Nekromanti Att kränga sitt spel

Rising

Vila i frid
Re: Ok, Svartvitt i A5....

"Jaha, jag trodde tvåfärg innebarexempelvis: "Svart och brunt och allt däremellan", men du säger alltså att det bara innebär "Svart och brunt. Punkt!""

Nejnejnej, själva illustrationerna kan förstås vara halvbruna, halvsvarta och alla möjliga blandningar av svart och brunt i olika grader, men filen du lämnar till tryckeriet får enbart ha två kanaler: Svart och Brunt. Alltså; det går utmärkt att rita en bild i photoshop med en svart och en brun färg, men om du sparar den som en CMYK så blir det inte rätt hos tryckeriet. Då är ju din bruna färg en blandning av gult, magenta, cyan och svart, inte "ren" brun.

"Svårare om något. Faktum är att saker är knepigare att formge ju mindre plats man har att forme det på("Konst mäts inte i kvadratmeter", vettu, miniatyrbilder är ofta svårare att göra och dyrare än heltavlor)..."

He he he, du har inte formgett tidningar du... Jag satt och layoutade en stor tidning i DN-format en gång. Sheiiit, det är galet jobbigt! Det blir så mycket bilder och det är så jobbigt att få det hela luftigt och snyggt med rena diagonaler över sidan och så att man får till tillräckligt med text för att täcka sidorna på varje uppslag. Ett litet format är rena drömmen jämfört med ett stort. Då har du ju bara en textmassa att smälla upp på ett antal sidor, och det enda man behöver tänka på är att undvika änkor och horungar osv. Hur enkelt som helst. Har man en stor tabell? Ja, lägg den mitt på sidan, typ. Det finns inte så många andra ställen att lägga den på. Jobbar man med ett stort sidformat finns det plötsligt massor med möjligheter, och alla är verkligen inte bra.

Ett A5-rollspel kan du formge i Word om du vill, och det kan komma att se skitaproffsigt ut. När man arbetar med A4+ så måste man däremot direkt tänka på spalter och sidlösningar och en massa andra svåra saker som gör det hela mycket jobbigare.

Däremot så har man förstås fler möjligheter när man formger en A4-sida än en A5-sida. Man kan exempelvis lägga spelexempel i sidans marginal (som i Kult) vilket inte skulle funka i ett A5-rollspel. Men en snabb design i A5 ser mycket tilltalande och lättläst ut, vilket inte ett hafsverk gör i A4+. Man behöver alltså jobba mindre med en trycksak i A5 för att få ett proffsigt resultat.

/Rising

Mask_UBBT

Hero

"Nejnejnej, själva illustrationerna kan förstås vara halvbruna, halvsvarta och alla möjliga blandningar av svart och brunt i olika grader, men filen du lämnar till tryckeriet får enbart ha två kanaler: Svart och Brunt. Alltså; det går utmärkt att rita en bild i photoshop med en svart och en brun färg, men om du sparar den som en CMYK så blir det inte rätt hos tryckeriet. Då är ju din bruna färg en blandning av gult, magenta, cyan och svart, inte "ren" brun."

Hmmm.. då går man väl in i Graphic Converter, minimerar färgpaletten och sparar den som en PICT-fil elller rentav GIF? Eller är det ännu knepigare än så. Hittills ser jag inget problem....

"He he he, du har inte formgett tidningar du... Jag satt och layoutade en stor tidning i DN-format en gång. Sheiiit, det är galet jobbigt! Det blir så mycket bilder och det är så jobbigt att få det hela luftigt och snyggt med rena diagonaler över sidan och så att man får till tillräckligt med text för att täcka sidorna på varje uppslag. Ett litet format är rena drömmen jämfört med ett stort. Då har du ju bara en textmassa att smälla upp på ett antal sidor, och det enda man behöver tänka på är att undvika änkor och horungar osv. Hur enkelt som helst. Har man en stor tabell? Ja, lägg den mitt på sidan, typ. Det finns inte så många andra ställen att lägga den på. Jobbar man med ett stort sidformat finns det plötsligt massor med möjligheter, och alla är verkligen inte bra."

Ok, då är det ju egentligen en fråga om arbetstaktik. När jag gjort en del arbetn i Framemaker, som är ypperligt för ändamålet, kan man FÖRST smälla upp lite hursomhellst, gärna efter en strikt mall, och sedan kan man lägga på tabeller och dylikt efteråt. Skitenkelt! Och man har större möjlighet att göra det snyggt. Vill man få det lika snyggt i A5 blir det då svårare.

