Nekromanti Att metra eller inte metra

Oldtimer

Slava Ukraini!
Ett nytt spännade verb.../images/icons/cool.gif

Hur gör folk med längdangivelser i D&D?

1. Konverterar allt till exakta metriska motsvarigheter.
2. Konverterar till vettiga metriska motsvarigheter.
3. Ger upp och kör med fötter.
4. Anser att fot är mer "historiskt korrekt" och därmed att föredra ända.

Själv har jag använt metod 2 sedan urminnes tider, men det är kul att höra hur andra gör.

Faktum är att minst en person på WotC förde fram idén att göra 3e metriskt, men blev nedröstad. Synd, tycker jag. Kanske 4e.../images/icons/wink.gif

"We're going metric inch by inch"

chrull

Stockholm Kartell
fötter är roligare att köra med. särskilt eftersom så mycket i reglerna nämner fot...

Man lär sig ju ganska snabbt att konvertera det till meter i huvudet..

chrull

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jo, det finns ju en och annan fot i reglerna... /images/icons/laugh.gif

Själv föredrar jag ju att använda huvudet till annat när jag spelleder... /images/icons/grin.gif

Det värsta tycker jag är att det blir en massa fåniga halvmetrar - även om man förenklar en fot till 0,3 m. Min favvis är Spell Range: Close. Allvarligt talat, en räckvidd på 7,5 meter plus 1,5 meter per två kastargrader... hur kul är det på en (metrisk) skala?

fot, tror jag......

Vi kör med fötter i vår spelargrupp. Fast jag brukar dela med tre för att få fram meter i hemlighet så att jag får en känsla för hur mycket det är så att jag ska kunna visualisera det.

Caen

Mattias

Veteran
Joo, "feet" å meter går dåligt ihop. Ett visst fiasko med en marssond styrker ju detta om inte annat... /images/icons/wink.gif

Det blir ännu värre om man blandar in "pounds" (lb) också.

Nä, jag tycker det går alldelens utmärkt att låta enheterna vara som de är skrivna. Speciellet då vi kör taktiska strider med tennfigurer på en vinylmatta med tumrutor.

- Mattias

Staffan

Myrmidon
Om man skulle göra en regelrätt översättning av 3e till svenska så kanske det skulle vara en hygglig idé att helt enkelt använda "rutor" som längdmått (på samma sätt som gjordes i äldre versioner av DoD).

Staffan

Myrmidon
I taktiska situationer kör jag med fot, eftersom reglerna är anpassade efter dessa. När jag beskriver saker så brukar jag dock konvertera till meter ("korridoren är 10-15 m lång" i stället för "korridoren är 40 fot long", "ni ser en stor äcklig grön humanoid på lite under tre meter" i stället för "ni ser en SÄGH på nio fot").

Quan'talis

Swashbuckler
När jag snabbt hittar på någonting och beskriver det för spelarna använder jag meter eftersom det är enklast (jag tänker på avstånd i meter så det skulle ju vara rätt dumt att "översätta" det till fot eftersom spelarna bara skulle översätta det till meter igen).

Om jag däremot nämner avstånd till rollpersonerna (alltså om någon NPC gör det) använder jag fot, med tanke på SI-systemets historiska ursprung osv (alternativ 4, alltså). Men det är ju rätt sällan någonting sånt händer, det blir ofta naturligare med "där borta, bakom stenen" eller "tre dagsresor åt öster" än att försöka komma på hur långt borta någonting skulle vara.

Ni som konsekvent använder fot, förresten: tänker ni på att en dvärgfot är 0,8 människofot, en alvfot är 0,75 och en halflingfot bara är 0,43 människofot? /images/icons/clever.gif

/JPS

König

Hero
Storleken av fot...(OT)

I vår grupp går vi efter DM's fot, dvs mina storlek 45 fötter....
...så jag har fått göra om alla mått i hela spelet...sedan när det skall omvandlas till meter (vilket händer ibland) blir det än mer problem....
....tur att vi har matematiskt lagda spelare i alla fall!/images/icons/laugh.gif

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: fot, tror jag......

