Nekromanti Att låta spelare skapa slp.

Marcus J

Hero
Vad tycker ni om det?

Jag funderar på att låta mina spelare skapa 9 slp var till kommande spel. 3 Allierade, 3 fiender och tre som de skulle vilja interagera med.

Har någon gjort något liknande? Hur har det funkat?

/Marcus

Krille

Super Moderator
"Har någon gjort något liknande? Hur har det funkat?"

Det har funkat tokbra. Själv har jag till exempel gjort lady Kalias familjs ärkefiender, Kiyone Lerrisons onda moster och Tuvas favoritfiende riddar Mevan.

Castle Falkenstein (som jag bara har spellett, men inte spelat) har som regel att spelaren måste skapa en nemesis, en mörk sida av honom som alltid lurar bakom hörnet. Det kan vara något inre som morfinberoende, men oftast är det något yttre som en vanlig hederlig fiende.

Resultatet är oftast att spelarna faktiskt bryr sig om sina fiender. De är inte bara en hög med siffror som ska bankas ner till noll, utan någon som man har koppling till och hatar av hela sitt hjärta.

Johan K

Gammal & dryg
Vad tycker ni om det?
Tjaa, visst.. Det skulle kanske vara lite kul att kunna få lite slp.s från sina spelare.. Om inte anant så får man ju ett helt uppläg av karaktärer som man kanske inte ananrs hade tänkt på att skapa.
Dock så ser jag lite problem med det, eftersom då vet ju spealrna själva vilka för & nackdelar de har. Det problemet kan man ju iof fica med att "krydda" dem lite efter att man har fått dem av sina spelare.
Annars så kan jag ju åxå mycket väl tänka mig att använda gammla avdankade spelarkaraktärer som av någon anledning inte är med i spel längre..

Krille

Super Moderator
Elementärt

"Dock så ser jag lite problem med det, eftersom då vet ju spealrna själva vilka för & nackdelar de har."

Är det en nackdel? Betänk förhållandet mellan professor Moriarty och SHerlock Holmes.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Funkar tippentoppen, vår SL körde det när vi spelade DoD-kampanj som varade över några år.

Marcus J

Hero
Jag gillar skarpt idén med nemesis. Problemet med anonyma fiender är då avhjälpt och utan at jag behöver anstränga mig det minsta :gremgrin:

/Marcus

quisling

Warrior
När spelare har gjort sina rollpersoner har vissa valt att enbart förse SLPer med namn och funktion, andra har beskrivit dem mer utförligt eller lämnat det till SL att utveckla de viktiga karaktärerna. Det har fungerat bra när det använts i den pågående EON-kampanjen och bidrog starkt till att ge en känsla av att karaktärerna hade en plats i världen. Åtminstone för spelarna som skapade SLPer omkring sig..

MrG

Swashbuckler
Kan fungera väldans bra... här näst funderar jag på att låta dem spela dem också!