Rising

Vila i frid

"Hmmm.. då går man väl in i Graphic Converter, minimerar färgpaletten och sparar den som en PICT-fil elller rentav GIF? Eller är det ännu knepigare än så. Hittills ser jag inget problem...."

Nix. Varken PICT eller GIF stöder alfakanaler. Det är inte ens alla tryckerier som kan trycka GIF:ar. Försöker du göra det så omvandlas den i så fall till en CMYK-bild och måste tryckas i fyrfärg. Inte ens TIF:ar fungerar (och i vanliga fall trycker man bara TIF:bilder) Du måste hålla på med EPS:er för att det ska funka.

"Ok, då är det ju egentligen en fråga om arbetstaktik. När jag gjort en del arbetn i Framemaker, som är ypperligt för ändamålet, kan man FÖRST smälla upp lite hursomhellst, gärna efter en strikt mall, och sedan kan man lägga på tabeller och dylikt efteråt. Skitenkelt! Och man har större möjlighet att göra det snyggt. Vill man få det lika snyggt i A5 blir det då svårare."

Va? om en tabell hör till ett stycke så måste den ju in i närheten av stycket för att det skall bli läsbart. Man kan alltså inte på förhand veta var alla element på en sida skall in. Det är lämpligast att skriva hela rollspelet först i en vanlig ordbehandlare och inte ens tänka på formgivning förrän man har allt detta klart. Sedan skall man laborera fram formatmallar och mallsidor så att man kan hålla en konsekvent layout på hela trycksaken från början till slut. Sedan gäller det att plocka in texterna, tabellerna och bilderna och ge dem deras riktiga, slutgiltiga utseende. Detta är väldigt enkelt på A5 eftersom det faktiskt är svårt att göra en dålig layout på ett sånt litet sidutrymme. När sidytan blir större är det däremot lätt att det uppstår luckor eller att texten blir för lång. Då får man plocka in bilder och fylla luckorna med eller trixa på andra sätt. Väldigt svårt på en stor sidyta, medan problet inte alls är lika allvarligt i ett litet format. Säg att du har text som tar upp två stycken mer utrymme än vad du har plats med på en sida. Om det är A5 så är det bara att dela upp texten jämt på två sidor istället och plocka in två små stämningsbilder på vardera sidor. Om man jobbar i ett stort sidformat går inte det lika lätt. Då måste man krympa texten istället. Kult (andra utgåvan) är ett ganska fult rollspel i den bemärkelsen, då vissa kapitel har jätteliten teckenstorlek i jämförelse med andra. Det ser helt sjukt ut.

/Rising

Mask_UBBT

Hero

"Du måste hålla på med EPS:er för att det ska funka."

Och det är...? :gremcrazy:

"Va? om en tabell hör till ett stycke så måste den ju in i närheten av stycket för att det skall bli läsbart. Man kan alltså inte på förhand veta var alla element på en sida skall in. Det är lämpligast att skriva hela rollspelet först i en vanlig ordbehandlare och inte ens tänka på formgivning förrän man har allt detta klart."

Precis, men i Framemaker(som är skapat med just ändamålet att layouta böcker) kan man ändra på allt det där hur enkelt som hellst... Man klistrar in texten, sen ändrar man på typsnitt och lägger in mallar från början och arbetar sej mot slutet... Är man duktig kan man göra en 100 sidorsfil på ett par dagar. Ska man klistra in bilder går även det för sej...
Det konsekventa, alltså de parametrar och bakrundsbilder och dylikt man ska använda bestämmer man först, och används som mall på varje ny sida. Du behöver alltså inte kopiera in textmallarna på varje sida, tillsammans med sidnumrering och bakgrundsbilder. Men bara för att det är en mall betyder inte det att man hur enkelt som hellst kan ändra på varje individuell bakgrund på varje sida, om man så vill...

...ack så varcker det är med flödande text coh användarvänlighet! :gremgrin:

Krille

Super Moderator

"Och det är...? "

Encapsulated Postscript, ett bildformat som klarar bitmappar, vektorgrafik, alfakanaler och fan och hans moster.

"Precis, men i Framemaker(som är skapat med just ändamålet att layouta böcker) kan man ändra på allt det där hur enkelt som hellst... Man klistrar in texten, sen ändrar man på typsnitt och lägger in mallar från början och arbetar sej mot slutet... Är man duktig kan man göra en 100 sidorsfil på ett par dagar. Ska man klistra in bilder går även det för sej..."

