Nekromanti Att läsa rollspelsböcker

Balderk

Swashbuckler
Jaha, nu har jag tråkigt så jag ska försöka skapa någon vettig diskussion men ämnet är ju rätt korkat.

Hur som helst. Jag har nyss börjat läsa om Tribe 8 (köpte det i julas, läste 40 sidor och har inte rört det sean dess, framtill nu) och nu känner jag att det är mycket roligare ön första gången jag läste det (då kände jag att jag var tvungen typ). Men nu har en tanke slagit mig. Hur gör ni när ni läser en rollspelsbok? Läser ni från pärm till pärm eller på något annat sätt? börjar ni kanske med världen, reglerna eller något annat? Och vad tycker ni är mest intresant i boken? regelsystemet (om detta är nytt)? Världen? Raserna/klassarna eller dyl.? Grupperingar inom de olika folkslagen/raserna?
Något annat?

Hur vill ni att rollspelsböckerna ska vara skrivna? Det måste finnas många olika sät och jag har ju ingen koll. Men jag vet att T8 är i alla fall bitvis skrivet i form av en massa berättelser där invånare r olika stammar (eller sådana som står utanför stammarna) berättar om hur allt ligger till om historien osv. osv. Jag gillar det sättet att skriva på. Men jag vet ju att det inte det är så det går till i t ex D&D (som jag ju läst spelarsektionerna i + om gudar och sådant). Jag kan nog inte specifiera denna fråga ytterliggare eftersom jag nu läser min första rollspelsbok på riktigt.

Jag gör såhär: Jag läser pärm till pärm och vad jag finner intressantast är nog världen och dess historia, samhälle och invånare. Men jag har ju inte kommit särskilt långt (60 sidor kanske) så jag får väl vänta och se. Men jag gissar att det är allt det här jag fortfarande kommer att finna intressantast efter jag läst allt. Jag gillar sättet Tribe 8 är skrivet på men om jag föredrar det gentemot andra sätt vet jag ju inte. Det kan jag nog först avgöra när (om) jag läser ett spel som är skrivet på annat sätt.

/Balderk, som inte skrivit ett inlägg här på mycket mycket länge (obs inlägg inte svar)

-BoNe-

Warrior
hmm..

ja bara tar en bok och skummar igenom lite snabbt. Kollar på de grejerna jag är mest intresserad av (färdigheter, raser, yrken, världen) sen när jag är klar med det så börjar jag från sida 1 och läser den helt.. Det är en bra teknik för att man lär sig de lätta grejerna snabbt och när man spelleder och tänker (hur var det man slog det) så kollar man bara upp lite snabbt eftersom man vet ungefär vart det förklaras..

Johan K

Gammal & dryg
Stötvis..

För min del så läser jag dem hyfsat stötvis, tyvärr...
När jag väl gjort det läser jag faktikst dem i det närmaste från pärm till pärm. Försöker åxå varva läsandet med att "testa" hur man gör i verkligheten, t. ex at göra karaktärer & sådant.

Hur böckerna ska vara skrivna..
Gillar det upplägget som finns i DoD6 faktiskt. Viss del berättande & fakta. Sen så gillar jag enkelhet åxå, som i SW 1:a upplagan. De böckerna är lika enkla skrivna, som spelet är att spela ju !

Insignia

Swashbuckler
Jag föredrar att först läsa allt som sticker ut - till exempel rubriker, faktarutor och bildtexter. Sedan när jag har någorlunda koll på innehåll och upplägg så läser jag avsnitten i den ordning de intresserar mig. Ungefär.

Dimfrost

Special Circumstances
Det beror väldigt mycket på vad man ska ha boken till. Om jag ska börja spela spelet snart har jag siktet inställt på att lära mig så mycket som möjligt på kort tid, men om jag slöläser är det något helt annat. Jag köpte också Tribe 8 för ett tag sedan, utan tanke på att spela spelet. Så jag började att skumma lite i beskrivningen i början, hoppade sedan runt lite i världsbeskrivningen för att få en koll på va det hela handlade om. Sedan kollade jag upp Synthesis och Z'bri lite mer eftersom det var så annorlunda. Därefter tror jag att jag satte mig in i regelsystemet. Sedan började jag läsa från början, eftersom jag ville ha en mer sammanhängande bild av världen.

Rent allmänt så varierar det väldigt mycket. Jag gillar att hoppa runt och läsa lite här och lite där. Oftast är det något särskilt jag är intressrad av, som rollpersonsskapande eller någon bit av världen, och då koncentrerar jag mig på det.

/Dimfrost

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag läser oftast från pärm till pärm men dyker det upp tråk som en massa regler och sånt då hoppar jag över det. Sen brukar jag läsa allt lite nogrannare och göra en gubba samtidigt så man får testa det själv och se vad som är klart och oklart.

Det är alltid världen som är intressantast, följt av spelledningskapitlet ifall det är intressant skrivet och inte bara har det gamla vanliga med.

Jag föredrar när världen är beskriven med en blandning av förstahandsperspektiv och ett mer objektivt. Det får hemskt gärna finnas oförklarade mysterier och stora hemligheter som RP kan avslöja/få reda på. Dessa bör helst vara vagt beskrivna så att min inspiration går igång.

Eksem

Champion
Skrev jag inte det här nyss...?

Eller blev det inte av? Det var en avstickare i en tråd om något helt annat, tror jag. Nåja, eftersom jag inte minns huruvida jag drog den här kassa liknelsen (vänta ett slag, det är inte alls en liknelse... det är en jämförelse) eller inte kan jag lika gärna göra det nu:

Jag läser mina rollspelsböcker som jag lyssnar på mina skivor. Från början till slut. Jag räknar med att artisten, såväl som konstruktören, har tänkt noga igenom hur låtarna, såväl som kapitlen och textmaterialet skall läggas upp för att få bästa möjliga effekt.

