Nekromanti Att lägga pengar på sitt hobbyprojekt

Zadrith

Hero
Jag står i valet och kvalet när det gäller att anlita en illustratör för att göra en bild till en av Omnimodus spelvärldar.

Han vill ha 250:- för bilden i fråga, vilket är väldigt rimligt (jag skulle nog till och med säga att det är ett riktigt bra erbjudande)

Så varför tvekar jag?

Dels räknar jag aldrig med att tjäna en krona på mitt spel så därför tvekar jag inför att lägga pengar på det. Och dels så känns det lite fånigt att bara ha en bild till en hel spelvärld och jag kan omöjligen kosta på mig att köpa mycket mer än så.

Till grundreglerna har jag gjort alla bilderna själv med ett program som heter Poser. Det funkar jättebra till världsospecifika saker men jag kan inte göra bilder som stämmer tillräckligt bra med dem som finns i mitt huvud när det är till en viss spelvärld.

Jag har flera personer som hjälper mig oavlönat eller genom byte av tjänster men när man ska börja avlöna någon så känns det som att man samtidigt ställer högre krav på sig själv och möjligheten att ev. tjäna in lite av dessa pengar.

Det lutar nog ändå åt att jag låter honom göra bilden i fråga men det vore kul att höra hur ni andra resonerar när det gäller den ekonomiska satsningen på era projekt?

Krille

Super Moderator
"Det lutar nog ändå åt att jag låter honom göra bilden i fråga men det vore kul att höra hur ni andra resonerar när det gäller den ekonomiska satsningen på era projekt?"

Jag resonerar som så: drar jag inte in några pengar på ett projekt så är jag inte villig att lägga ut några pengar på det heller. Det gör att om någon annan bidrar till en gratisgrunka så tänker jag inte betala ett jota. Om någon annan bidrar till en trycksak som jag drar in pengar får så är det en annan sak: då betalar jag gärna ett skäligt pris.

Jarfi

Veteran
För mig finns det bara en frågeställning att behandla: Tycker DU att det är värt 250.- för att få en designbild till din spelvärld?

Rising

Vila i frid
Jag köper pennor, papper och andra hjälpmedel för att kunna njuta av min hobby att teckna, även teckningar som jag inte på något vis ämnar sälja eller tjäna pengar på. Jag gillar helt enkelt att teckna, och det blir bättre om jag lägger ut lite pengar på det.

Om jag nu tycker det är okej att betala hobbyaffären som säljer dessa hjälpmedel till mig, varför inte betala någon enskild kompis som hjälper mig på samma sätt?

Nu tycker jag visserligen att det är något som känns fel med att pengar växlas mellan kompisar på det här sättet, så allra helst hjälper jag med en gentjänst; typ att en kompis står modell åt mig i utbyte mot att jag ritar en serie åt honom, eller något liknande.

Men principen tycker jag inte att det är något fel på. Frågan i ditt fall är väl mest: Blir verkligen ditt hobbyutövande så mycket mer njutbart för dig med den där bilden? Om inte; så vill du mest ha bilden för att ditt rollspel ska bli attraktivt för andra, och då är det mer en fråga om vad bilden är värd och vad du kan tjäna på den.

Zadrith

Hero
Jo, det gör jag nog trots allt. Så det kommer nog att sluta med att jag köper en sådan. Men jag ville ändå höra hur filk resonerar.

Zadrith

Hero
Du har ju dock ett visst övertag över många av oss andra rollspelsmakare. Du är nämligen ganska duktig på att teckna och kan på så vis få dina ideér illustrerade utan att låta någon annan gör det.
När det gäller korrekturläsning eller skrivet material så kör jag med samma princip som du eller med betalning i form av gentjänster. Men bilder med en viss kvalitet tror jag inte jag får någon att göra åt mig om jag inte betalar för det.

MrG

Swashbuckler
När jag började som lajvarrangör välkomnade jag frivilliga bidrag och betalade allt själv och gick hårt back varje gång, men med ett brett leende.

Samma sak gäller rollspelsbaren, vi fixar en hel del grejer för att vi tycker vi ska ha det, men får inga bidrag eller pengar för det utan bränner dem sjävla.

För mig är det en ideel hobby, så jag har inga problem att vräka in pengar utan hopp att få det tillbaka, så jag skulle glatt köpa bilden! (fast istället målar jag själv och lurar vänner att hjälpa till med illustrationer)

Krille

Super Moderator
"Du har ju dock ett visst övertag över många av oss andra rollspelsmakare. Du är nämligen ganska duktig på att teckna och kan på så vis få dina ideér illustrerade utan att låta någon annan gör det."

I och för sig, men den där principen gäller i stort sett oavsett vad det gäller. Hade det gällt till exempel komponerandet av en speciell vinjettlåt till ett rollspel (något som jag allvarligt funderar på, och jag är totalt okunnig inom komponerande och snäppet över usel på framförandet) så hade samma villkor gällt. Principen är väl att jag ser varje projekt som ett samarbete, och att det inte är mer än rätt att alla axlar samma villkor.

Det viktiga tycker jag ändå att man är öppen om vad som gäller. Korten på bordet: det här är de villkor som jag är beredd att gå med på.

MrG

Swashbuckler
Soundtrack

speciell vinjettlåt till ett rollspel
Så coolt! Varför har jag inte kommit på det tidigare. Visserligen hade min rockkampanj en temalåt på repeat vid varje tillfälle, men en specialskriven låt för en kampanj eller system; COOLT!