Alternativ 3...

Fast det svåra är ju just det - att visualisera fötter. Är sprickan på 25 fot för bred att hoppa över? Är ett berg på 700 fot ett berg eller en mesig kulle? Om min rollfigur är 5" 7' är han lång eller kort? Osv, osv...

Duddmannen

Hero
Fot fungerar utmärkt för mig

Jag har aldrig sett en vettig anledning till att konvertera från fot till meter. Det är ju ändå i stora drag mest en jämförelse som skall göras och om man använder fot eller meter spelar inte så stor roll, bara man har samma enhet i båda fallen. Person A kan kuta 30 fot, person B kan kuta 40 fot. Hur snabbt hinner person B ifatt person A om person A har 50 fot försprång? Resultatet blir ju detsamma oavsett enhet. Det är lättast att behålla fot eftersom det står fot i alla regelböcker.

Om det du säger stämmer så blir mina argument desamma i och med 4e, fast med meter istf fot. Behåll enheterna från regelboken.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Storleken av fot...(OT)

Hmm, jo, vad gör man inte för realismen och kosekvensen... Själv har jag räknat om alla vikter från pund till euro.

Det är ju rätt egendomligt egentligen - en fot är mer än 30 cm, medan en tum är ungefär två och en halv. Hur såg folk ut förr i tiden, egentligen?

/JPS

Oldtimer

Slava Ukraini!
Eftersom jag är den som översatte både Basic/Expert D&D och AD&D 2e kan jag berätta att saken faktiskt diskuterades.

Men med de hemska scale inches från AD&D 1e i färskt minne beslöt vi att använda riktiga enheter.

Det är svårt nog att visualisera fötter - abstrakta spelenheter gör det närmast helt omöjligt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om jag däremot nämner avstånd till rollpersonerna (alltså om någon NPC gör det) använder jag fot, med tanke på SI-systemets historiska ursprung osv (alternativ 4, alltså).

<hr></blockquote>

Jag förstår det argumentet om man spelar ett historiskt medeltida rollspel, typ Västmark, men vad har det med High Fantasy som D&D att göra?

Precis som du låter jag gärna mina SL-figurer tala om avstånd i tid istället för väg ("en dagsritt", etc). Dina kommentarer om alvers och dvärgars fötter är ju faktiskt helt relevanta. Måtten baserades ju länge på den aktuelle härskarens kroppsmått...

Det viktigaste för mig i det här sammanhanget är ju vad som är mest praktiskt i spelet. Det som lättast ger spelarna ett bra uppfattning om omgivningarna och en "närvarokänsla".

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Fot fungerar utmärkt för mig

Jag har aldrig sett en vettig anledning till att konvertera från fot till meter. ... Resultatet blir ju detsamma oavsett enhet. Det är lättast att behålla fot eftersom det står fot i alla regelböcker.

<hr></blockquote>

Men ibland (ofta?) görs jämförelsen mot en sträcka i omgivningen (typ: orcherna befinner sig 80 fot/24 meter bort). Om man förmedlar omgivningens detaljer i fot, blir det enkelt för spelarna att jämföra mot vapens räckvidder och sin egen fart, men svårare att visualisera. Om man förmedlar detaljerna i meter, blir det lättare att visualisera, men svårare att jämföra med reglerna./images/icons/frown.gif

Om det du säger stämmer så blir mina argument desamma i och med 4e, fast med meter istf fot. Behåll enheterna från regelboken.

<hr></blockquote>

Tyvärr blir det förmodligen detsamma i en framtida 4e (om inte amerikanarna blivit metriska på riktigt tills dess). Personen som förespråkade ett metriskt 3e var ändå Ryan S. Dancey, Brand Manager. Inte ens det hjälpte.

Jaak

Warrior
ja och min spel grupp kör på det sättet att meter används till allt i princip men när det gäller spells/eller nåt annat som behöver va i meter räknas det lite snabbt om ingen har något emot de......