Helt enkelt, från pärm till pärm. Som konstruktören tänkte sig att den skulle läsas.

Rising

Vila i frid
Bra ämne!

Klurigt och tänkvärt och ändå anspråkslöst. En riktig höjdare, måste jag säga.

Jag skulle gärna vilja läsa rollspel från pärm till pärm, men jag tycker faktiskt är jättefå rollspel är skrivna för att läsas på det viset. Jag känner jätteofta att jag kommer in bit och sedan finner mig sitta fast ordentligt. Det känns konstigt att läsa, helt enkelt. Rollspelsskribenterna förklarar olika ting och företeelser lite i förbigående som om de tog för givet att jag kunde något som jag ännu inte kan. Det går över ens huvud på något vis. När man väl kan världen och är bekant med den, då går det däremot lättare att läsa de där första sidorna, då först är man på författarens nivå.

Jag är inte helt förtjust i det sättet att behöva läsa rollspel.

---

Nå, nej, jag undviker nog att läsa från pärm till pärm, vad jag istället gör allra först är att kolla in de sidor där jag hittar någon sorts kategoriserad uppräkning. Jag vet inte varför, men det är något med dem som gör dem väldigt pedagogiska och roliga att läsa. Yrken, monster, raser, klaner, gudar, religioner, osv. I ett WW-spel börjar jag alltid med "klanerna" (eller vad de nu kallas) och de är alltid mina älsklingssidor i hela boken. I skräckrollspel börjar jag med själva monsterbeskrivningarna. Om inte de kan engagera mig, då vet jag att rollspelet är dåligt skrivet.

Det är mysigt det där att läsa korta textstycken om olika kategorier i världen. Man får liksom snabbt en överblick över spelet, och en bra bild över vilka motsättningar som man sedan kan börja bygga äventyr på. Det är bra att kunna ha i bakhuvudet när man sedan läser om hur man gör sig sin rollperson och om hur världen ser ut.

Exempel brukar vara roliga att läsa också, och kortare stämningstexter. Jag gillar om det finns små texter i marginalerna som man kan kika på, också. Och så gillar jag alla förslag. Typ, små förslag på intriger att använda i äventyr eller kampanjer. Kult är rätt bra på att flika in sådant, när det berättar om drömfurstarna och om hur artifakter kan fungera så drar de en massa exempel som genast gör att man får en massa äventyrsuppslag i huvudet.

/Rising
som fick en massa idéer på hur han skriva rollspel: Genom att börja med det allra roligaste; kategoriserade beskrivningar, så att man får en sådan rolig och inbjudande inblick i spelets helhet redan från början.

Balderk

Swashbuckler
Re: Bra ämne!

Klurigt och tänkvärt och ändå anspråkslöst. En riktig höjdare, måste jag säga.
Trevligt. det kändes korkat ibörjan när jag började skriva det men sedan blev det inte alls som jag hade tänkt mig. Trevligt att någon uppskattade det. Dessutom var det trevligt att skriva mitt första inlägg bakom spelledarskärmen så att säga. Tidigare har jag ju bara skrivit inlägg som spelare.

Jag är inte helt förtjust i det sättet att behöva läsa rollspel.
Det kan jag förstå, låter riktigt jobbigt.

Nå, nej, jag undviker nog att läsa från pärm till pärm, vad jag istället gör allra först är att kolla in de sidor där jag hittar någon sorts kategoriserad uppräkning. Jag vet inte varför, men det är något med dem som gör dem väldigt pedagogiska och roliga att läsa. Yrken, monster, raser, klaner, gudar, religioner, osv.
Hmmm... Det låter i och för sig smart. Att börja med det roligaste. I Tribe 8 har jag inte haft några sådana problem eftersom allt hittills står som olika berättelser och allt är väldigt intresant och mysigt. För hoppningsvis lär det väl bli fler spel att läsa för mig och då kanske jag får läsa sådär. Jag har ju i och för sig fastnat i tribe 8 en gång redan, jag klarade att läsa det på riktigt först andra försöket och det kanske betyder nånting, eller så var jag helt enklelt inte redo att läsa en rollspelsbok då.

Det är mysigt det där att läsa korta textstycken om olika kategorier i världen. Man får liksom snabbt en överblick över spelet, och en bra bild över vilka motsättningar som man sedan kan börja bygga äventyr på. Det är bra att kunna ha i bakhuvudet när man sedan läser om hur man gör sig sin rollperson och om hur världen ser ut.
Tack för tipset. det här ska jag tänka på. Just att bygga mitt första äventyr är något jag verkligen oroar mig över, jag vet ju ingenting om att skriva sådant. Så det är väl nästan min största ångest just nu... Jag behöver alltså alla tips jag kan få.

/Rising
som fick en massa idéer på hur han skriva rollspel: Genom att börja med det allra roligaste; kategoriserade beskrivningar, så att man får en sådan rolig och inbjudande inblick i spelets helhet redan från början.
Ja, gör det. Skulle vara roligt att se.

Exempel brukar vara roliga att läsa också, och kortare stämningstexter.
Okej, det ska jag också tänka på.

/Balderk, som är nöjd att han fått så många tips om vad han ska tänka på.

Balderk

Swashbuckler
Re: Skrev jag inte det här nyss...?

Det var som fan... Den där tråden har jag inte ens läst. Men det var iofs en spelledartråd innan jag hade börjat läsa T8 igen så det är inte särskilt konstigt. :gremsmile:

/Balderk, som förut läste ALLT men som nu inte läser hälften av allt som skrivs, tyvärr.