Diskussionen i Reccas tråd har löpt drygt tre sidor och gett bra synpunkter. Jag har en snarlik frågeställning, som föddes av funderingar i den tråden:
Förutsättningen är precis som den ursprungliga att vi har ett rollspel med viss "mekanik", dvs. det finns värden som ska representera egenskaper och t.ex. färdigheter.
Om en spelare då (medvetet?) håller igen att använda resurser (poäng att skapa rollpersonen eller liknande) för att bygga ut sociala aspekter för att istället maxa andra värden, och sen försöker rollspela en nivå över vad rollpersonens värden motsvarar - kan man då kräva av spelaren att "dumma ned sig" till de värden karaktären har?
Jag har haft situationer som SL där detta har känts som ett problem. Personer som i kraft av att vara smarta, sociala, verbala et.c. får liksom en massa gratis. De kan, i de flesta system, satsa mer på stridsfärdigheter eller annat och sen satsa på att rollspela som sjutton i alla sociala situationer.
Jag har aldrig velat rycka in och säga "du borde slå för det där", eftersom det dessutom ofta varit så att det är de få spelarna som står för 90 procent av det verkliga rollspelandet i gruppen och det har jag liksom inte velat bestraffa. Men det blir samtidigt en orättvis situation.
Förutsättningen är precis som den ursprungliga att vi har ett rollspel med viss "mekanik", dvs. det finns värden som ska representera egenskaper och t.ex. färdigheter.
Om en spelare då (medvetet?) håller igen att använda resurser (poäng att skapa rollpersonen eller liknande) för att bygga ut sociala aspekter för att istället maxa andra värden, och sen försöker rollspela en nivå över vad rollpersonens värden motsvarar - kan man då kräva av spelaren att "dumma ned sig" till de värden karaktären har?
Jag har haft situationer som SL där detta har känts som ett problem. Personer som i kraft av att vara smarta, sociala, verbala et.c. får liksom en massa gratis. De kan, i de flesta system, satsa mer på stridsfärdigheter eller annat och sen satsa på att rollspela som sjutton i alla sociala situationer.
Jag har aldrig velat rycka in och säga "du borde slå för det där", eftersom det dessutom ofta varit så att det är de få spelarna som står för 90 procent av det verkliga rollspelandet i gruppen och det har jag liksom inte velat bestraffa. Men det blir samtidigt en orättvis situation.