-Det beror på både staden och landet ifråga, tillexempel om det är ett väldigt militäriskt land så kan man ha att det lokala regimentet har en parad en gång i veckan/månaden, om det är någon typ av bevakningssammhälle, så kan det stå utkik i varje hörn, eller så kanske de har ett belöningsystem som uppmuntrar att lämna in andra och då kommer alla titta oroligt runt sig hela tiden delvis för att inte sticka ut ur mängden och delvis se om någon annan gör något.
-I ett mindre modernt informationssammhälle står det troligen minst en person i varje gathörn och ropar ut nyheter (med antingen en tidning eller en klocka av någon typ i ena handen.
-En fattig stad lär ha mycket gyklare, musikanter och även prostituerade längs alla gator (kanske inte huvudleder om det är mycket säkerhetsinriktning).
-En maffig stad med mycket att erbjuda har troligen mycket blandat bland nationaliteter på de större gatorna.
-Teatrar, badhus, pubar och tavernor, operor, biografer, nöjesfält, arkadhallar, knarkarkvartar mm finns i städer men oftare och mer i städer där målgruppen för respektive behöver lugnas och hållas band runt.
-Kafeer, kyrkor och badhus är ofta allmänna platser precis som torg, förutom att man inte handlar i dem.
-En stad som inte haft särskilt kontrollerad tillväxt har olika tjänster lite slumpmässigt men även mer gemenskap mellan invånarna medans en välplanerad stad har kvarteren indelade i syften och är lättnavigerad.
-En viktig handelsstad (eller hamnstad) har ofta mycket befästningar lite varstans i staden.
-Vissa städer ligger på ett väldigt platt landskap, vissa gör det inte (jämför Kalmar och San Fransico).
-Är det ett enda material till det mesta av staden, skiftar det mellan byggnader eller tilloch med i byggnader?
-Är vägar raka eller krokiga?
-Vad är vägarna bellagda med om något?
Osså finns allt annat alla andra skrivit.
Men för guds skull använd inte alla punkter på samma stad, det blir bara tjatigt.
Tillägg:
-Vattentillförsel, källor, brunnstorg, akvedukter och floder är alternativ och tre av dem ger risk för kolera och en risk för blyförgiftning ^^.
-Har bostäderna kök, finns det gemensamma kök eller kanske många billiga familjeägda restauranger.
-Finns det någon intelektuell stimulans som fri talarstol på något torg, många bibliotek, zoo, museum, universitet och allehanda skolor?
-Vilka tittas snett på eller iallafall om det skiljer sig från karaktärernas norm.
-Utsmycknader på hus, gargyler, statyer av nakna kroppar, citering av texter, eller mer eller mindre iögonfallande färger och färgkombinationer för att visa status.
-Beskriv endast det väder som är vanligast i staden, nämn inte väder när det inte är så om det inte är en viktig förändring (i Göteborg regnar det, i Visby skiner solen etc).
-Hur ser horisonten ut, långa höga byggnader, ståtliga berg eller gemytligt kull landskap?
-Hur är djurlivet, finns det råttor, duvor, katter, förvildade hundar, kor eller annat löst boskap, gamar, mygg, eller är det rent av helt tomt?
-Är fönster en utmärkande del, har varje byggnad blyinfattat glas, små gluggar, nerdragna gardiner, bestående av heltäkta glasskrapor eller finns det ens fönster på de flesta byggnader?
-Var gör folk av sopor och eventuellt döda samt exkrement, eller verkar det vara en avsaknad av sådant?
-Hur breda är gatorna är det bara smala gränder, där den största gatan kan ta två hästar i bredd eller är husen långt ifrån varandra.
-Viktigast av allt, detta behöver inte spelarna veta, men motivera varje val för dig själv, om det är breda gator är det kanske för brandrisken att ha byggnader tätt, en väldigt backig stad är kanske inte rätt val på en slätt, glasskrapor är kanske opassande i en medeltida stad och ett land utan närliggande fiender och en stor kust har nog snarare låga byggnader för att visa upp sina skepp än många parader.
/Zorbeltuss som dock alltid glömmer det mesta av detta