Vad lägger du i termen "samberättande"? Ska ni spelleda spelarlöst där alla kan hitta på storyn eller ska du överlåta en del av fluffbeskrivandet till spelarna, typ var någonstans de hittar en krog, vad det finns för saker i miljön etc?
Om det är det senare, så kan du ta en titt på
EDoD.
Där har du:
a)
Drivkrafter likt
The Shadow of Yesterday, där spelarna strävar efter att uppfylla sina drivkrafter/livsmål (speltestas).
b) Effekt, som är vad tärningen visar.
c) Spelföreteelser som låter spelaren överta bekrivandet.
- Slår du 10+ i strid så får du beskriva hur motståndaren blir utslagen.
- Vill du känna någon som rollpersonen kan utkräva en tjänst från så kan denna offra i poängresursen Bekant.
- Vill du lyckas med en handling till full Effekt (gamla hjältepoäng), så finns en poängresurs till det också - men du måste väva in något i miljön som du använder dig av.
- Tillgångsslag kan ge dig förmånen att hitta på nya saker i din utrustning.
d) Ett riktigt fritt (och tydligen inspirerande till att vara kreativa, enligt mina spelare) magisystem som speltestas för närvarande. Just nu har jag problemet att magiker blir lite för all-round.
e) Magi vill ha beskrivning av spelaren, taktiska moment i strid vill ha beskrivningar av spelaren, alkemi vill ha beskrivning av spelaren, jakter vill ha beskrivning av spelaren, en del färdigheter vill ha beskrivning av spelaren (typ ett lyckat slag för Lönndom låter spelaren få hitta på ett gömställe).
f) En hel del spelledartips för hur man ska spela med spelarinflytande. Systemet stödjer spelarinflytande men eftersom det mestadels är en spelledarteknik så måste man vilja spela på det sättet. Det finns egentligen inga "du måste" i systemet, utan istället "du kan". Jag har spelat systemet med en annan spelledare (men spelare i min grupp), som knappt körde med spelarinflytande.
g) Det går att spela tärningslöst, om man vill så. Jag spelar en blandning mellan att slå tärningar och endast fråga efter värden.
Nackdelen med systemet är att det liknar andra BRP-system, vilket gör att folk har en förutfattad mening om hur det ska användas. På ytan kan de verka likadant, men det skiljer sig nämnvärt i hur det ska användas.
Vill du ha hela regelfilen, så PM:a mig. Just har EDoD genomgått en förändring till att bli Matiné (som ska tryckas) och för att jag inte ska behöva uppdatera två olika regelmotorer så har jag övergett EDoD tills vidare. Det som skiljer är mestadels namnen på vissa termer.
/
Han som minns förut hur frustrerad han var när han inte hade någonting att visa upp när folk efterfrågade sådana här saker