Nekromanti Att lära sig spårk i Mundana, alldelles för lätt?

Conan

انتفاضة
Jag blev inspirerad av Marsch tråden av att lufta ett av minna irritationsmoment med reglerna.

Tyvärr har jag inte tillgång till reglerna, men är det inte alldeles för lätt att lära sig språk nya i Mundana? Speciellt vilt främmande språk som man kan tänkas tillhör en annan språkgrupp.

En rollperson kan lära sig nästan flytande tirakiska på bara några veckor eller månader om han ligger i.

Ett förslag för Eon fyra skulle kunna vara att det var en eller gärna två nivåer svårare att lära sig alla icke närbesläktade språk och kanske att man inte kan lära sig över ett visst färdighetsvärde om man inte har det som modersmål.

Hoppas jag inte är helt ute och cyklar då jag som sagt inte kunnat dubbelkolla i reglerna.

Regmolar

Swashbuckler
Lite statistik från en program som min kompis gjorde för att simulera höjningsslag.

Om vi förutsätter att Ares med PSY 11 lär sig språket X av Barnek med Utbildning 12 (svårighet för utbildning: Ob2T6 eftersom det är enskild elev).

FV 0 till FV 10: 8.4 veckor (8 veckor om vi inte behöver slå för läraren)

FV 0 till FV 15: 27.15 veckor (25.6 veckor om vi inte behöver slå för läraren)

Så, två månaders heltidsstudier med en hyfsad privatlärare för att kunna klara sig bra, och typ ett halvår för att bemästra språket.

Gör vi det två nivåer svårare (dvs. höjningsslag med Ob1T6) kommer det att ta 92 veckors heltidsstudier med kompetent privatlärare för att nå FV 10. Det är nog lite att ta i. Jag räknar inte på högre FV, för det kommer säkert att ta programmet typ en halvtimme.

Med en nivå svårare slag (Ob2T6 för höjning) tar det 16.6 veckor till FV 10 och 86 veckor till FV 15.

Kan tyvärr inte bedöma rimligheterna, men här är i alla fall statistiken :gremwink:

Conan

انتفاضة
Det tycker jag låter ganska rimligt, två års heltidsstudier för att som vuxen lära sig hyfsad alviska, dvärgiska, tirakiska eller raunländska för säg en soldier.

Fyra månader att lära sig någorlunda faliska och bara två månader att lära sig ashariska eller jargiska.