Evil Stevie.

Sedan, om man ska använda Black Ops rakt av så är det inte sååå farligt att göra en rollperson. Man "måste" nämligen ta en av 4-5 templates som är värda 600 eller 650 poäng (minns inte riktigt), som reflekterar den specialiserade träning Black Ops inom olika grenar får (jfr. pansartrupper kontra artilleri - båda har en viss grundträning men olika specialiseringar ovanpå). Sedan kan man ta några poäng disadvantages (även om det finns en hel del som inte tillåts, av den enkla anledningen att folk med dessa inte skulle kunna klara av den hårda träningen för att bli en Black Op alternativt inte godkännas för jobbet) plus spendera resten av poängen upp till 700 för att få lite personlig touch. Det är inte i närheten av att vara lika jobbigt som att göra en 700-poängare från början.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Den rekommenderade nivån i GURPS Supers är ca 500 poäng, och då får man något i stil med en halvbra X-menfigur (alltså inte Phoenix eller Professor X, men kanske Cyclops eller en tidig Wolverine).

Jo, men GURPS Supers pippar ju också GURPS grundsystem fullständigt. En 500 poängs rollperson i Supers kan vara väsenskild från en 500 poängs rollperson utan Supers reglerna. "Stat progression" efter en 20 (och igen efter 30?) är ju helt annorlunda, så det går faktiskt att med 500 poäng ha 100 i ST vilket är fullkomligt omöjligt i "standard GURPS".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jo, men GURPS Supers pippar ju också GURPS grundsystem fullständigt. En 500 poängs rollperson i Supers kan vara väsenskild från en 500 poängs rollperson utan Supers reglerna. "Stat progression" efter en 20 (och igen efter 30?) är ju helt annorlunda, så det går faktiskt att med 500 poäng ha 100 i ST vilket är fullkomligt omöjligt i "standard GURPS".
Jo, superförmågorna är rätt så super. Å andra sidan så hör det till stilen, så det stör inte mig så mycket.

GURPS Supers rekommenderar jag starkt om man vill spela två grupper mot varandra! Bara ge skurkarna någon typisk skurkig plan som kräver ett antal skumma ingredienser (jättediamant, klyvbart material och experimentiell jättelaser körde jag med) och en av hjältarnas superkrafter, se till att hjältarna kan ingripa ganska fort mot den första stölden och strö lite ledtrådar, släpp lös dem, luta dig tillbaka och beskåda förödelsen.

Lägg gärna på någon "inte-döda"-kodex eller liknande, det blir roligare så.

(edt: En sak till. Färdiga karaktärer! Det funkar mycket bättre så!)
 
Top