Hur stor del av de rollspel du läst tar upp hur man enklast lär ut reglerna till andra? Hur ofta har alla spelare lärt sig reglerna innan spelet börjar? Känns det inte som om någonting fattas här?
Ett spel som inte talar om hur man lär ut reglerna till andra som skall spela det har missat något, såtillvida det inte är jättesimpelt. Som jag ser det finns det i princip tre olika tillvägagångssätt:
1: Förklara alla reglerna innan ni börjar spela. Funkar endast för väldigt regellätta spel. Dessa spel behöver nog inte någon text i boken som talar om hur man enklast lär ut reglerna, men dessa spel är väldigt sällsynta, även inom indiespelsgenren. Baron Münchausen är det enda jag kommer på just nu.
2: Lär ut reglerna allteftersom de dyker upp i spel. Detta sätt funkar väldigt väl för spel som har tydliga faser med olika regler. InSpectres och Fiasco är bra exempel här. Man förklarar vad som kommer att hända i nästföljande fas och vilka regler som gäller. Karaktärsgenerering i de flesta spel funkar enligt den här principen, också. Ganska regellätta spel kan läras ut enligt den här principen även om de inte har väldigt tydliga faser, om spelskaparen ger tips på hur man bör gå tillväga. Detta är lösningen jag använder i Utpost. Jag säger hur man kan sätta igång spelet och introducera de olika regelbitarna. Om spelskaparen inte nämner hur reglerna bör läras ut har han missat något. Observera även att detta förutsätter att minmaxning är ogörbart. Om jag sätter ut mina grundegenskaper i Mutant och senare får reda på att SMI och INT är mer värda än de andra blir jag förbannad. Alla strategiska spel faller alltså bort.
3: Börja spelet med en kraftigt nedbantad version av reglerna. Ha bara med det absolut grundläggande. Det enkla konfliktslaget. När alla sedan är bekanta med detta går man till steg två, där några till regler, som komplicerar det hela, introduceras. Man fortsätter med detta tills hela regelsystemet används. Detta är det smidigaste och mest logiska sättet att lära ut de allra flesta spel på marknaden idag. Dock är det väldigt ovanligt att det finns med i några spel. För spelet i sig bör tala om vilka regler som bör introduceras och när. Burning Wheel gör detta, tror jag, men det introducerar alltför mycket regler på en gång. Pedagogy of Play är en metod som gör precis detta. Vi använde den när vi spelade Polaris och hade inga problem med att lära oss reglerna, vilket säkert hade orsakat en hel del hackighet annars. Det borde varit med i originalreglerna. Modellen introducerar alltså de olika nyckelfraserna två i taget, så att man inte överöses med "De här tio fraserna kan du använda" utan lär sig nya i takt med att man bemästrat de tidigare.
Den här tråden har flera syften:
A: Vad säger ditt spel om hur man bör lära ut reglerna?
B: Har ni sett några spel som gör det här på ett bra sätt?
C: Finns det fler metoder än ovanstående tre?
D: Har du skapat en Pedagogy of Play-modell för något spel? Skriv gärna dina idéer för hur man kan skapa en PoP-modell för något existerande spel. I vilken ordning bör man introducera reglerna i Mutant? Saga? Eon?
Ett spel som inte talar om hur man lär ut reglerna till andra som skall spela det har missat något, såtillvida det inte är jättesimpelt. Som jag ser det finns det i princip tre olika tillvägagångssätt:
1: Förklara alla reglerna innan ni börjar spela. Funkar endast för väldigt regellätta spel. Dessa spel behöver nog inte någon text i boken som talar om hur man enklast lär ut reglerna, men dessa spel är väldigt sällsynta, även inom indiespelsgenren. Baron Münchausen är det enda jag kommer på just nu.
2: Lär ut reglerna allteftersom de dyker upp i spel. Detta sätt funkar väldigt väl för spel som har tydliga faser med olika regler. InSpectres och Fiasco är bra exempel här. Man förklarar vad som kommer att hända i nästföljande fas och vilka regler som gäller. Karaktärsgenerering i de flesta spel funkar enligt den här principen, också. Ganska regellätta spel kan läras ut enligt den här principen även om de inte har väldigt tydliga faser, om spelskaparen ger tips på hur man bör gå tillväga. Detta är lösningen jag använder i Utpost. Jag säger hur man kan sätta igång spelet och introducera de olika regelbitarna. Om spelskaparen inte nämner hur reglerna bör läras ut har han missat något. Observera även att detta förutsätter att minmaxning är ogörbart. Om jag sätter ut mina grundegenskaper i Mutant och senare får reda på att SMI och INT är mer värda än de andra blir jag förbannad. Alla strategiska spel faller alltså bort.
3: Börja spelet med en kraftigt nedbantad version av reglerna. Ha bara med det absolut grundläggande. Det enkla konfliktslaget. När alla sedan är bekanta med detta går man till steg två, där några till regler, som komplicerar det hela, introduceras. Man fortsätter med detta tills hela regelsystemet används. Detta är det smidigaste och mest logiska sättet att lära ut de allra flesta spel på marknaden idag. Dock är det väldigt ovanligt att det finns med i några spel. För spelet i sig bör tala om vilka regler som bör introduceras och när. Burning Wheel gör detta, tror jag, men det introducerar alltför mycket regler på en gång. Pedagogy of Play är en metod som gör precis detta. Vi använde den när vi spelade Polaris och hade inga problem med att lära oss reglerna, vilket säkert hade orsakat en hel del hackighet annars. Det borde varit med i originalreglerna. Modellen introducerar alltså de olika nyckelfraserna två i taget, så att man inte överöses med "De här tio fraserna kan du använda" utan lär sig nya i takt med att man bemästrat de tidigare.
Den här tråden har flera syften:
A: Vad säger ditt spel om hur man bör lära ut reglerna?
B: Har ni sett några spel som gör det här på ett bra sätt?
C: Finns det fler metoder än ovanstående tre?
D: Har du skapat en Pedagogy of Play-modell för något spel? Skriv gärna dina idéer för hur man kan skapa en PoP-modell för något existerande spel. I vilken ordning bör man introducera reglerna i Mutant? Saga? Eon?