Det är ju ungefär så som alla andra layoutprogram också fungerar.

Rising

Vila i frid

"Och det är...?"

EPS står för Encapsulerad Post Script (nja) och är alltså en bild med all postscriptdata inkapslad. Det kan alltså vara vektordata, markeringsramar, alfakanaler och fan och hans moster i den där EPS-filen. Tyvärr är EPS-filer väldigt omständiga att arbeta med, så man undviker det i längsta möjliga mån.

Dock måste man ta till EPSer när man sysslar med alfakanaler eller friläggningsramar, så då har man inget val.

När det gäller Framemaker fungerar det på ungefär samma sätt som InDesign och Pagemaker i de exempel som du tagit upp. Det går fort där med. Grejen är att det är så mycket enklare att justera de där få ändringarna som man måste göra manuellt i ett litet sidformat än ett stort. Det går ju bra att ha en sida med jättelite text och en stor bild i A5, men det ser sjukt ut i A4+. Därför är A5 enklast. Prova att göra en layout i Kvällstidningsformat så ser du direkt att det blir rejält mycket svårare att ställa upp allt så det blir läsbart och snyggt.

/Rising

Rising

Vila i frid
Shit vad läskigt!!! [OT]

Här sitter jag och skriver ett svar på Mask's inlägg i godan ro och skriver :

"Det kan alltså vara vektordata, markeringsramar, alfakanaler och fan och hans moster i den där EPS-filen."

...och sedan ser jag att Krille har skrivit:

"ett bildformat som klarar bitmappar, vektorgrafik, alfakanaler och fan och hans moster."

...det är ju som om vi vore ett gammalt gift par eller något!!!

Jag lovar härmed att aldrig skriva "fan och hans moster", "djefligt", "massuppfittning", "blöja!" eller något annat som måste betecknas som Krille-fraser.

Brrr *ryser*

/Rysing
som trodde han var jätteoriginell och skrev inlägg som inte liknade någon annans...

Krille

Super Moderator
Re: Shit vad läskigt!!! [OT]

"...det är ju som om vi vore ett gammalt gift par eller något!!!"

...fast jag missade markeringsramarna. :gremwink:

"Jag lovar härmed att aldrig skriva "fan och hans moster", "djefligt", "massuppfittning", "blöja!" eller något annat som måste betecknas som Krille-fraser."

Ä'lugnt. För det första heter det "jefligt", inte "djefligt", och för det andra kan jag inte hävda att jag har upphovsrätten eller patent på dessa fraser.

"som trodde han var jätteoriginell och skrev inlägg som inte liknade någon annans..."

Grejen är inte att man inte ska skriva inlägg som liknar någon annans. Grejen är att man ska göra det först eller bäst. Originalitet är för fåntrattar, medan kvalitet och snabbhet är för män! :gremwink:

Cybot

Mest spelbar
Snabbhet och kvalitet?[OT OT OT OT ANT]

Jag vet folk som säger att snabbhet, kvalitet och män inte hör ihop. :gremblush:

Vindhand

Myrmidon

Svartvitt får du nog räkna med, när det gäller pappersformatet tycker jag A5 faktiskt är överlägset A4. Det är rätt jobbigt att bläddra i de stora regelschabrak som moderna rollspelsskapare använder sig utav. Lilla Nekropolis var mycket tuffare och ligger bättre i händerna.

Inte bara det... De är lättare att ha med sig också. Ett B5-häfte med stryktåligt omslag kan man knöla ned i ryggsäcken. Ett A4+ rygglimmat härke med fyrfärgsomslag går ju sönder bara man tittar på det. :gremfrown:

Det var bättre förr *hosthost*

Jorkii

Veteran
Man tager vad man haver

Exempel:
Du gör ett rollspel som till stor del utspelar sig i afrikansk miljö. Vad kan passa bättre än en bok klädd i zebraskinn? Djuren är ju som bekant svartvita och med lite tålamod kan du nog få fram ett riktigt läckert resultat som varken ser tråkigt eller lågproduktion ut. Splatters omslag är i svartvitt och har ett betydligt mer lockande yttre än exempelvis Kult.

Kreativitet...

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Shit vad läskigt!!! [OT]

...det är ju som om vi vore ett gammalt gift par eller något!!!

Nej då. För en utomstående observatör är det helt klart att ni är fan och hans moster.

-JPS-