Nekromanti Att metra eller inte metra

Gabri L

Warrior
kör med fötter...

....för att jag inte har problem med det. Har bott i England i fyra år, så man vande sig rätt så snabbt. Engelskt spel=fötter, svenskt=meter. Inga problem!

England is moving into the metric system, inch by inch.../images/icons/smile.gif

Quan'talis

Swashbuckler
Jo, det stämmer. Man kan ju inte utgå från att folk använde fot "på riktigt" eftersom det inte finns något "på riktigt" att utgå ifrån. Och då är det ju vettigare att använda ett system som man behärskar.

Ett annat exempel: då jag talar om veckodagar i spelet säger jag måndag, tisdag osv i stället för att hitta på fantasynamn på dagarna. Trots allt är ju rollpersonerna vana vid det system som används i spelvärlden och då är det ju konsekvent att "översätta" det till något som spelarna är vana vid.

Om det däremot dyker upp en situation som rollpersonerna inte är vana vid passar det ju bättre att sätta in termer som spelarna inte behärskar. T.ex om De Tappra Hjältarna(TM) hittar ett gammalt dokument som skrivits av dvärgar kan det vara motiverat att tala om avstånd i fot, speciellt om det leder till en intressant situation innan de inser att det är dvärgfot det handlar om. (inte för att jag gjort så någon gång, men i alla fall)

/JPS

Re: kör med fötter...

Ursäkta, jag bara undrar, är det inte så att det finns en viss skillnad mellan engelska fot och amerikanska fot? Jag är inte säker.......Jag tror det finns skillnad mellan engelska miles och amerikanska miles, och dom är ju ett fixt antal fot så det borde finnas en skillnad i foten tycker jag.......typ på max två centimeter om jag inte minns fel............

Caen/ Som håller med om att man vänjer sig vid fot lite. Har bott i USA i sex månader och redan då hann jag vänja mig lite......men jag vänjer mig aldrig vid Oz.(Ounce).

Oldtimer

Slava Ukraini!
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om det däremot dyker upp en situation som rollpersonerna inte är vana vid passar det ju bättre att sätta in termer som spelarna inte behärskar.

<hr></blockquote>

Kul idé. Det är ju riktigt att det är det som spelarna är vana vid som spelar roll i praktiken.

Idén användes faktiskt vid ett Table Top-spel på ett engelskt konvent jag besökte på 80-talet. Träffreglerna var mycket enkla - gissa avståndet från din figur till den motståndarfigur du försöker träffa... i centimeter!!/images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif Och om du gissade inom en centimeter slog du ut motståndarens figur.

Engelsmännen kämpade friskt med dessa ovana enheter, medan jag sopade bordet med dem./images/icons/grin.gif

Arrangören ångrade nog att han lät utlänningar vara med...

Quan'talis

Swashbuckler

Jag tror inte att det är någon skillnad, men jag har haft fel förr.

För övrigt tycker jag att vi borde gå över till pyramidtum allihop.

/JPS - har amerikanska släktingar som inte vet om en kilometer eller en meter är längre...

Quan'talis

Swashbuckler
Heh, det måste ha varit roligt. Snabbtänkta arrangörer kunde förstås ha infört undantaget att utlänningar ska gissa avståndet i tum i stället...

/JPS

Jag är ganska säker att det är skillnad på milesen. Fast det kanske har ändrats någon gång så att det blivit samma. Jag tror också att det är skillnad på tonnet för övrigt.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jodå, det är skillnad. Rent generellt är amerikanska enheter mindre än de brittiska (=imperial units). Man kan fråga sig varför. Min teori är att samma sak då blir "större" när en amerikan mäter den.../images/icons/grin.gif

Jaak

Warrior
men varför inte skriva båda? typ range 110 ft (ca 33 m.)
då kan man själv välja jävligt bra skulle jag säga.... och
så mycket mer papper snackar vi inte.........

Quan'talis

Swashbuckler

Efter att ha läst Oldtimers inlägg här ovanför och dessuto slagit upp det i en bok (men det är ju FUSK!) kan jag tala om att fot, tum och mil är lika långa i US och UK, medan gallons, pints, ounces osv är olika. Tonnet är dels lika och dels olika, eftersom det som i UK kallas ett ton (1016 kg) i US kallas ett long ton, medan det som i US kallas ett ton är enn annan sak (907 kg). 1000 kg kallas metric ton. Tur att en normal character inte orkar bära så mycket med andra ord...

/JPS - bidrar med dagens onödiga kunskap

Aha, milen är lika långa......

..det förklarar ju saken. Jag trodde att milen var olika långa, så det var därför som jag började misstänka att foten skulle vara olika långa. Roligt att lära sig någonting i varje fall............

Caen

Vaddå, så är det ju......

Vi har varit tvungna att mäta Königs tummar också så att vi skulle få tag på hans inches, och det var mycket jobbigt, speciellt som König bits som ett chaos beast. *LOL*

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tja, för egen del föredrar jag ju alternativ 2 (se högst upp) vilket kan ju göra att det ser konstigt ut om man anger båda måttsystemen. Till exempel konverterar jag formelräckvidd: kort (Spell Range: Close) från "25 ft. + 5 ft./2 levels" till "6m + 1m/kastargrad". Mycket lättare att hantera.

Men visst kunde man göra en regelbok som har bägge måttsystemen. Jag har ju flera kokböcker från min tid i England som anger recepten med båda systemen. Något för WotC att tänka på? /images/icons/cool.gif

Oldtimer

Slava Ukraini!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

fot, tum och mil är lika långa i US och UK

<hr></blockquote>

Då har de synkroniserat sedan sist. Jag får erkänna att det var nog minst 30 år sedan jag kollade senast... så går det när man blir gammal och senil./images/icons/hairy.gif

Gabri L

Warrior

Det jag menade med engelskt spel var: Språket det är skrivet på. Om sedan spelet är skrivet på engelska, och råkar använda metriska systemet, så använder jag metriskt system...

Samt: Jag personligen behöver inte räkna om allt till meter för att kunna visualisera det. Och enligt min åsikt är det det som är det viktiga. Därför tycker jag också att för mycket räknande stör spelandet. Väldigt mycket är upp till SL, DM eller what ever. Som det skrivits tidigare, en dagsritt österut ger mer känsla än 13 miles and 69 yards due east...

Använder man för mycket mått och exakta avstånd blir det för mycket brädspel, och då går jag hem...Och jag hör din invändning: Men hur ska man kunna veta om man kan träffa med sin eldboll eller pil? Upp till SL. The story must go on!!!/images/icons/laugh.gif

Ghorax

Veteran

Trodde dom körde med mile i USA..

1 mile-5280 foot-1760 yard.

Och här i Sverige.

Mil
En svensk mil var förr = 6000 famnar = 18000 alnar = 36000 fot = 10.688 meter. Milen indelades i 4 fjärdingsväg om vardera 2672 meter eller 4500 alnar. Denna mil infördes 1699 som en enhetsmil och skulle samtidigt representera avståndet mellan gästgivaregårdarna. Före 1699 hade milen olika längd beroende på var i Sverige man befann sig.
Från 1889 då metersystemet slutgiltigt blev infört blev 1 mil (nymil) = 10 km = 10.000 m.

m (meter) in (inch, tum) ft (foot, fot) mile (engelsk mil)
1 39,37 3,281 0,0006214

0,0254 1 0,08333 0,00001578

0,3048 12 1 0,0001894

1609 63360 5280 1

Men sen EG inträdet ska GB anpassa sig till meter systemet...