Ska genast försöka få ett ljudspår skapat till min nästa kampanj (rymdjazz borde kunna vara kanon till det), och min vän Niklas blev ju en gång i tiden övertygad att göra den bortglömda LinCon-låten, kan nog få honom att komponera ett soundtrack och inget emot att betala för det om det behövs. :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
"...det vore kul att höra hur ni andra resonerar när det gäller den ekonomiska satsningen på era projekt?"
Jag skulle gladeligen betala uppåt 2000 kronor för ett projekt som jag släpper på nätet och jag skulle betala det för att känna en egoboost.. Jag vill känna att jag släpper en högkvalitativ produkt (eller i alla fall intala mig till det) och vara riktigt nöjd över "varan" som jag släpper gratis.. Visst kan jag göra det utan bilder, men det känns så amatörmässigt och på något sätt vill jag höja mig över det.. Rennomé, grabben..

Så vänder du inte på pengarna så bör du betala.. Vad fasen.. 250 spänn är inte mycket och du får något som talar för kvalitet.. Något som kan särskilja din skapelse från andra amatörskapelser ute på nätet..

/Han som hade de tankarna för 2 år sedan, för numera har han knappt råd med råttgift

Zadrith

Hero
Kul idé, musik kan höja rollspelsupplevelsen rejält, fast för egen del har jag nog större chans att få ihop bilderna själv en att skriva musik till spelet.
Jag anser själv att jag är en ganska kreativ person inom de flesta områden men när det gäller musik saknar jag liksom förmågan att tänka kreativt över huvud taget. Det är som om jag inte kan tänka i nya banor och om jag försöker så slutar det med att jag fastnar i musik som jag hört, och jag kan helt enkelt inte förändra den utan at byta ut den mot något annat som jag hört.
Det är en ganska läskig upplevelse och livet måste vara otroligt tom om man lider av den typen av begränsningar inom flera områden. Jag undrar om människor mer eller mindre helt utan kreativitet och fantasi (ja, det förekommer faktiskt) inser vad de missar, för i så fall är det verkligen synd om dem.
Det här blev visst ganska OT, men man måste väl få filosofera lite fritt ibland.

Zadrith

Hero
Så vänder du inte på pengarna så bör du betala.. Vad fasen.. 250 spänn är inte mycket och du får något som talar för kvalitet.. Något som kan särskilja din skapelse från andra amatörskapelser ute på nätet..
Jo, det känns onekligen lite lockande, men lite grann som fusk också :gremwink:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Soundtrack [OT]

Till MUA finns ju nån käck låt om livet i de förbjudna zonerna som gick att ladda ner på hemsidan innan, vet inte om det fortfarande går dock...

Illern

koppariller
Det där med om den ökar värdet av hobbyutövandet tycker jag var väl talat. Jag har själv lagt ut en rätt rejäl peng på en delvärldskarta till Terra Draconis i storlek ungefär A2 i tusch och akvarell. Visserligen fick jag kompispris eller vad man ska kalla det (annars hade jag INTE lagt vad som krävts) men det har givit mig mycket i visualisering av världen, digitala kopior jag kan göra kartor av, konsekvent världsbild och återigen visualisering av världen. Till saken hör också att den är teckned/målad delvis i tre dimensioner och med figurer, sjömonster, sfinx och så vidare vilket dessutom ger en massa stämning.

Så även om mina första funderingar kring att köpa bilder av någon var kring vad jag skulle behöva i mitt spel om jag skulle trycka det så blev det i slutänden något mer för mig och min spelgrupp (med bonusen att det ågr att använda till en tryckning också :-D samt att det utgör en rätt schysst tavla).

Illern

koppariller
Jo, det känns onekligen lite lockande, men lite grann som fusk också
Känn det inte så, alla rollspelskonstruktörer eller vem som helst annars som producerar något kan kunna allt; få bra idéer, vara duktig på att skriva, lay outa läsligt, lay outa snyggt, måla, teckna, göra stämningsmusik och så vidare...

Det kanske rent av är bättre att känna sina begränsningar och inte plutta in sina egna mindre bra illustrationer, ibland kanske det till och med är bättre att låta bli...

Brunalven

Warrior
Håller med Krille.

En produkt består av många olika ingredienser och texten är bara en utav dem. Så varför ska ngn dra nytta av dig för samma publicitet den personen får - som du får - av en produkt? Är det en känd illustratör så gör han inte jobbet för 250 spänn och är det inte en känd illustratör så behöver han synas. Produkten syns när den är klar. Det är promoting som både författare och illustratör tjänar på.

Att illustratören sedan ska försöka dra in extra stålar hos projektledaren låter antingen som att illustratören vill ha snabba pengar eller inte är intresserad av projektet eller både ock. Det sagda gäller dock bara gratisprojekt som publiceras på nätet.

Zadrith

Hero

Till Mutant finns det väl en hel CD med stämningsmusik att köpa om inte jag har fel för mig

Krille

Super Moderator

"Till Mutant finns det väl en hel CD med stämningsmusik att köpa om inte jag har fel för mig"

Jupp. Och det är ett av skälen till att jag skulle vilja ha något motsvarande till Andra Imperiet.

Kruxet är väl att Kenji Kawaii förmodligen kostar en del att anlita... :gremgrin:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Soundtrack

In the Dark har redan ett... Och två och tre - och fler blir det. :gremlaugh:

I principt kan det dock sägas att jag håller med åsikten om "tycker ud att det är värt att betala, betala då". Jag försöker undvika det, och arbeta ut kompromisser på andra håll i stället. Det känns schysstarre på så sätt och då klan man oftast sporra varandra.